AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
859

Stöld i en Cab

Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Detta är inget som hänt mig utan mer en hypotetisk fråga.
Skulle nog själv ladri göra detta men om någon varit med om det eller vet följderna av om det skulle hända tycker jag det skulle vara intressant att veta.

Om man parkerar bilen med cabben nere och någon stjäl hela bilen får man ut någon försäkring då? Egen tanke ärju att man borde få det men om däremot någon stjäl t ex solglasögon stereon (om fronten är uttagen) en jacka elelr liknande, får man ut försäkring då?

Bilen är ju fortfarande låst, men detta kanske inte har någon betydelse?

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Om man lägger solglajjerna på sätet och caben nerfälld så tror jag (och tycker nog) att det får ses som ovarsamt förfarande (eller vad det nu bör kallas) :).
Om bilen blir snodd är ju en annan femma, bilen är ju byggd utan tak och det är ju så den används. Kan inte tänka mig att det är en förutsättning att fälla upp suffletten varje gång man parkerar ??

/Anders
Länk
Ek
496
Ekan
323i Coupe -00
Nä man tycker ju inte att man ska vara tvungen till det.
Jag har tyvärr (elelr ja tyvörr och tyvärr är man bara 22 så är det kanske inte läge än) inte hus själv så kan inte relatera till hur hemförsäkringen ser ut om något på tomten blir stulet.

MEn det borde väl kunna fungera på liknade sätt, eller är det strängare krav beronde på det faktum att man kan sätta på taket. (jämför om någon t ex stjäl utemöblerna)

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det finns ju faktiskt ett faktum att bilen besiktas och klassas som "öppen". Dvs, i princip kan det ju vara en cab som inte ens har ett tak. Det faktum att man kan fälla upp taket borde ju inte vara en förutsättning för att fälla upp det varje gång man kör. Äh jag vet f-n inte, försäkringsbolagen brukar vara duktiga på att hitta brister hos ägarna när det väl ska ersättas grejer hur som helst. Blir den snodd får man väl säga att taket VAR uppfällt då!
Försäkringsbedrägeri? Ja visst, kalla det så om du vill... :)

/Anders
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.