AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
71.874

AC problem, allting fungerar men ändå ej kall luft!

Sida 1 av 2
Visa användare
78
sherikan
525iA -95
Hej alla BMW-tokiga!
Jag har en 525 -95 med det så kallad lilla AC:en (tror jag).
Dat verkar som allting fungerar t.ex kompresor kommer igång, AC-Fläkten framför gallret fungerar så fort man sätter på AC-knappen etc, men ändå ingen kall luft!
Jag lämnade bilen för AC-reparation till bil-försäljaren (Det gick på garanti). Han påstår att det fanns tillräckligt med gas i systemet men att han ändå tryckte in lite mer.
Han bytte även värmeventilerna som styr varmvattenflödet till värmepacketet. Nu fungerar värmereglaget alldeles perfekt, men det blåser ändå ingen kall luft i kupen.
Jag vrider temperaturreglaget till det kallaste, observerar temperaturen på det inblåsta luften, sätter på AC-knappen, hör att kompressorn kommer i gång, väntar flera minuter och märker ingen skillnad.
Vad kan det vara för fel?
Tackar för svar
Visa användare
78
sherikan
525iA -95
En fråga till!
Skall kompressorn komma igång och kylarfäkten börja snurra även om det inte finns gas i systemet?
Nej

Mvh
Rasmus
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Tja!

Det kan vara så att din kompressor bygger upp för lite tryck!
Har han testat trycket eller?.

Gör så här oxå! Kör den på fullt och kör så här runt 100 km/h och stanna! Känn på slangarna/rören som kommer från kompressorn.
De som går in mot coupén ska vara kall och de som går till kylaren ska vara varma.

Omdet är så som jag beskrev då har du problemet i coupen/fläkten iallafall där inne.

Detta kan du börja med.
I hur långa intervaller går kompressorn? Är det för mycket gas i så slår högtrycksvakten till nästan direkt och kompressorn går för kort tid för att det ska bli bra kylning.
Kan ju också vara ngt fel på avkänningen i kupén/reglagepanelen.

Mvh
Rasmus
LO
364
LO528
328i -95
318iS -90
Vadå nej!

kompen kommer igång, fläkten går igång även om det inte finns gas.

Det kan vara så att oringar har torkat och kylmeduim har runnit ur eller pyst i väg.
Kompressorn ska INTE gå igång utan gas eftersom smörjmedlet transporteras via gasen. Kompressorn kan skära!

Rasmus
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
SpeedLover har rätt, tryckvakten ser till att kompresorn inte startar om trycket är för lågt (=för lite köldmedia).

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
78
sherikan
525iA -95
Jag tror att kompressorn är igång iaf de några minuterna som jag testar, eftersom när jag stänger av AC:en så hör jag att kompressorn lägger av.
Går kompressorn flera minuter i sträck är det garanterat för lite gas.

Mvh
Rasmus
Visa användare
78
sherikan
525iA -95
Tack för svaret!
Eftersom tryckvakten inte stänger av kompressorn, så borde jag iaf märka lite skillnad i temperaturen eller?
Hur har firman kollat att det var tillräckligt med gas?

Det är MYCKET känsligt hur mycket gas det är. När jag fixade till min så läste teknikern fel i tabellen och fyllde på 1,7kg R134 istället för 1,55kg som det ska vara i min. Detta gjorde att kompressorn bara gick i ytterst korta intervaller och knappt kylde alls. Har du för lite gas (men inte helt tomt) går komressorn hela tiden pga trycket aldrig byggs upp tillräckligt och kylningen blir otillräcklig.

Mvh
Rasmus
När min gas var nära nog slut gick kompressorn hela tiden, men jag märkte i stort sett ingen kylning alls.

Mvh
Rasmus
Visa användare
78
sherikan
525iA -95
Det låter rimligt!
Jag skall låta någon kunnig kolla på trycket.

tackar för alla svar
Visa användare
78
sherikan
525iA -95
Speedlover, Är det ínte föresten trycket (bar) man skall gå efter eller? isf vilket tryck skall det vara?
När systemet är fyllt måste man gå efter trycket. Det är olika på primär och sekundärsidan. Vilka dessa tryck är vet jag tyvärr inte.

Hoppas att du får ordning på AC:n! Det är onekligen en av de mest komforthöjande detaljer som finns.

Mvh
Rasmus
ormen
kompressorn pressar upp till ca. 10-25 bar, kondensorfläkten startar om trycket >= 16,5 bar, upp till 65 kh/h, tryckvakten stänger av kompressorn under 2bar eller över 30bar...

Våga vägra bilverkstaden!!! G.D.S!!!
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Kan det inte vara de elektroniskt styrda spjällen som inte fungerar?
Lars
Ki
56
KilKenny
528iA Touring -97
Jag hade problem med värmereglaget på mitt utblåset, kom bara jummen luft trots att ac:n var på, köpte ett begagnat på skroten för 50:- sen fungerade det. Kan ju vara lika enkelt för dig kanske!
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Precis som redan skrivits så bryter högtryckspressostaten om det är för mycket köldmedium, och lågtryckspressostaten om det är för lite! Är trycket för högt så går kompressorn en stund innan vakten slår ifrån, är det för lite så startar den inte alls!

En ac anläggning i bil ska gå precis över 0 grader, +4 grader är idealiskt, alltså ett tryck på ca 2,4bar under drift!

Ha bilen på tomgång och ha acn igång samt kupé fläktarna på max(inte för att det direkt behövs, förutom vid påfyllning av gas)!
Lokalisera kompressorn under huven, man ser ju iofs direkt om magnetkopplingen har dragit! Testa hålla händerna på de två rören som går in i kompressorn, är det ena kallt och det andra varmt så fungerar ac:n, då är felet någon annanstans(ev. fläktsystemet?), är båda varma och kompressorn går så är den trasig, ventilerna har sagt sitt! Går den inte alls så har du troligtvis för lite eller för mycket köldmedium i systemet! Man kan lätt kolla om det är för lite, man letar fram LP vakten på sugsidan(kalla sidan), sitter på ett av de kalla rören, eller på torkfiltret/köldmediebehållaren. Det går två kablar till vakten, ta loss hatten från vakten, obs skruva ej bort vakten från kärlet/röret!! Ta en kabel och slut de två stiften eller liknande på kabeln (obs, bara en kort stund, så man ser/hör att magnetkopplingen drar och kompressorn startar), startar ac:n då så är det troligtvis för lite köldmedium i systemet! Startar den inte då, så kan det vara Hp vakten eller nåt annat som är fel!

Har säkert glömt något.

//Mvh Simon
Visa användare
78
sherikan
525iA -95
tack för tipset!
Problemet är att allting verkar vara OK! det ena röret är varmt (nästan bränner mig) och det andra kallt (inte jätte kallt), kupefläkten fungerar, har bytt värmeventilerna som styr varmvattnet i varmepaketet(dvs värmereglaget fungerar), kompressorn fungerar, fläkten framför galret fungerar (har jag missat något?), Men det kommer ingen kall luft i kupen!!!! mycket Konstigt
Det kanske ändå är för lågt tryck.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.