AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.880

Är denna bil prisvärd,eller ?

Sida 1 av 2
gammal man
Bmw 320i -97
Årsmodell: 1997 Miltal: 14 000 - 14 999
Färddator,klimatanläggning,antispinn,antisladdsystem,stereo blapunkt,calypsoröd ,kannonfin,
vinterdäck,motorvärmare,vinterdäck,servad på aukt.BMW verkstd.
pris 98000 kr

Jag anser att den är ungefär 35-40 000:- för dyr.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
gammal man
Kalle !
Du får allt motivera ditt svar och inte slänga ur dig ogrundade
påståenden !!

stefannorr
kalle> Så du menar att en BMW 320 97 ska ligga i 58-63 000 kr..ja den va bra.
Lite lägre pris kan man ju tänka sig typ 85 000 p g a lite högt miltal,men bilen kan ju också va i absolut toppskick o spara in många sköna tusenlappar i uteblivna rep.
Jadu, Kalle. personligen tycker jag att 35000kr var att ta i?, vart hittar du en sådan?.
Jag är inte så haj på nyare bilar men 98000kr tycker jag allt verkar dyrt, har sett sådana runt 65-75000kr.
Men vad vet jag!!
Okej, missuppfatta ditt inlägg Kalle :-)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Är det privataffär så är priset alldeles för högt. Runt 70.000:- verkar rimligt tycker jag.

Är det på seriös bilfirma kan man väl lägga på 10.000:-

Sålde en 318i -97 med liknande spec i november för 67.000:-
gammal man,

Jag tycker att du har en mycket märklig attityd. Du frågar om allehanda bilar, vad som är bra köp och rätt pris. När man sedan svarar på dina frågor så ogiltigförklarar du svaret utan att motivera varför.

Eftersom du inte tycks intresserad av andras åsikter så tycker jag att du själv ska sondera marknaden för de bilmodeller du är intresserad av. En E36 320i med Vanos anser jag vara värd 40-60 000:-, anser inte att årsmodellen har så stor betydelse (vilket du verkar tycka).

Exempel på liknande bilar:
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Förklara gärna varför du tycker att mina påståenden är ogrundade.

I slutändan är det individuellt vad man tycker att en viss bil är värd, men om du frågar i ett offentligt forum får du räkna med alla sorters synpunkter, även sådana som inte stämmer överens med din uppfattning.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag säger som " BjörnB", 70.000:- är nog rätt pris.
KH,

bry dig inte om "gammal man"...både du och jag är vana att hela tiden bli anklagade att göra för låga värderingar oftast utan grund utan mer av karaktären kink.

stefannorr, tror att din geografiska position gör att prisbilen inte stämmer med KH heltenkelt...bilar för dyrare när man kommer norr om Sthlm som det verkar.

Gällande värderingen är nog 60-65KSEK inget konstigt alls bilen har efter vad som anges endast blaupunktstereo och Metallic utöver standard, den har inte anmärkningsvärt lågt miltal, samt att 320 modellen inte är speciellt eftertraktad som modell, så "gammal man" upp tillbevis att KH har fel istället för grundlösa anklagelser. Om du vill kan du naturligtvis slå till på den för 98KSEK och räkna med en MYCKET kraftig momentan värdeminskning, det hela är upp till dig såklart!

/Simon
Visa användare
477
Friik
BMW X1 Xdrive20d -18
Ja, 98000 är för mycket,
för de pengarna ska det va minst en -99, med hyggliga mil.
Och då går jag efter de priser jag själv följer, på ex, importbilar.

