AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.790

Olika förutsättningar vid värderingar

Sida 1 av 2
Mattias Larsson
Vill påstå att värderingshjälpen här på forumet är totalt värdelös. Det finns så många förståsigpåare, både på ena och andra hållet.
Jämför med vad som finns på marknaden i liknande modell, skick och miltal och använd sen lite sunt förnuft.

De här på forumet som ofta är inblandade i hätska debatter angånde pris har nog ofta en hög omsättning på sina bilar och då måste man ju sälja bilarna billigare.

Andra som har längre tid på sig samt använder fler kanaler för att sälja kan också få ett bättre pris.

Vill inte påstå att någon av sidorna har helt fel men man har olika förutsättningar.

Att sitta och "toksurfa" på mobile.de ger ingen rättvis bild av priset här i Sverige och att jämföra med priserna på en auktoriserad BMW-firma här i Sverige är inte heller rätt.

Min egna åsikt i ämnet är väl den slitna klyschan "Man får vad man betalar för". Innan ni nu tokskriver nästa inlägg, så, ja det finns undantag. Men det finns många, jag säger många, här på forumet som har blivit lurade och säkert många fler som inte har förstått det ännu när man har köpt den där billiga bilen som fanns på mobile.de.

Hoppas på en inte allt för hätsk debatt utan ville bara ventilera lite.

Annars tycker jag forumet är utmärkt, man får mycket tips och råd och oftast är det en trevlig stämning här.

Ha det,

Mattias
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Totalt värdelöst?

Tror nog att många fått en tankeställare iaf när i de flesta fall varit flera som svarat på en specifik fråga om värde på bil..M.a.o. det har ju blivit en liten diskussion om "värderingsgrunder" mm då redan...Så helt galet tror jag inte att värderingsforumet är.

Men en värdering "via bild" och mil(oftast bara text) osv är ju inte en helt "bombsäker" metod som alla vet.

Mvh Janne.
Mattias Larsson
Man måste alltid raljera lite för att få igång en debatt.

Missförstå mig rätt. :)

Mattias
Tycker att värderingsforumet spårat ur totalt. Folk häver ur sig priser och saker som de inte har någon grund för i över huvudtaget. Visst är det väl bra att få sin bil värderad, men det är nästan ingen som motiverar priset när de ger en värdering på en bil. Man blir rätt så less till slut.

Mvh Tobias
Mattias Larsson,

efter ditt inlägg förutsätter jag att du vill vara med och höja kvaliteten om det är så dåligt som du säger eller?

Kan rikta lite kritik åt andra hållet också...många inser inte eller vill inte inse prisnivåerna på begbilar, frågar om värde och riktar agg emot dem de anser ger ett värde de inte är nöjda med...mycket konstigt anser jag, då värderarna inte i 99,9% av fallen är potentiella köpare eller hur.

Duger ändå inte forumet åt dig får du helt enkelt ignorera det antar jag.

Välkomnar dig att göra välgrundade värderingar Mattias Larsson! Kör hårt!

/Simon
Mattias Larsson
simon_en: Om du läser mitt inlägg lite nogrannare så märker du att jag inte bara kritiserar dem som värderar extremt lågt.

Problemet som jag nämner är att man har olika förutsättningar vid värderingar och det måste du förstå. Kan du inte bara köpa det argumentet och lugna ner dig lite?

Jag kan inte påstå att jag har tillräckligt med kunskap för att höja nivån på värderingsforumet. Jag bara kostaterar att det är ofta en onyanserad debatt med för många förståsigpåare som inte klarar av att debattera. Det blir ofta hätska debatter utan mening.

/Mattias
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag tillhör dem som brukar tillhöra gruppen som värderar lite lägre. Ofta är det de som handlar med bilar eller byter ofta som värderar lågt.

Många läser ett gäng annonser (privat/bilhandlare) och tar ett genomsnitt. Man glömmer då bort att en del bilar säljs inte alls på dessa annonser och att det är snarare regel än undantag att det prutas en hel del på priserna.

Ett exempel:
Min 318i -97 skulle säljas, vad kan man tänkas få ut?Annonserades först för 85.000:- (dålig respons)

Ny annons, 76.000:- (visst intresse med kraftig prutning, dock ingen affär)

Nytt försök igen 71.000:- prutar en del och bilen säljs för 67.000:-

Den som då har gått efter annonserade snitt priser hade värderat till 77.000:- (85+76+71)/3 alltså 10.000:- över verkligt slutpris.

Hade man dessutom blandat in några bilar på auktoriserad BMW handlare för ca 90.000:- hade man hamnat helt fel.

