AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.763

Svarva bromsskivor?

Pi
9
Piggelin
523i Touring -00
Mina bromsskivor bak ser inte för roliga ut. Nu undrar ja om det går att svarva om dem eller måste man byta? Om man byter, funkar Biltemas? Eller är det bar junk? De ligger ju bra till i pris där.
Bilen är en E39, 523T -00
Y!
visst går det att svarva, måste bara tänka på att hålla sig innanför specifikationerna så att de inte blir för tunna. Prata me någon mekaniskverkstad så kan de säkert hjälpa dig för någon hundring

lycka till

//Jonn T
52
447
528:n
528i -96
Svarva om dom går lätt! Har gjort det för bara några hundringar. Bilen blev som ny. Kändes som nya bromsar! På BMW sa dom byt: 4.500:- med klossar...Sparade 4 lapp på att jag bomsar byta slapp....
at
140
ataim
523i -98
Svarva låter OK. Hur är det med Biltemas skivor, har ngn nån erfarnhet av dessa?

bzerk
Har bara negativa erfarenheter av biltemas skivor, skevar till sig direkt efter en hård inbromsning. Har iof garanti på det, men hur kul e det att byta skivor varannan vecka?? till en så ny bil skulle jag nog satsa på orginal eller mekonomen som oftast håller hög klass på sina grejer.......
De här med svarvning har jag aldrig tyckt om. Mina senaste bilar har dom blivit svarvade på o det har aldrig hållt. Det har varit bilsäljaren första val eftersom det e ju billigaste lösningen. Man bör byta skivorna istället vilket jag tänker göra i sommar. Till Zimmermans sportskivor. Fram gick dom på 1500. Svinbilligt ju..=0)
52
447
528:n
528i -96
Att svarva skivorna kostar några hundringar. Att köpa nya kostar runt 4.000:- med belägg. Att INTE svarva i övrigt fina skivor är totalt sjukt! Mina har gått 1 år nu och är som nya efter svarvningen. Ge inte tips till andra om hur man förslösar sina pengar,tack! Svarva Du och åk 1 vecka till Mallorca för pengarna Du sparat!
Visa användare
78
sherikan
525iA -95
Att svarva håller bara max ett halvtår. Efter vinter är de skeva igen. När man svarvar får man jämn yta på utsidan med varierande tjocklek, vilket resulterar i inre spänningar efter uppvämning och avkylning. Inre spänningar i en skiva gör den skev igen.
Jag har svarvat 4 gånger på en Ford ech en BMW, men jag skall aldrig göra mer.
Kolla bromsoken alltid när du byter skivor. kärvar de så får du skeva bromsar igen även om du köper de bästa skivorna.
la
132
larpan
m535i -85
jag har lärt mig som så att det finns alltid spänningar i en bromsskiva hur man än tillverkar den. när du sedan bromsar hårt och skivan blir varm så får de där spänningarna mer som dem vill och skivan blir skev, men nu har spänningarna släppt i skivan och då när man svarvar den så håller skivan bra mycket bättre....

kan säga att jag har svarvat skivor ofta på mina bilar utan några som hälst problem, det vill säga de blev inte skeva igen...
la
132
larpan
m535i -85
nu va jag inne i min egna värld å skrev i en gammal tråd! ups...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.