AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.451

535iAM Växellåds byte, Automat till manuell HJÄLP!

Sida 1 av 2
Hejsan grabbar.

Har nyss köpt mig en 535IAM e28 och det är automatlåda i den. Men Jag har en reservdels bil också och i den sitter samma motor fast med en Manuell låda och precis allt man behöver. bilen är alltså komplett.

Det jag undrar över är

-Vad behöver jag byta
-Behöver jag ändra något speciellt
-Är detta svårt?

Jag vet att kardanen,lådan,växelspaken, pedalställ, behövs bytas. Men med tanke på att där sitter en fet ful huvudbromscylinder nu, så undrar jag utifall manuella lådan är hydralisk och går på samma huvudcylinder eller följer det med en separat kopplingscylinder till pedalstället?. Jag hatar nämligen hydralik och el

kommer inte på mer att skriva nu, men är det något mer ni undrar över så fråga

Och svara gärna på mina frågor, jag skall börja riva lådan på automaten så snart som möjligt..

Tack på förhand

Mvh Fredric
Någon borde kunna hjälpa mig, Snälla!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Här finns det kanske lite infomation som kan hjälpa dig: Länk

Paap Reader vet mer.

///Jesper

BMWCS #5494
Hittade en annan tråd där det bland annat stod att

Detta skulle bytas

Manuell växellåda
Kardanrör för manuell växellåda
Hardyskivan mellan låda o kardan
Spakstället och växelspaken med länkage
Svänghjul för Motronic
Komplett kopplingssats
Pedalställ med kopplingscylinder och slavcylinder samt röret o slangen till slavcylindern.
Mittenkonsolen för växelspaken

Jag har ju som sagt en manuell 535M ståendes men jag vill ha lådan från den in till min vanliga. Så alla delar man kan tänka sig behöva finns på den andra bilen, Det gäller bara att jag vet precis allt jag skall plocka. så om någon vet något som fattas i listan jag skrev, skriv gärna ner dom här så skall detta nog gå riktigt bra och smidigt..

Mvh
Behöver fortfarande lite mer information ang detta byte, Om någon vet eller kan något så var snälla och hjälp till lite.. Hörde något ang ett pilotlager. Något som vet något om detta?. Det skulle tydligen inte finnas på den autmat lådemotorn. så man vart tvungen att banka dit ett?. Det är kansk något man inte laggt märke till utan som man bara sätta dit vid ett byte?. All hjälp mottages gärna

Mvh
Paap Reeder
Hej!
Jo pilotlagret är det som sitter i bakkant på vevaxeln.
Det måste du ha.
Måt diametern på manuella lådans ytterspets samt konvertens tapp så har du ytter resp innermåttet på lagret.
Det är ett vanligt std-lager.

MVH /// Paap R
Hejsan paap. Jag har som sagt en komplett 535M med manuell låda. Så alla saker borde finnas på den bilen som jag skall kunna tänas behöva till min andra bil vid konverteringen?. Har hört att du gjort ett sånt här byte fast på andra hållet, så om vi skulle kunna prata lite närmare på vad som verkligen behövs göras och bytas så skulle jag vara jättetacksam. Vill helst få min bil att rulla med manuell så snart som möjligt. Jag har mailat dig förästen. Jag vill bara vara säker på att dehär pilotlagret finns på min manuella bil, så att jag slipper köpa eller tillverka ett eget sådant. så har jag det tro?

Tack på förhand

mvh Fredric
Paap Reeder
Hej!
Du måste ha ett pilotlager i den manuella annars skulle ingående axeln rassla så man skulle tro det var fråga om en Volvo eller dylikt.

m du har två bilar ... är det då inte bara att flytta över det man behöver?... eller du kanske inte har dem på samma ställe?

Sedan är det så att det är väl 4-5 år sedan jag gjorde det så vissa skruvar har fallit i glömsketräsket.

Har du "kroken" för bakre fästet till växellänkaget i din bil???
Annars måste du hugga loss den och punkta fast den på din "f.d automat".