Hade man då värderat den till 67.000:- hade man fått kritik för att några sådana billiga finns ej på någon annons (nej just det)

För att undvika missförstånd är det bra att redovisar vad man värderar, privat eller handlare, lämpligt annonspris alt slutpris.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Ett litet tillägg:

Köpte i veckan min 523 iAT för en bra slant under vad den värderades till på detta forum. Och den bilen är riktigt fin och välvårdad.

Men detta pris syntes aldrig i annonserna.
Håller med BjörnB att det är viktigt att skriva vad man menar med sin värdering. Vid de debatter som leder till hätska dispyter mellan "lågvärderare" vs "högvärderare" är det ofta att bilhalls-pris jämförs med affärsavslutat pris vilket naturligtvis kan diffa på många laxar och skapa förvirring.

Försöker själv skriva slutpris för att ev. missföstånd inte skall uppstå vid värderingar men har ändå klassats som lågvärderare av många trots att jag.

De flesta hätska debatter tycker jag det brukar bli mellan ex. köpare på ena ringsidan och ägare på den andra sidan.
Devisen "Sälja dyrt, köpa billigt" gäller och leder ofrånkomligt till debatt :)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
När jag gör en värdering syftar den alltid på förväntat slutpris på bilen, OCH VIKTIGAST AV ALLT: Att säljaren vill bli av med bilen relativt snabbt.

Man kan alltid lägga ut en annons med högt pris och vänta in rätt säljare, om man anser sig ha tid/ork till detta (så gör jag alltid själv!). Detta är dock inte riktigt i paritet med bilens egentliga värde sett ur "allmänhetens" synpunkt.

Sedan så tillkommer ju alltid den personliga aspekten: vill jag själv ha en sådan bil?

Jag kan inte hålla med om att värderingsforumet är värdelöst, men personligen skulle jag inte ställa en fråga om en bils värde - det är mycket bättre att själv sondera marknaden, både i tyskland och sverige, samt handlare kontra privat och därefter bestämma sig för ett rimligt pris.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Håller med Kalle när det gäller vad man syftar till när man värderar. Självklart ska värderingen gälla slutpris och inget annat liksom att den ska säljas relativt snart, inte "inom ett år med lite tur."
Det finns ju faktiskt folk som sätter ut annons på sina bilar för att "se om dom kan få så mycket". Att ta med dom i sin beräkning över uppskattat värde på bilmodellen ger ju en helt fel bild.

Man får göra som i bedömningsporter, ta bort dom dyraste och dom billigaste och sedan snitta på resten. :)

/Anders
Länk
Det viktigaste att ha i huvudet både när man gör en värdering, och när man läser andras är att:

RÄTT pris är det LÄGSTA pris till vilket säljaren är beredd att sälja, och det HÖGSTA köparen är beredd att betala!

Vad som är rätt pris är således väldigt individuellt från fall till fall, och en värdering kan väl sägas vara ett RIKTMÄRKE.

I slutändan gäller EN regel, oavsett hur fint skick en bil är, och hur få ägare den haft, hur många 100 000-tals kronor som är nedlagt på styling/utrustning och så vidare: CASH IS KING!

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Mattias Larsson
Mycket stora bokstäver.:) Jag tror att vi kommit ett steg närmre lösningen!!! :)
Nej men allvarligt, det blir nog ofta missförstånd när man diskuterar vilket pris som avses. Skulle tippa att de flesta (mig inkluderat) är intreserade av annonspris, alltså inte slutpris vid försäljning. Ett annonspris är ju viktigt av avväga rätt för att få en viss respons sedan är det ju upp till vilken köpare man har turen att hitta hur mycket denna tycker man måster pruta för att det ska kännas rätt.

Sedan kan jag inte förstå hur ni tänker riktigt. Klart att man ska lägga ner lika mycket tid på att sälja bilen som man har gjort för att köpa den. Personligen kan jag sondera marknaden väldigt länge och inte bara på mobile.de och autopower.se för att hitta rätt bil att köpa. Allt för att inte bli lurad. Lika (eller nästan) lång tid tycker jag man kan ta på sig för att sälja en bil. Självklart inte hur länge som helst (bilens värde minskar ju under tiden) men tex invänta "rätt" säsong osv.

Ni som frekvent nervärderar bilar tycker jag gör ovana köpare en björntjänst. De tror då att bilarna ska vara så billiga och köper ett vrak som sedan kan kosta hur mycket som helst att återställa.
Dessutom tycker jag att många av dem som ofta "agerar" på forumet är alltför agresiva och detta leder till att inte alla vågar göra sig hörda även om de kanske har väl så relevanta åsikter.

Mvh Mattias
Mattias Larsson
Kalle du är ju köpare just nu, verkar du inte vara lite mer nervärderare just nu. :) Har inte sett dig så mycket på värderingsforumet tidigare.

