AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.733

Tusan också! Nu har det börjat rassla om M3:an...

Sida 1 av 2
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Idag när jag kom hem efter en trip så öppnade jag av någon anledning dörren innan jag stängt av motorn. Jag kunde då ganska tydligt höra ett rasslande/klonkande från bilens undersida. Blev ju så klart lite orolig och det första man börjar tänka på är ju vanosen (har en M3 3,2 coupe -96). Det visade sig dock snart att ljudet kom från ett ställe precis bakom motorn, i linje med backspeglarna. Till slut visade det sig att ljudet försvinner så fort man frikopplar.

Då återstår ju den lite svårare frågan att komma på vad detta beror på. Ljudet kan sägas försvinna gradvis i takt med att kopplingspedalen trycks ner och återkommer sedan på samma sätt när man släpper upp pedalen igen. Jag var ute och startade bilen när den var kall för en liten stund sedan och då lät det inte lika mycket. Jag testade då att trycka ner pedalen och sedan släppa upp den ganska hastigt och då återkom ljudet precis som det var förut när bilen var rejält uppvärmd. Det verkar alltså inte ha att göra med om bilen är kall eller varm.

Någon som vet vad det kan bero på? För mig låter det ju som något lager som är slut. Urtrampningslagret? Skräcken är ju att man skall behöva lämna in bilen och få hela växellådan nerriven för att få ordning på detta...

Hoppas att det finns någon som kan få mig att sova lite lugnare ikväll.
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
För mig låter det som att det är lagret på ingående axeln i växellådan som är dåligt, då låter det när kopplingen inte är nedtryckt och slutar låta när man trycker ned kopplingen. Om det hade varit urtrampningslagret hade det vart tvärt om, det hade alltså låtit när kopplingen trycktes ned och slutat när den släpptes upp.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Blir det ett dyrt kalas att fixa om det är lagret för den ingående axeln?

En annan viktig fråga: Är det dumt att köra bilen när detta lager är dåligt?
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Det många här säger är att bottenstocken i lådan rasslar på det sättet när den börjar bli sliten, men kan man leva med ljudet så skall det inte vara ngn fara. Men sök mer för jag vet inte om det gäller M-bilarna. Dyrt men kanske inte nödvändigt att fixa.
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Ja, det blir nog ganska dyrt att fixa om du ska lämna in den på verkstad iaf. Det är som sagt ingen direkt fara att köra trots detta "fel", hade det vart en vanlig 320 lr nåt hade jag sagt att det inte är nåt att bry sig om, men när det gäller en m3 så vet jag utav egen erfarenhet att du säkert vill ha detta fixat.

Bara att börja kolla runt vart det är billigast, men som sagt det är ingen brådska direkt. Du kan förresten prova att kolla oljenivån i lådan och ev. byta oljan till att börja med även om jag tvivlar på att det har sådana orsaker.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Det skumma är att bilen bara har gått 8500mil (och det verkar stämma), så man tycker att lådan borde hålla lite längre... Kanske bara otur? När du säger dyrt, snackar vi då runt 10 000kr eller vad tror du?
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Svårt att säga vad det kan tänkas kosta då jag inte vet hur mkt som behöver rivas på lådan för att komma åt att byta lagret. Men om du lämnar in på bmw så blir det säkerligen väldigt dyrt eftersom de debiterar runt 1000:-/timme och detta är en reparation där den stora delen utav kostnaden är arbetskostnad, själva lagret är nog inte speciellt dyrt.

Vad jag skulle försökt göra är att hitta ngn som är duktig på växellådor som kanske kan fixa det vid sidan av för kanske 150-200:-/ timme. Går inte detta så skulle jag kolla runt hos olika mindre verkstäder där de kanske tar runt 4-500:-/timme.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
El
339
Elfrippo
M3 coupé -96
Jag har lite kontakter med en före detta BMW-handlare, så det kanske går att ordna något humanare priser... Vet du om det är det svårt att verifiera att det verkligen är just det lagret?
JN
1.064
JN
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
En duktig mek kan nog lyssna sig till det ganska enkelt, men det är som du säger bäst att kolla upp att det verkligen är detta fel innan du börjar göra nåt åt det.

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Som någon sa, ingående lager som börjar bli dålig och kan du leva med oväsen så är det egentligen ingen större fara med det ju. Att reparera ett sådant fel kommer säker att kosta dig 25-30k hos märkesverkstan så billigare alt. är att leta upp en annan låda eller försöka och ta det via maskinförsäkring?! Din bil har gått under 10000 mil så det borde gå.
Grubbe
M 3: Hur fasen kan det kosta 25-30 000:- att byta ett lager i lådan? Säg att det tar 4 timmar att utföra arbetet eller så. Där har vi på sin höjd 3000:- Kostar verkligen lagret över 20 000:- ? Jag vet naturligtvis inte vad det kostar att byta lagret, men att det skulle kosta upp emot 30 000:- har jag mycket svårt att tro.
Egentligen så är det en vxl renovering vi pratar om trots att det "bara" är en lager som är dålig. För att byta främre-ingångslager så får du ta isär i princip hela lådan + att i såna fall byter man synkringar, packningar och samtliga lager och ibland koppling med. Vill se den som klarar det på 4 timmar.
En sak till. När man håller på med t.ex vxl renovering så debiterar man inte enbart timmarna utan även jobbtyp, vxl renovering i det här fallet vilket är nog den utav dom dyraste rep man kan va med om på en bil.
Gå annars in på bmw och fråga så ska du se.
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Nu när de pratas om Växellådor och sånt.

