AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
985

Pärlan har blivigt sjuk :(

Gold
Bilen detta handlar om är en 525i 24v -91.

Min fina bumse har börjar rycka/skaka vid gas pådrag. Känns som om att någon cylinder inte hänger med. Ligger jag och kör lugnt på tex 5an och det kommer en uppförsbacke eller att jag trycker ner gasen för att tex göra en omkörning så börjar hela motorn skaka/rycka och den är allmänt orkelös, men släpper jag då gasen så att jag enbart har lite gas så går den bra igen. Bilen går dessutom helt felfritt om jag gasar väldigt sakta, kan gå upp hur långt jag vill i varv utan att det då märks något. Men om jag då trycker till lite hasstigt på pedalen så börjar den blöddra/skaka/rycka igen.

När jag tex kommer till en uppförbacke och då växlar ner så att jag har höga varv i backen så är det inte några problem heller. Men så fort varven börja gå ner runt 2000 och den får jobba lite så börjar det knasa direkt.

Jag ska prova att byta följande i helgen: Bränslefilter/ola-oljefilter/tändstift samt rengöra mitt öppna luftfilter. Får se om detta hjälper. Om någon har några tipps om vad det kan vara så är jag tacksam.. misstänker att den inte får soppa som den skall.

Tacksam för alla svar!

///M arcus
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Låter som skit i soppafiltret!

"Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?"
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Låter som bränslebrist. Om det inte hjälper med byta av bränslefiltret, kolla bränslepumpen och bränslepumpsrelät. Kolla också efter läckage i bränslerör/slangar.
Gold
Faktum är att när jag står bakom bilen när den är igång så surrar det som fan, och det låter som om det skulle vara från bränslepumpen. Dock har den gjort så en längre tid utan problem. Någon som vet vad en bränslepump ligger i för prisklass?

///M arcus
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
ca: 2500:- på www.motornord.se

"Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?"
Gold
Visserligen har jag hört att antingen fungerar pumpen eller så fungerar den inte!. Får hoppas på att det är sant. Läset i tidigare inlägg att det kan vara en tändspole som gätt upp, och att det är många som frågat om det går att mäta upp på något sätt. Men inte sätt någon som fårr något svar på detta.. fortfarande ingen som vet?

///M arcus
Gold
ursäkta min stavning, är lite tajt med tid på jobbet för att sitta och skriva :)

///M arcus
Gold
Böt stift och den funkar fint igen.. skummt då stiften inte borde vara dåliga redan..

///M arcus
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det räcker med att ett stift har en nästan osynlig spricka i porslinet så rycker det duktigt, har själv haft samma fel på Toyan...

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.