|
|
|
|---|---|
|
Hejsan!! Jag undrar om det är någon som vet något om V-max modulen som tar bort fartspärren på M3 e46:an? eller om det är någon som har den på sin M3:a? i så fall hur funkar den? Har även kollat på kellners modul den är 4000sek dyrare??? Finns det några bra chip som även ger lite mer effekt och tar bort spärren? Förrutom kellners? | |
|
Effekt kan du glömma. AC/S erbjuder med en v-max modul. Den funkar väll som alla andra chip. Mvh, Robban |
|
|
Jocke Qvarnström och ITSFUN.NU kan hjälpa dig med borttagning av toppspärren. För mer information maila Jocke på jocke@itsfun.nu eller gå in på www.itsfun.nu MVH / Jacob |
|
|
Jacob: var du nere o deltog i Scuderia kursen nyligen med ITSFUN eller bara semester på ringen? |
|
|
Varför ta bort den? Den är väldigt generös på E46 M3an. /RS2 |
|
|
Mackan84, Jag har en ny box som du kan få köpa. Hör av dig per mail. |
|
|
MatroxMGA: Det stämmer att jag vara nere på Ringen. Nej, jag deltog tyvärr inte i kursen det här året, men kommer med all sannolikhet vara med nästa år. Denna gång var vi nere som en hjälpande hand till Porschen även om den största delen av tiden gick åt till att koppla av och njuta av körningen. Körde ett par varv och ska snart återvända med en mer modifierad M3a. MVH / Jacob |
|
|
Låter kul! Du ska inte vara med på Scuderian i aug? |
|
|
ZxD: AC Schnitzer säljer inte Vmax modulen till E46 M3:an om du så ber på dina bara knän ;) Jag kollade up detta förra året och fick då svaret att de inte ens monterar in en Vmax-bort-modul. Jag skrev tillbaka med följdfrågan om detta beror på de problem som funnits med motorerna och fick svaret att det hade en stor del med det hela att göra. AC S "voidar" ju inte BMW garantin och tydligen så ville de inte ta risken att få s*it från München om några av deras Vmax-bort bilar skulle paja, då kunde ju BMW faktiskt lägga en del av ansvaret på dem. Vet ej om de har ändrat sitt beslut och tillåter det igen på nyare modeller nu när de antagligen fått bukt på de "problem" som funnits. |
|
|
CBM3C, "AC S "voidar" ju inte BMW garantin" Kan du förklara det där? |
|
|
Johann: På hugget idag ;) Enligt vad jag föstår så är AC S modifieringar av motorer något som inte gör att BMW kommer att börja klaga på att man gjort modifieringar. Om det är möjligt att den modifiering varit orsak till problemet kan BMW då vägra att inte ta det på garantin/goodwill. Nu löser väl Kelleners detta med en försäkringslösning/egen garanti vilket ju är mycket seriöst. Naturligtvis kommer ju inte ett galvsläpp på huven att ifrågasättas om man stoppat i en Vmaxmodul från tuner XYZ. Har du annan information än detta kan det ju vara schysst att upplysa mig/andra om detta ... |
|
|
Menar du att BMW _inte_ kan vägra att ta det på garanti/goodwill om man gjort modifieringar hos ACS eller menar du ngt annat. Så vitt jag vet så spelar det ingen roll om det är ACS eller ngn annan som moddat, garantin för den/de delarna som modifierats är borta oavsett vilket. Dessutom modifierar ACS andra modeller med bl a kompressorer så att det skulle göra ngt med motorerna gäller möjligen enbart E46 M3. |
|
|
Som jag uppfattade det gäller det om man skulle modifiera med t.ex. Vmax modul eftersom AC S är lite av hus-tuner för BMW. Nu verar ju det lite konstigt om man plockar på kompresorer och sånt så jag känner mig i det fallet definitivt osäker. Råder alltså att kolla upp detta om de tycker att det är viktigt att garantierna gäller. Det går ju naturligvis att se till att man plockar bort eventuella modifieringar om man ska ha in bilen för service så har man kommit runt detta. Kanske lite jobbigt med just kompressor ;) |
|
|
Om ni inte uttryckligen får en skriftlig garanti från AC Schnitzer så gäller samma sak som för alla andra tuners, dvs att BMW-garantin inte gäller för fel som kan ha det minsta att göra med modifieringen. AC Schnitzer är inte mer hus-tuner än ngn annan, de är Schnitzer Motorsport som har den relationen med BMW. Iaf, vad gäller BMW AG. Däremot så är gäller garantin i vissa länder även med AC Schnitzer, t ex i UK men det är upp till respektive dotterbolag. Vad gäller kompressorer (och andra motormodifieringar) från ACS så finns det inget till just E46 M3. |
|
|
CBM3C, My bad, sorry. Mvh, Robban |
|
|
MatroxMGA: Nej, jag tror det lutar åt nästa år när det gäller kursen, men givetvis ska vi ner där med i år. :) / Jacob |
|
|
...finns V-max:en bara på 6:ans växel? referar till en dag vi va ute o åkte med en kompis i hans E46:a M3. På 5:ans växel kunde vi utan problem nå 285km/h / ca:8000RPM men på 6:an slog den ifrån direkt... (?) Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
På M3an så går 250 spärren in först vid 272 därav glädjemätaren. Helt omöjligt att han dragit 5 så långt. Min SMG drar 5an till max 268 sen slår den tillbaka. Och den vanliga manuella lådan går absolut inte bättre, möjligtvis sämmre. Om det är är uppehåll tills ikväll ska jag dra ut och filma så kan jag skicka filmen till dig om du kontaktar mig. Så ser vi. Icq 47321555 MVH Christian |
|
|
Jag sa ju att fartspärren är generös... :-) Jag har inte testat själv men flera andra påstår att det går att komma förbi den på 5an och sedan växla upp till 6an. Teoretiska max hastigheten på 5an är 275 km/h så 285 km/h på mätaren är ingen omöjlighet. /RS2 Speed Calculator Engine RPM 8000 Transmission Ratio 1 4.227 40 mph 64 km/h Transmission Ratio 2 2.528 68 mph 109 km/h Transmission Ratio 3 1.669 103 mph 166 km/h Transmission Ratio 4 1.226 140 mph 225 km/h Transmission Ratio 5 1.000 171 mph 275 km/h Transmission Ratio 6 0.828 207 mph 333 km/h Transmission Ratio R 3.746 46 mph 74 km/h Final Drive Ratio 3.620 Tire Diameter (in) 26.03 Formula: mph = (RPM * Tire Diameter) / (336.136 * Transmssion Ratio * Final Drive Ratio) |
|
|
CokeMan, Varför skulle den manuella gå sämre? Exakt samma Getrag växellåda med samma utväxling på båda två. /RS2 |
|
|
Kan ha varit 275 med inte helt hundra men ja tror varvräknaren va ganska exakt på 8200 med o inte 8000 så det borde gjort en 5-10 knyck till... oavsett är det vesentligt mycke mer än 250km/h... Herr Ober, ein Autobahn bitte! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.