AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.191

Ettans växel hoppar ur

Jag har fått problem med att ettans växel hoppar ur ibland när jag ska åka iväg. Det smäller till ganska otäckt och det sker oftare och oftare tycker jag. Det är inget problem att få i växeln men den hoppar ur när ettan belastas.

Är det någon som är bekant med problemet? Jag såg endel gamla trådar här men egentligen aldrig något svar...

Vad gör man?
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Kolla först om ettan verkligen går i helt när du skjuter fram växelspaken. I extrema fall när växlingsmekanismen är sliten och glapp skulle växelspaken kunna gå mot sitt ändlaäge innan ettan hoppat i ordentligt i växellådan!

Är det inte det felet är nog risken stor att växellådan är dålig när växlarna börjar hoppa ur vid belastning!

Per L
Troligtvis går den inte i helt och hållet men det går inte att trycka växelspaken längre frammåt så jag förstår inte riktigt vad jag kan göra...
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Börja med att lägga i friläget och skjut växelspaken mycket lätt framåt och bakåt. Då känner du glappet innan det "börjar ta emot". Är allt bra skall glappet inte vara mer än 0,5 till max 1 cm.
Sedan gör du likadant i sidled (höger-vänster).

Är glappet mer bör du plocka isär växlingsmekanismen för att se vart slitaget finns. Är glappet 2-3 cm eller mer är risken överhängande att du inte kan lägga i växlarna ordentligt och då kan dom hoppa ur som du beskriver.

Skall du plocka isär mekanismen börjar du med att demontera växelmekanismen under bilen. Ligger ovanför kardanaxeln så det är trångt! Därefter tar du bort växelspaken! Sedan kollar du efter glapp i mekanismen! Troligen finns det nylonbussningar på några ställen som säkert är slitna! Kanske räcker det med att byta alla slitdelar för att det skall bli bra!

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.