|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det kalla röret ska vara iskallt om allt fungerar som det skall. Troligen för lite gas som skrivits tidigare. Mvh Rasmus |
|
|
Du skriver: "har bytt värmeventilerna som styr varmvattnet i varmepaketet(dvs värmereglaget fungerar)". Värmereglaget kan ju vara trasigt ändå. Bara för att värmeventilerna är nya innebär inte att värmeREGLAGEN fungerar. Får ventilerna fel styrning från panelen så blir det fel ändå. Om du stänger av ACn och sätter reglagen på lägsta, blir det samma temp i utblåsen som utanför bilen? Mvh Rasmus |
|
| Värmereglaget fungerar perfekt. Om jag vrider på de så kommer kall, varm luft som det skall på vardera sida, men den kalla luften har utetemperatur det spellar ingen roll om AC:n är kopplad eller ej!. | |
|
Fel röret på sug sidan ska inte vara iskallt, blir det is på röret så är det lite för mycket köldmedium i systemet! Men det ska iaf vara riktigt kallt! Det kan vara så att du har för lite köldmedium, men ändå tillräckligt att kompressorn startar, men det verkar konstigt, du skulle med säkerhet få kallare luft ändå i bilen, men bara inte lika effektivt! Gissar att det är nåt som har med luftblandningen att göra, ventiler, styrning osv. vilket jag inte är så värst insatt i! //Mvh Simon |
|
| Det bästa du kan göra är att åka till en firma som håller på med kylanläggningar och be dom koppla på ett manometerställ för att kunna se trycket på hetgassidan kontra sugsidan, för att kunna säga vad problemet är. Systemet har en expansionsventil också som kan strula, då kan du få dessa problem. | |
|
Visst kan det vara expansionsventilen, den kanske släpper igenom för lite köldmedium, och tryck blir för lågt, alltså det kokar bara en bit efter exp.ventilen i kylelementet, och då kan kyleffekten bli för liten så man märker inte av den! Men eftersom sugsidan är kall vid kompressorn så släpper den nog igenom vad som krävs för att kyla kupén. Men det är ju inte säkert, lite svårt att skriva här på forumet när man inte har bilen här :) Kan ju också vara lågt tryck i systemet, och att kompressorn bara går korta stunder, därför kan det se ut som om det fungerar! Nu vet jag inte hur det ser ut inne i fläktsystemet, men finns det nåt spjäll som ska öppna när man slår på ac:n? tänkte bara ifall den är sönder? //Mvh Simon |
|
| Jag var hos kylfirma idag. Kondenstorn läcker gas. | |
Sixten |
Jag har oxå problem med min AC precis som ni säger så går den bara korta stunder (5-6 sekunder i stöten). Innebär detta att kylan inte hinner fram till kupéfläkten. Luften blir ju kallare men inte tillräckligt kall enligt mitt tycke. Farsan har en exakt likadan bil som jag och den får man ju nästan frostskador av om man kört en liten stund med AC'n. 525iA |
| Du har nog alldeles för lite gas i systemet! Bara att fylla på lite! | |
|
Nu har jag reparerat AC:n ny kondensor och torkfilter + gas. Fungerar alldeles utmärkt. Kostnad 6300:-. Fick 4000:- av bilförsäljaren för reparationen. Skjyst va! tack för alla era tips |
|
|
Ska fläkten framför gallret gå direkt så fort man sätter på AC:n? För jag hade fyllt på min AC nyligen och det var ändå inte riktigt kallt. Då hade en polare sagt att fläkten ska gå och min stod stilla. Jag fick den att snurra efter att knuffat till den några ggr, men jag trodde ändå att den ska väl inte gå när bilen e kall och står stilla...Eller?...Nån som vet?... BMW 4ever Bilen:Länk |
|
|
Har också trott att den ska snurra hela tiden, och sedan höja farten efter behov, men fläkten behöver inte nödvändigtvis snurra på tomgång på e39, den startar när behov finns. //Mvh Simon |
|
|
Efter att hållit på med i veckor med reparation av AC, har jag lärt mig en hel del när det gäller AC:n på E34. Så fort kompressorn kommer i gång så snurrar fläkten med låg fart detta oavsett om det är +30 eller -30 grader ute. Sedan snurrar den fortare vid behov styrt av bl.a. kylvätsketemperaturen. Men när kompressorn stannar så måste fläkten stanna också. Observera att kompressorn+fläkten kan gå en lång period om bilen är på tomgång och kupefläkten är på fullfart och kylratten är på det minsta inställd. Kompressorn periodvisa gång styrs av en temp.givare som sitter på expantionsaggregatet (Evaporator) som sitter i kupen. Högtryckvakten styr ej detta periodvisa gång av kompressorn utan den är bara en säkerhetsavstängare. Detta gäller bara E34 år 93-96. |
|
|
Hakar på denna tråd då min AC också strular lite. Har precis bytt kondensor, trycktestat och fyllt på nytt medium. Allt OK så långt, men mitt problem är att när jag har kört ca 2-3 mil så stannar kompressorn, och enda sättet att få igång den igen är att stänga av den via strömbrytaren och starta den via strömbrytaren igen efter en stund. Någon som har något tips om var felet kan ligga? Mvh Per |
|
|
Vet inte varför jag fick för mig att du har en e39?! Den ska som du säger snurra på halvfart på e34! :) Givetvis går kompressorn länge om man har fläktarna på max, och minsta temp. inställd, det blir helt enkelt ingen kallluft kvar omkring förångaren, dessa inställningar ska man ha när man t.ex fyller på ett system. Rydde: Du kan ev. ha för mycket köldmedium, men då ska du inte behöva stänga av den, utan då ska den starta automatiskt efter en stund när trycket sjunkit! //mvh Simon |
|
|
Rydde: är inne på simons linje med för mycket köldmedie,startar kompressorn direkt varje gång du startar om den? Mvh Johan |
|
|
Vet inte hur det är på Bmw, men på lite nyare MB iallafall från 98 va ja vet har man en annan typ av kompressor, där regleringen sker invändigt i kompressorn. Alltså ingen magnetkoppling som slår till o från. Detta för att minska vissa inkopplings-stötar som kan inträffa vid inkoppling med vanlig magnet. Den nyare versionen av kompressor skall gå hela tiden medans den äldre med magnetkoppling slår ifrån. |
|
|
E39 m.fl har också variabel kompressor, möjligen även vissa E34. Denna typ av kompressorer böjade användas från början av 90-talet. FP |
|
|
Johan.S: Ja, den startar direkt. Kollade lite närmare igår, och kondensor fläkten startar inte. Antar att högtrycksvakten går in och bryter, men borde inte systemet starta igen när trycket sjunkit? Eller måste man som jag gör nu manuellt stänga av och återtstarta efter en stund? Mvh Per |
|
|
Rydde: Troligtvis är det problemet, men du ska inte behöva starta om systemet för att det ska börja fungera, när trycket sjunker ska det starta. finns ingen reset funktion, såvitt jag vet. På stationära anläggningar får inte säkerhetspressostaten ha auto-reset, kan finns ev. undantag. //Mvh Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.