AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.945

Autronic SMC och autotune

Ji
266
Jim K
325tds -94
320is -90
324td -90
Jag har tänkt använda ett Autronic SMC till mitt bygge och undrar lite över vad som behövs för att kunna använda autotune funktionen.

Vad jag har förstått så behövs en bredbandslamda.
Räcker det med att ha en vanlig bredbandslamda eller behövs det något mer för att få det att fungera?

// Jim
Du måste ha en bredbandslambda mätare. Tex Aytronics egen kostar 22000kr.
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
Håper virkelig det er en 0 for mye der bäckis :D
tyvärr inte skulle jag tro, annars e d en mkt billig bredbandare

---
WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu!
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
bara av nyfikenhet är det nån som testat den här?? Länk kan säkert vara skräp vad vet jag? men billig är den

going 2 fast.. expect nothing less..
Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
Ohh.. Trodde autronic kunne tilkobles en ordinær bredbåndslambda sensor bare jeg.. Trodde virkelig ikke en trengte en modul i tillegg...
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Autronic vill ha en 0-1v insignal som går imellan 9,0 och 30,0 i AFR.

Så en vanlig sond kan du ej koppla in direkt för autotune...

Hej alla, här kommer info om Bredbands Lambda Mätaren som vi säljer.

LM-1 Bredbands Lambda mätaren lanserades på marknaden i USA för ca 1år sedan och vi har från starten varit distributör för den på den svenska marknaden. Vi bestämde oss att testa den på vår egen Dragerace bil innan lansering, så under säsongen 2003 så körde vi alla tävlingar med den inkopplad och resultat var fascinerande, den hade betydligt bättre respons hastighet och stabilare värde än dom flesta andra mätare vi har använt.

Tillverkaren i USA förklarar det låga priset på följande sätt:
Mätaren är 100% digital mikroprocessor baserad så vi kan då reducera kostnaden eftersom vi slipper använda dyra hög toleranta komponenter i tillverkningen.

Mätaren vann första pris på Sema Show i Las Vegas för bästa nya produkt 2003 i kategorin Racing and Performance.

Så ni som är skeptiska till det låga priset och kvalitén på produkten behöver in vara oroliga, det är en otroligt bra produkt och priset ska inte behöva vara högre på en produkt för att mäta Lambda värdet för motorer, så vi behåller även det låga priset i Sverige.

Mvh
Robert Karström
HqTec
www.hqtec.se
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Vi har en bredbandsklambda från hqtec!

Och vi är extremt nöjda med den, och vi hoppas på att kunna bli återförsäljare även för dom

Mvh Andreas

Ol
261
Ola-gut
86` M535 Turbo
Kan så denne fra hqtec brukes til autotune på autronic?
Det går aldeles utmärkt, Mätaren har två analoga utgångar som är programmeringsbara för vilken volt kurva man vill ha och respons hastighet, du kan även välja vilket Volt värde som ska vara under uppvärmning och när fel eventuellt uppstår. Utgångarna kan användas till att simulera en vanlig Lambda sensor eller en linjär 0-5V kurva för att få en exakt analog bredbands utgång.
Eftersom utgångarna är programmeringsbara så kan dom anslutas till ingången för Lambda sensor på insprutningar och då får man en exakt simulerad Lambda sensor, på ett insprutningssystem som har ingång för bredbands Lambda så ansluter du ingången och programmerar utgången för vilket voltområde som ditt insprutningssystem kräver och du får då exakt Lambda värde från LM-1 till insprutningssystemet.

Mvh
Robert Karström
HqTec
bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Som sagt hqtech labmda funkar till autronic

Kan någon förklara hur man kopplar denna mot Autronic?
Vi satt i garaget hela kvällen i går och försökte men vi fick inte i gång det.
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
hur gick det? fått snurr på det?
Ja efter lite letande har jag hittat det men det funkar bara så där.
I kväll så ska vi ut och köra då får vj se hur det funkar på riktigt.

www.carmaniacs.net 11,72 med 1,5 liter motor
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.