MVH /// Paap R

MVH /// Paap R
Hejsan paap.

min vanliga bil finns i skåne och jag börjar att riva den ikväll eller imorgon. Sen skall jag upp och plocka alla delar som behövs från min andra bil. det är lite därför jag behöver ha reda på exact vilka prylar det är jag måste ta från den bilen, annars kanske något kan gå fel.

Jag har ej hissat upp bilen så jag vet inte om jag har "krocken" till bakre fästet utav växellådan, men det tror jag skall finnas iom att automaten borde vara fastskruvad på det stället också. Att ta bort den lilla krocken och svetsa fast är inga problem. Det skulle isåfall vara det största problemet?. Det ända man gör med pedalstället är väll att ta bort det gamla och skruva dit det nya. på med en "kopplingcylinder" och koppla in till den nya manuella huvudcylindern som klarar både broms och koppling. koppla alla slangar o dyl. sen tuta o köra? =)

Jag är inte direkt orolig för själva växellåds bytet, det ser jag som en baggis med tanke på att alla delar finns från den manuella bilen. Det jag oroar mig lite över är hydraliken i koppling och broms. Det är det sista jag vill ha problem med. Jag vill inte heller bli tvungen att tillverka, borra, fila å trixa med massa saker för att få det å passa. Jag hoppas på att allt (bolt on).

Mvh

Fredric.
Såg att jag glömde skriva vart den andra bilen finns. Den finns nämligen i göteborg. så jag vill gärna slippa köra 2ggr för att tex hämta en liten skruv =)
Förästen Paap. Sitter detta pilotlager löst på den manuella, eller måste jag bräcka eller trycka loss det?. Sitter här å hoppas på att du ska säga att Det sitter löst =)
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Stödlagret för ingående axel, (pilotlagret!) sitter ipressat i vevaxeln!
Med en draghammare så rycker man loss det!

///Magnus
Paap Reeder
Hej!
Du behöver inte knöka med hela pedalstället utan bara "ta med det som hör till kopplingspedalen" ty pedalställen ser likadana ut för man och aut så vitt jag kunnat se.
Pedalen hänger du på plats med en genomgående bult.
Att ta loss hela pedalstället är ett "jävla knök" ... ta bara pedaldelarna.

MVH /// Paap R

Hehe tack e21-racing.

Paap. okej det är ju dumt att ta hela skiten som sagt om det nu är knöligt. Men en ny bromspedal skadar nog inte då den vanliga är stor som berget. Men jag förstår vad du menar. nu fattas bara pallbockar innan jag börjar arbetet.

Tack för alla svar, detta skall nog gå bra!

Mvh
Paap Reeder
...rätt Fredde!
Tänkte inte på bromspedalen. Men jag lovar... pedaler byter man på en kvart.

MVH /// Paap R
såja nu har man tagit bort. det mesta förutom lådan. Alla slangar som går till vxllådan. skall man låta dom sitta kvar på sin plats?. Går dom in på samma ställen i den manuella lådan, eller skall jag ta bort alla dessa slangar?

mvh
Märkte även att lådan sitter med några felvända torx skruvar. samt M6 bultar?. Behöver man lossa torx skruvarna eller är det bara M6orna som är gängade in i blocket?. mvh
Paap Reeder
.... minns inte Fredde hur bultarna sitter men minns att de översta döpte jag till "bultjävlar" ... vad det nu kan betyda?

MVH /// Paap R
Hahah. Ja när jag tittade på dom så sa jag "domdär blir roliga". För dom sitter ju inte speciellt lämpligt till. Har fått svar på ett annat forum ang, att ta styrboxen?. vad den nu är bra för det vet jag inte, men vart sitter den?
Paap Reeder
... i handskafackets tak.
MVH /// Paap R
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nja dom bultarna är inte sååå farliga när man väl har fått snurr på det (och har rätt verktyg). Men jag river upp händer/underarmarna varenda gång :-(

Och ditt erbjudande är taget...ang betalning är godtaget ;-)

/Pelle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.