AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.912

Lite probbs mot en Viggen idag :\

Sida 2 av 2
32
1.213
328-Johan
BMW 323i Coupé M -98
Visst är den det, "chassiesättningen" är nästan lite jänkare faktiskt. Sen att coupéns chassievridstyvhet är av en annan dignitet är ju en helt annan sak, men fjädringsmässigt är nog bilarna väldigt lika. Det går bra på 2:an och upp till nästan hela 3:an, sen tycker jag att bilen känns obehaglig faktiskt. Naturligtvis är min bil genomgången och alla bussningar nya, har hängt på sänkfjädrar som drar ner bilen c:a 25-30mm och det inverkade inte direkt på väghållningen alls. Nya bakdäck kan ge upphov till en del svajj, hoppas att det blir bättre om några hundra mil, men det är inte utan anledning man sitter och tittar på ett coiloverkit nu.

Förra ägaren till min GT (som hade en fullkomligt gudomlig väghållning) jag hade tidigare är mycket aktiv inom banracing och innan han gick över till Porsche var han inne en kort sväng på Z3M Coupé och testade lite chassien på sin bil. Summa summarum var väl att dessa bilarna inte går att få riktigt 100 för vanliga pengar, pga areodynamik och andra omständigheter (visst man kan ju göra radikala förändringar som på alla bilar för många många pengar, men för oss vanliga dödliga som köper ett ställbart chassie för 15 papp blir det faktiskt lite svårt). Men ett ordentligt kvalitetscoiloverkit och lite andra krängare så kan man få lite roligare väghållning och även få bort understyrningen. Tål att tänkas på.
det är dock stor skillnad på coupen och roadstern vid inspirerad körning. Håller med om att man kan förbättra men den kan köras väldigt fort även på kurviga vägar.

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Det må så vara att M coupen är lite av en gunghäst, även om jag inte vill gå fullt så långt. En riktig banracer är den dock inte. Men att den skulle ha sämre väghållning än en trimmad SAAB med 300hk på framhjulen och ett kraftigt vridmoment har jag svårt att tro. Nu är kanske inte SAAB en dålig bil, men framhjulsdrivet mot bakhjulsdrivet när det börjar gå undan på kurviga vägar måste väll ändå sluta med vinst åt bakhjulsdrivet, eller?

328-Johan, vilken sänkning kör du på? och vilka coilover funderar du på?

Caspar: hur går det med kompressor/G-Power? blir det något?

Z3MPOWER
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Z3MPOWER: Det blir ingen kompressor eller annat godis från G-power i nuläget. Efter Stereoinköp och beställning av ProjectorZ lysen (totalt > 40K) måste plånboken få sig en vilopaus.. :-(

/Caspar
D-diddy
jag kollade på Nordic Uhrs hemsida, där finns det filmer att ladda hem. En av dom filmerna visar en liten ful 9-3 som leker med Ferrariklubbens medlemmar på en banåkardag. rena rama förnedringstv. Saaben är inte överlägsen men han rastar ändå ferraris.
David.

"The unattainable is invariably attractive"
Z3MPower: men vad har du gjort själv med din? du körde ju ifrån mig hur lätt som hälst i lördags och det trotts den extra vikten du hade i bilen(starre) ? det såg inte så ut i höstas då drog vi jämt...
Z3c 4 ever!:

Min vikt kanske gjorde det hela så att bilen fick bättre fäste?:))och vips så försvann du vid rödljuset....

Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Vadå?? Försökte Du gasa Z3c?? :-)

/Caspar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.