AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.384

vilken ska jag köpa? 3,6 eller 3,8

Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Hej!

Har velat fram och tillbaks nu hela dagen, ska jag köpa en M5 3,6 för 55000 eller en 3,8 för 77000?

Båda ska vara fina och liknande utrustning.

///
Nicke

Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Jag skulle (så klart) säga 3.8, men... 22k är mycket pengar. Man borde ha mariginaler för att fånga upp framtida reparationer.

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Att döma av alla inlägg om 3,6 och 3,8 här på forumet verkar ägarna nöjda oavsett vilken modell dom har.

3,8:an har åtminstone en jättenackdel. Nämligen EDC-stötdämparna (när det blir dags att byta dom)! Enligt min bedömning efter att ha haft en 3,8 -95 har stötdämparna dålig livslängd och är fullständigt oförskämt dyra att byta ut. Du får räkna med att punga ut med bortåt 25.000 kr för fyra stötdämpare och då får du byta dom själv om det inte skall bli ännu dyrare! Dom är således knappast nybytta på den 3,8-bil du köper!

Åtminstone för 1-2 år sedan fanns dom dessutom bara att köpa på BMW.

Per L
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Håller med Per L, det är en nackdel hos 3,8:an. En 3,8 för 77.000 kr är nog inte helt felfri heller, men det är billigt. Kan då vara bra att spara undan lite pengar så man har. Gäller även fallet med 3,6:an, kan springa iväg i kostnaderna där också, men då har du ju kvar lite om du köper 3,6:an.

//Schnitzer

Min M5: Länk
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Tjena!

Har legat sömnlös och grubblat de sista dagarna (ja, nästan iaf...)

3,8an (daytona med ringen paketet):
EDCn fungerar inte men inget läckage och de är således inte bytta heller. Ny motor är köpt/isatt/servad av BMW, den gamla rasade pga. felväxling i hög fart. Lacken ska vara mycket fin och de mesta i utrustning såsom AC, elrollo, org.stereo m.m. Nya bridgestone vinter och sommardäck (potenza).

3,6an (dimantsvart med silverfärgade kjolar):
Framför allt billigare, men liknar min förra 535 ruskigt mycke. Gått lite längre men har servicebok. Liknande utrustning + eltaklucka.

Jag säger 3,8 men plånboken 3,6, hur ska jag göra?

///
Nicke

Gemini__
Hej!

Hur du än väljer kommer nu förmodlingen bli mycket nöjd. Vet inte hur långt du kan sträcka dig, men har du kikat på denna M5:a?
Länk

Lågt miltal(som förhoppningsvis kan styrkas) och ett gott originalskick(verkar det som) samt svensksåld. Och till ett mycket bra pris(85000kr), om man förutsätter att bilen är i ett gott skick. Denna bil skulle vara ett mycket hett alternativ för mig, om jag var ute efter en M5:a. Men som sagt, den kostar lite mer än de andra alternativ du har. Jaja, lycka till.

Mvh:
Thomas
Va
24
Vall Enberg
M5 individual -93
Kolla upp försäkringen för det kan vara billigare med 3,6 spisen än 3,8 reaktorn. Sen om den enna liknar din nuvarande bil kan ju kvitta men vist är det kul om det syns att man bytt upp sig.
En annan sak att tänka på är att man får vad man betalar för!
Och att köpa en som är sliten eller början till det är inte att rekomendera för det kostar att laga.

Valle
Gemini,

Skitfin bil på bilden, men i texten står det lite motsägelsefullt "Delfingrå Met." Kan inte vara samma bil för bilen på bilden är INTE delfingrå :-)

MVH,
E38B12
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Funderade på det jag oxå, ser då inte ut som delfingrå!

///
Nicke

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Delfingrå fanns inte till M5 E34, möjligtvis individual, men troligen inte på den bilen. Bromsljus i vingen är inte original, kanske heller inte nerlackeringen om det inte är så från fabrik, men då också individual. Min M5 har nerlackerat från fabrik, men det får man kolla på BTX:en om det är original eller inte. Jag kanske ska fixa en BTX på den bilen så man vet säkert. Kan vara bra att kolla upp sånt så det inte blir för mycket "rappel", dvs sånt som inte är original.