Mattias
Mattias,

Jag är både köpare och säljare för närvarande (snart iallafall). Just därför har jag sonderat marknaden av de bilar som kan vara intressanta att köpa, och bestämt mig för vad jag tycker att de olika modellerna är värda. Att jag inte varit aktiv på värderingsforumet tidigare stämmer inte, däremot så har jag haft en svacka de senaste månaderna.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Mattias Larsson
Det kan hända, tyckte bara jag såg en tendens.

Men nog kan vi vara överrens om att det ofta diskuteras olika priser och att detta leder till irritation.

Nog kan du hålla med mig om detta stycke:
"Ni som frekvent nervärderar bilar tycker jag gör ovana köpare en björntjänst. De tror då att bilarna ska vara så billiga och köper ett vrak som sedan kan kosta hur mycket som helst att återställa.
Dessutom tycker jag att många av dem som ofta "agerar" på forumet är alltför agresiva och detta leder till att inte alla vågar göra sig hörda även om de kanske har väl så relevanta åsikter."

Eller...

Mattias
Mattias,

Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med. Jag anser inte heller att man alltid får vad man betalar för, speciellt inte gällande begagnade bilar! Håller heller inte med om att vi som skriver i värderingsforumet är speciellt aggresiva, tråkigt att du tycker så!

Däremot håller jag förstås med om att prisdiskussioner tyvärr ofta leder till irritation.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Mattias Larsson
Kalle,
ok, du svarar men ändå svarar du inte... Varför håller du inte med? Jag hänvisar till stycket: "Ni som frekvent nervärderar bilar tycker jag gör ovana köpare en björntjänst. De tror då att bilarna ska vara så billiga och köper ett vrak som sedan kan kosta hur mycket som helst att återställa.
Dessutom tycker jag att många av dem som ofta "agerar" på forumet är alltför agresiva och detta leder till att inte alla vågar göra sig hörda även om de kanske har väl så relevanta åsikter."

Jag och många med mig tycker just så(det finns fler forum än Autopower.se och BMW-freaks som inte frekventerar just detta forum), därför är jag nyfiken på att få reda på varför du inte tycker detta.

"Att man får vad man betalar för" är ett slitet begrepp men accepterat av de flesta. Att du kan tycka annorlunda, det är väl ok. Men har du den erfarenhet, kunskap, ödmjukhet mm som behövs för att veta detta. Jag säger inte att jag har det men jag vet människor som har det och som håller med om detta uttryck.
Självklart, som jag nogsamt poängterade i tidigare inlägg, så gäller det inte alltid men hur du konsekvent kan säga att det inte är så, det verkar märkligt.
Vidare så tycker jag inte att just du är aggresiv på forumet, absolut inte men det finns ett gäng som jag tycker beter sig omoget. Man har inte tillräckligt med erfarenhet, kunkskap eller ödmjukhet för att kunna vara så bestämd i sin åsikt som en del är.

Mvh Mattias
Mattias: Jag är lite nyfiken på vad ödmjukhet har med relevant prissättning. Kunskap och erfarenhet säger sig ju självt att det är en fördel att ha för att kunna göra en relevant värdering, men ödmjukhet?

Mvh Elvis
Mattias Larsson
Elvis: Ödmjukhet att förstå det som rubriken hänvisar till! "Olika förutsättningar vid värdering" Bara ett exempel.

Mattias
Mattias,

Vad jag menar är att en dyr bil inte automatiskt är en bra bil, lika lite som en billig automatiskt är dålig. Jag tycker det verkar långsökt att tro att folk går och köper skrothögar bara för att någon i detta forum värderat en bil på ett visst sätt. Det är ju för övrigt omöjligt att vid värdering bedömma bilarnas skick, man får helt enkelt lita på säljarens uppgifter eller anta att bilen är i normalt skick/bruksskick om inget annat anges.

I många fall håller jag absolut med om att man oftast får vad man betalar för, men långtifrån alltid, speciellt då vad gäller begagnade bilar. Detta eftersom prissättningen på begbilar kan vara långt ifrån marknadsmässiga, på grund av många olika skäl, exempelvis:

* Säljaren måste bli av med bilen väldigt snabbt och sätter därför ett pris under marknadsvärdet.

* Säljaren har lagt 50 000:- på att styla sin E30 och anser därför att bilens värde höjts med motsvarande summa.

* Säljaren har inte alls bråttom att bli av med bilen, och sätter medvetet ett pris som är högre än marknadsvärdet, och hoppas att "rätt köpare" ska dyka upp.

* Säljaren har ingen aning om vad bilen är värd och höftar fram ett pris, som kan bli antingen alldeles för högt eller alldeles för lågt.

Hoppas du förstår hur jag tänker nu.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.