|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Sitter här o deppar lite... var ute en sväng med en kompis och rätt som det var dyker det upp en Saab Viggen bakom oss och då landsvägen och rådande omständigheter tillät tänkte jag visa var skåpet skulle stå (polaren som åkte med mej har just en 9-3 SS Aero så det var lite för att bråka med han hehe). MEN den rackaren hängde på BRA, tom exakt jämt bra på den relativt korta sträckan vi körde. Måste ju ha varit nå slags übertryck i den dära tycker jag... Fast det är klart, väl uppe i fart och laddtrycket kommit upp har dom ett jevla vrid. Nä nu e det valborgsfirande som gäller! Tjohoo! | |
|
Jag åkte bakom en sådan för ett tag sedan. Varje gång vi skulle köra om framförvarande bilar så stack han iväg som F*n. Han åkte ifrån mig t o m, visserligen så körde jag på 5:an, men det är inte många bilar som axxar 70-110 på 7,7 sek som en M roadster klarar.... När jag lite senare drog ner på 3:an så kunde jag axxa om honom, men det var nästan så att han hakade på! Hans växling från 3:an till 4:an akompanjerades dock av en kraftig "smäll" från avgasröret (modell avloppsrör...) så det var nog inte bara "röret" som var bytt....... /B |
|
|
Saabar blir snabba om de modifieras. Jag hade oerhörda problem att komma ikapp en ny 9-5 aero med min Jaguar XJR. Jaggan är en snabb bil i hög fart. Det visade sig även Saaben vara. Jaggan orkade till slut sega sig ikapp. Om Saaben var trimmad eller inte har jag inte en aning om. |
|
|
Johan: Var den där Viggen Gul? Om den var det så är den vässad, ganska ordentligt. De är bara o konstatera att vill man ha mest Bang for the Buck inom trimmning så är de "svenska" turbo bilar som ska till. Att de sen inte verkar hålla sådär jättebra tycker jag är en bra tröst :) Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| Det bästa vore ju en BMW med saabmotor då, eller hur? ;) | |
|
NPe, då är det inte någon BMW längre... roadZter |
|
| Nä, då blir det en snabb bil istället ;) | |
|
NPe: Den satt bra!! Hur går bygget?? Beppo: Är de inte snabbare än så?? Min traktor (530dA) klarar ju 80-120 på 5,4 enligt BMW på 4'an.. Jag vill gärna att mitt Monster slår traktorn.. För alla som misströstar Car Fashion har kompressorkit till Z3 upp till 700Hk (byter hela drivlinan dessutom)!! ca 140K och Du kör ifrån alla Saabar (kanske tom NPe's SAABMW) /Caspar |
|
|
Jo nu meckar som besatt på all ledig tid för att bli färdig till den 13maj. (Tyvärr tar det "seriösa" jobbet jag alledes för mycket tid så det är svårt att hinna med det jag vill.) Nu börjar jag dock skåda ljuset i tunneln. Å nu börjar den se "rå" ut under huven :) |
|
| En viggen med chip räcker väldigt långt! Inte riktigt i klass med m-roadster kanske men inte långt ifrån. Toppfarten ligger på ca 275 med chip! | |
|
Vi snackar ju om en Saab 9 3.......hur upphetsandet är det?? Sen att den är framhjulsdriven gör inte saken bättre;) |
|
|
Nordicuhr har gryma steg 3 trim till viggen!! 280hk/420Nm Har varit spekulat på viggen och har sett att det finns ganska många som har fått dena updateringen!! Och vad jag har förståt så går dom som f*n!! Min M3: Länk |
|
|
Caspar: din så kallade traktor har ett vridmoment som skulle göra vilken M-bil som helst grön av avund..... Därför är den så snabb i just det intervallet. 7,7 s 70-110 på 5:an är mätt av Teknikens värld och det är väldigt få bilar som är så snabba i det intervallet. En BMW Z8 behöver enligt samma källa 7,6 sekunder för att prestera samma sak.... /B |
|
|
Det är därför bmw har mycket fina växellådor :) Min 528i Touring Länk |
|
|
Beppo: Jo jag vet 500Nm är inte att leka med, men det är ändå en traktor som väger hur mycket som helst (känns inte med den motorn/lådan) så... Får trimma M'en... :-) (vad synd) G-powers Evo III kit ger 525hk / 600Nm = 0-100 på 4,5 och 310km/h i toppfart samt antagligen hyfsade 70-110 prestanda... /Caspar |
|
|
Men vill du köra fort i intervallet 70-110 så använder man knappast växel nummer 5 ifall man sitter bakom ratten i en Z3M, så det är ganska oväsentligt :) /Andreas _____ Länk |
|
| Ganska kul att diverse bilar måste trimmas på ett eller annat sätt för att kunna sätta dit BMW'n i original skick. Undrar om de skulle ha en chans mot en modifierad BMW? | |
|
Wolv:Jo men ska du köra om så BEHÖVER du ju inte växla ner....Faktum är att våra kärror faktiskt axxar bättre på femman än många bilar gör på 2:an.... /B |
|
|
Beppo: Sant! :) /Andreas _____ Länk |
|
|
Gomorrn, Wendtan, bilen var blå med okänd ägare. Såg inte bilens bak då jag låg före så jag vet inte om något var moddat (ex. Nordic Uhr är ju glada för att visa att dom varit framme och kladdat) men ingen jättebamsig IC kunde jag se i vart fall. Nu räcker det förmodligen ganska bra med ett chip, avgas och insug för att skrämma upp de bilarna i 300 pållar och vrid så det räcker och blir över. Vi började väl trycka på vid 100, jag petade ner till 4:an, vet inte vad han gjorde men hoppas på att han gick ner på 3:an hehe. Sen att det började svänga hejvilt och blev lite kuperat (mellan Dösjebro och Saxtorps motorbana) och där tackade M Coupéns väghållning för sig och det hela blev faktiskt ganska obehagligt, kanske en del beroende på lite kastvindar, men dock står jag fast vid att dessa bilar är rena gunghästarna när man kommer upp i fart. Känner att jag måste göra något åt väghållningen ganska omgående. |
|
|
Jag trodde inte att Coupén led av samma problem som Roadstern, det har iallafall inte låtit så på de andra Coupé ägarna. Är den lika "gunghästig" som Roadstern så håller jag med, det är tufft att hänga med bilar med motsvarande prestanda när det börjar svänga mycket.. /Caspar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.