När jag har kört min riktigt varm och sen stannar på tomgång och går ur. Så knäpper de till lite under bilen. Tick,tick type.
Kanske en gång på 10sek eller nåt.

Det låter som de kommer mitt under bilen i stort sett.

NÅN SOM VET VAD DET KAN VARA??

///M3
De är med stor sannolikhet avgassystemet som "tickar"
när metall blir varmt så expanderar det, och när de sedan kyls av så kan de "ticka" iaf avgassystem. De rör sig i eventuella skarvar med mera.

Var God att söka innan du frågar!
Länk
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Nja, det vet i tusan om det är.
Låter mer rassligt. Som de kommer inifrån lådan eller nåt annat.

Jo, de måste de vara...men frågan är VAD det är!??

///M3
Va
24
Vall Enberg
M5 individual -93
M3 Lover
Det du hör är din bottenstock som ligger och roterar med motorn.
Den brukar låta så när den är olastad dvs ingen vxl i drivnig.
Det är så att alla lager har ett litet glapp i sig för att inte skära ihop när dem blir varmaoch metallen expanderar. Med tiden så blir glappet större av normalt slitage. Prova att stänga av motorn med friläge och kopplingen uppe så ska du se att det rasslar till ordentligt. Trycker du ner kopplingen så tystnar lådan.

Men i Elfrippos fall så låter det som om det kom plötsligt och mer högljutt. Men det kan vara så att det har funnits där innan men att du inte lagt märke till det tidigare.

Valle
33
Märra
e46 touring
Någon som hört talas om urtrampningslager?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Elfrippo,
jag instämmer i att det troligen är bottenstocken i lådan som 'klapprar' när den är obelastad. Ett tämligen vanligt skönhetsfel, som beror på för stora flankspel i kuggarna.
Jag har fått ner oljudet betydligt i ett par av bilarna jag haft, med att hälla i Red Line-olja Länk som visserligen är svindyr men ändå betydligt billigare än en renovering....
En annan sak som kan skramla på dom här bilarna är dubbelmasse-svänghjulet. Det är gjort i två stycken, med elastisk 'sammanfogning' mellan halvorna. Syftet är att dämpa ryck ock vibrationer. Ibland skramlar det från sammanfogningen, tror den består av stålfjädrar och styrstift och gummibussningar i en salig blandning. När gummidelarna torkar ihop börjar det skramla. Också ett skönhetsfel, men det lär ha hänt att halvorna separerat med haveri som följd.

/// Gunnar E.
Fe
381
FearThis
M3 turbo
in action..
märra// urtrampningslagret brukar låta när man frikopplar inte tystna när man frikopplar..
elfrippo// billigaste är nog att köpa beggad zf låda, brukar finnas för ca 5000kr... är långt ifrån alla som gillar att riva lådor för 2-300kr timmen... + att det inte är någon garanti att det är just ingående lagret som låter.. är SKITSVÅRT att vata vilket lager som låter med säkerhet... hoppas d löser sej

going 2 fast.. expect nothing less..
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Elfrippo/FearThis:

För att avgöra om det är lådan eller dubbelmasse-svänghjulet som låter, har man motorn på tomgång med allt genomvarmt, växeln i friläge och dörren öppen så rasslet hörs ordentligt. Om rasslet försvinner när man lägger foten på kopplingen utan att egentligen trycka ned den (dvs att växellådan fortfarande snurrar med), så är det troligen svänghjulet. Om man måste trycka ned kopplingen helt för att rasslet ska försvinna, kommer ljudet från lådan.
Det kan klappra ganska ordentligt om en låda utan att det är 'fel' på den. Finns ingen anledning att riva i den alls, om klappret/rasslet är enda problemet. Kan som sagt lindras betydligt med t ex Red Line MTL-olja, om man störs av det. Den oljan har dessutom fördelen att lådan blir mer lättväxlad.

Ett klapprande svänghjul får man leva med, eller byta ut (5000 spänn + jobb + troligen ny koppling när man ändå har allt nedrivet).

Hur som helst, många BMW rasslar på tomgång, irriterande visserligen men oftast helt betydelselöst!

/// Gunnar E.
33
Märra
e46 touring
FEAR THIS!!!

Läs hans inlägg igen..

Citat= "Då återstår ju den lite svårare frågan att komma på vad detta beror på. Ljudet kan sägas försvinna gradvis i takt med att kopplingspedalen trycks ner och återkommer sedan på samma sätt när man släpper upp pedalen igen."

Jag tror iallafall att det är urtrampningslagret. Det brukar skramla/låta illa. Dock så brukar det inte va någon fara direkt. Man kan åka jäkligt långt med dåligt lager.. Brukar inte vara någe man byter direkt..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.