|
|
|
|---|---|
|
Min gamla 535i -86 dras med små ryckningar vid jämn fart eller försiktig acceleration. Främst på lägre varv (<3000). Håller jag jämn fart, låt säga 90 km/h känns det som om någon spridare inte får soppa eller något stift inte tänder riktigt som det skall. Samtidigt fladdrar momentanmäaren för bränsleförbrukning. Den tappar liksom signalen ett kort ögonblick och dyker mot noll och tillbaks till sina stadiga 13l/100km. Trampar jag mer på gasen känner man inte ryckningarna, inte heller vid högre varv. Då jag har gått igenom snart sagt alla delar i tändning och bränslesystem (ja, listan är låång) undrar jag om detta samband med momentanmätaren kan ge ledtrådar? Vilka variabler från motorstyrningen används för att ge utslaget på mätaren? Någon av dessa faller ju bort när den missar. Tips mottages varmt. Patrik | |
|
Har du kollat luftmängdsmätaren? Kolbanan, samt att klaffen löper lätt utan att kärva. MVH Kalopps |
|
|
Japp. Den är uppmätt, rengjord samt utbytt på prov utan resultat. Det i stort sett enda jag inte kan utesluta är databoxen eller tändspolen. Problemen kom efter att jag bytt motor. Det har hänt att bilen har gått felfritt, därför kan det knappast vara ett mekaniskt fel. Andra saker jag provat att byta/mäta upp är: -Tändspole (inte bytt, kan den vara defekt trots vettiga värden?) -TändKablar/tändstift -Fördelare/rotor -Jordning -Tomgångsmotor -Kallstartsventil -Tjyvluft (drar ingen sådan) -Spridare -Tempgivare till motronic -Gasspjälls kontakt -Bränsletryck/filter -vakuumslangar + endel mer som jag inte kommer på nu. Detta driver mig till vansinne, jag har letat fel i över ett år och verkstäderna hittar inget utan att ta in bilen på felsökningar som skulle kunna kosta mer än bilfan är värd. Om någon i Halland/Skåne har en tändspole eller motronicbox för utlån/försäljning kan ni ju kontakta mig. |
|
|
Bytte till bosch tändstift på min fd 2500 och fick ryckningar vid försiktig accelaration, samt vid jämn fart (ryckte som tusan) Visade sig att det bildades koks mellan elektroderna, tändstiften sattes ur funktion. Bytte till NGK stift och allt blev normalt igen :-) (använde Bosch tändstift på min fd 528 och fick likadant strul). Använder alltid NGK stift till BMW numera. Blås genom returslangen för bränslet, så att det inte är igensatt. Kolla även alla vacuum anslutningsrör, så att de ej är igensatta av gammal olja och sot. Suger tjuvluft från bränsletanksanslutning, mellan tank och bränslepump? Prova även, att TPS:n är ok, felställd, trasig? Kolla att pulssensorn inte är lös, skall sitta 1mm +-0.3 mm från svänghjulet. MVH Kalopps |
|
| Tack för tips, jag tror jag bytt stift, fast det är nog inte NGK. Verkar ju konstigt om det inte ska funka med vilka stift som helst... Nåja, återkommer. | |
|
Titta på denna sida vad angår tändstift till din motor M30B35. www1.kgk.se/ngk/snabbguidebilar/ngk-bil.htm NGK stift till din motor skall ha beteckningen BP5ES. Bara ett tips.................. Mvh Kalopps |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.