//Schnitzer

Min M5: Länk
Gemini__
Näe, delfingrå är det inte. Noterade åxå bromsljuset i vingen, men det är bara en småsak om man prompt vill återställa den till originalskick(alltid bra med ett extra bromsljus). Är den fin förövrigt så är ju den summa pengar han vill ha för den mycket lågt. Kan vara värt att åka och titta på, för den intresserade.

Det totala antalet ägare är sex st förresten, alltså inte fyra st som det står i annonsen. Det kan ju vara värt att notera, verkar finnas en del "småfel" i annonsen. Men bilen kan vara hur fin som helst för det.

Mvh:
Thomas
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Visst 3,8an är ju vassare (är partisk här), men krånglande EDC, låter lite oroväckande=kan bli dyrt, ett fel kommer ju dessutom sällan ensamt. Det låter med andra ord som Du behöver en väl tilltagen rep-buffert här.

& 3.6an har ju dessutom snygg färg (partisk här med) :)

Jag skulle, som jag sagt tidigare, gå enbart på skicket.

Mvh
axel

Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Bara för att göra beslutsprocessen svårare så kan man om man dels inte är originalfreak och/eller vill komma undan billigare (men ändå med en bra lösning) byta bort EDC-stötdämparna på en 3,8 till vanliga Bilstein, Koni eller vad man nu vill!

Fördelen är att du kan komma undan med kanske 10.000 kr

Nackdelarna är:
Bak:
- Du får inte automatisk nivåreglering. Om du sällan kör med mycket folk i bilen eller tung last gör det inte så mycket.
- Dom gånger du kör tung last får du köra "sakta" (under 150-170 eller så).
- Möjligen slits däcken mer "på insidan".
- Att ha sänkt bil skulle jag inte tro är bra i detta fall. Hjulvinklarna blir ju då "som på tungt lastad bil" redan vid olastad bil.

Fram:
- Du måste (troligen) byta till fjäderben från (troligen) en 3,6 för till dom går det att byta insatsdämparna. Har för mig att jag läst att någon lyckats sätta i insatsdämpare i fjäderben från en 3,8 ochså men när jag tittar på mina två defekta 3,8 fjäderben tror jag inte att jag skulle försöka mig på det. Dom är helt slutna och har ingen toppmutter osv.

Övrigt:
- Skulle tro att du måste "plocka bort" EDC-elektroniken på något sätt. Annars får du säkert felsignal "EDC nicht activ" hela tiden. Mycket irriterande!
- Bilen är inte längre original

Per L
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Efter att mina börjat läcka köpte jag beg-Edc för 3600 + arbete. Fungerar hur bra som helst.

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
En nackdel till är att man sänker värdet på bilen dramatiskt, såvida man inte har jättetur och hittar en köpare som inte bryr sig ett dugg utan bara ska köra skiten ur bilen och tycker stötdämpare som stötdämpare.

Jag skulle välja 3.6:an i ditt fall, mest pga ekonomiska faktorer och att du inte haft någon M5 förut, håller med om att 3.8:an är något snabbare och något mer lättkörd, men du kan alltid byta till en sådan senare om du känner för det.

- M5 E34 Limousine register -
Betänk att antalet ägare enligt bilregistret ofta är felaktigt, då bilen automatiskt registreras på en ny ägare varje gång den skrivs på olika företag, bilfirmor etc. Har en bekant som har en Mercedes 230E -87, har haft den sedan den var ny men i bilregistret står det 8 ägare på den, enbart för att den skrivits på olika företag under alla år. Det intressanta är inte antalet ägare, utan antalet brukare.

MVH,
E38B12
Ni
861
Nike_Boy
520d Xdrive G30 - 2017
Tack för responsen grabbar!
Jag ser (inte hittils iaf) EDCn som något större problem, eftersom den inte läcker och dämparna är bra i övrigt.

Killen med 3,8an skulle ringa idag så vi får se hur det går!

///
Nicke

hoppas du hittar en fin Nicke,,,, Man blir ju lite avis nu..

Personligen så skulle jag satsa på en 95:a 6-vxl men dom kostar ju bra mycket mer :(

/Jimmy
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.