///FrIIk
En kompis tjej sålde sin 320-96 i höstas. Hade visserligen gått 20000mil men jag tror inte hon fick mer än 50000:- för den... Så 60-65 borde inte vara för lågt pris

/Johan

Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Kalle Hansen//

Självklart är årsmodell en viktig fråga när man väl ska lägga ut en hel del på en bil. Årsmodell är lika viktig vid köp av en BMW såsom en Toyota, däremot hade det varit en Ferrari eller annan bil av den kaliberna eller amerikanska veteran-bilar, då hade inte årsmodell varit lika viktig, men på en BMW är årsmodellen viktig när du ska lägga ut 100.000:-
Allt beror väl på skicket ändå? Det är jätte svårt att värdera en bil om man bara får en massa fakta framför sig. Visst kan man väl få en "ungefärlig" prisbild, men sen ska man ju se bilen i verkligheten också! Jag fick t.ex. 82000:- för min 320i-94 med 17300mil i höstas när jag sålde den! Kika på bilen först och värdera sen tycker jag =)

Mvh Tobias
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Självklart är årsmodellen viktig
gammal man
Hej Kalle Hansen !
Tack för ditt påhopp !

Jag är väldigt intresserad och tacksam för dina åsikterom du nhar något vettigt att bidra med, trots att du kunde vara mitt barn med avseende på din ålder.
Vad du har bidragit till denna diskussion är att du tyckte att priset
för bilen jag har erbjudits är 35000-40000 kr för mycket !
När jag ber dig motivera dit påstående blir du irriterad och skyller på min beslutsvånda .
Om du tycker att du inte kan bidra med något seriöst inlägg
till min diskussion är jag tacksam om du låter bli.

gammal man,

Var någonstans i denna diskussion gör jag påhopp på dig? Jag blir inte irriterad utan uppfattar din attityd som märklig, både i denna tråd, och den andra tråden där du undrade vilken bil du borde satsa på för ungefär 90 000:-.

Att du väljer att idiotförklara mig på grund av min ålder för stå för dig själv, jag kan bara hoppas att det finns andra människor som läser mina inlägg och kan tycka att de har relevans och kanske rent av tillför något.

Jag respekterar din beslutsvånda och förstår absolut din sits. Jag förstår även att du ifrågasätter de svar du kan få på dina frågor (det är ett sunt beteende), men tycker att du kan göra detta på ett trevligare vis.

I övrigt håller jag med Simon. Bilar tycks vara ganska mycket dyrare ju längre upp i landet man kommer, troligen på grund av sämre utbud, varpå jag vill uppmana alla norrlänningar att åka söderut för att handla bil :-)

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Gammal man

Ok, jag kan motivera varför jag tycker att den här bilen är alldeles för dyr.

Att du kan få en 323/328 med mer utrustning och antagligen mindre mil för samma eller mindre pengar. Då förstår jag inte varför man ska köpa en snålt utrustad klen bil med normala mil
för så mycket pengar. Visst, den här bilen kanske är i toppskick men för dom pengarna kan du säkerligen hitta ett gäng bilar som är lika fina. Oavsett vad du kan pruta ner den här bilen till så tycker jag ändå att 320 är en helt bortkastad modell och vet av erferenhet att den är tämligen död på beg marknaden.
Undrar då hur lätt det är att sälja den vidare sen om några år utan att förlora för mycket på den när den är dyr fr början.

Mvh
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
gammal man,

Du frågar om bilen är prisvärd och KH ger ett glasklart svar, den är alldeles för dyr.

Vad ska han motivera? Du beskriver bilen och KH gör en bedömning av vad han tycker bilen är värd.

Visa lite tacksamhet istället, detta är en kanonsajt av den anledningen att folk är extremt villiga att hjälpa till och svara på allehanda frågor.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Tycker nog att 70 är rimligt.
Enligt mina ramar.

Bättre motivering kan jag inte ge tror jag. :)

/Anders
Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Dessutom håller jag Kalle och Simon_en som två av de mer vederhäftiga värderarna på det här forumet.

Att Kalles påstående skulle vara ogrundat säger mer om gammal man än om Kalle. Att ta in en åldersaspekt är rätt lågt och har faktiskt ingenting med saken att göra. Om vi mäter åldern utefter kunskap om BMW, skulle Kalle kunnat vara din morfar. Varför jag är säker på att du är rätt vilse i BMW-frågor grundar jag på din fråga som du inledde tråden med.

Skärp till dig lite gamle man och våga ta för dig av kunskapen som finns här.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.