AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.020

Vad kör ni på för motorolja?

Sida 2 av 3
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hallå........

Som jag har hört är en nackdel med syntetoljor att de har dålig vidhäftningsförmåga vid varm motor... Så är motorn varm och man startar den så har den sämre egenskaper än en mineralolja just i det momentet.... Hmm, fast vad vet jag?

Jag kör på Motul 300v competition 15-50 syntetolja........ En MYCKET bra olja... De har en 15-60 olja också som LeMans bilarna brukar köra med...

Kommer troligen inte att slå i något annat i någon trimmad motor.... Utom för uppstart och den första körningen..

//Jesper
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jesper, vet inte om du läst mycket om oljor på forumet. Men det du hört är inte ovanligt! Dock är det totalt fel om vi pratar om dagens oljor. Skrönan härstammar från de allra tidigaste syntetoljorna då man inte använde estrar för att förhindra just detta.
Så, för att klargöra är det helt fel att moderna syntetoljor rinner av motordelar i större grad än vad mineraoljor gör.

Sök gärna i sökfunktionen om just detta så har du att göra hela valborgshelgen ! :)

Trevlig helg.

/Anders
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Med min första mening syftade jag till att detta som sagt har diskuterats hur mycket som helst.
Just för att både han och hon och det har sagt eller hört att syntetolja rinner av, löser upp gammal smuts etc etc. :)
Vilket är fel.

/Anders
Länk
Ch
1.171
Christian L
325 turbo-88
Hehe! Biltema va ett skämt=) Skulle se om nån vart upprörd;)

Vet en kille som körde me biltema olja i sin cross! Resultat: Motorhaveri....
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Biltema har några oljor som är helt ok. Dvs oljor med bra godkännanden (specar).

/Anders
Länk
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Christian L:
Jag har kört med Biltemas olja i min vinterbil i 3 år utan några konstigheter...

//Ticco

www.ticco.com
Tony-Avesta
Jag skulle vilja påstå att 99% av alla historier om att man hört om någon, eller känner någon, eller sjäv kört på Biltemaoljor och fått motorhaveri mm, är rena rama skrönorna.

Orsaken till detta är helt enkelt sunt förnuft, för skulle alla historier och skrönor vara sanna så skulle Biltema inte våga sälja en enda liter av sina oljor, och de hade istället använt butiksutrymmet bättre, till mer husgeråd och mjukisdjur...... :-)

Nåt att tänka noga på när det gäller historier eller egna upplevelser om ras eller problem med Biltemas oljor.

1. Var det verkligen rätt oljetyp och klassning för motorn ifråga?

2. Vilket skick var motorn i innan bytet till Biltemaolja, var den verkligen felfri eller kunde raset ha varit förestående oavsett vilken olja som tippats i?

3. Kan raset ha berot på nåt annat än just oljan?

Fler frågeställningar finns om man funderar ett tag.

Jag vill inte med detta påstå att Biltemas oljor är de allra bästa, eller att de kan hällas i vilken motor som helst. Men det samma gäller ju alla oljor oavsett märke.

Haverier där ojan är starkt eller enda bidragande orsak, är i princip alltid av typen, lång missvård och utebliven service och oljebyten, och då blir ju oljan kass vilket egentligen är bilägarens fel. Eller så har fel oljetyp valts och motorn kanske misshandlats på andra vis genom hård körning mm, vilket återigen faktiskt är bilägarens fel.

MVH Tony
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Håller med Jesper, kör själv med Motul LeMans 15-60.....mycket bra olja, lyfte på ventilkåpan innan uppstart av M5an i vår. Oljan satt på kammarna som den precis varit startad....efter nästan 7 mån avställning......snacka om bra vidhäftning.
tony: du har inga bilder på 02:an? har för mig att d va nått litet projekt du höll på med? fullbur å massa godis?

---
WWW.JK-RACING.SE -Uppe nu!
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Mobil 1, SuperSyn 15W-50 säger mina säkraste källor vara en väldigt bra olja för turbo motorer, kan den vara en lämplig olja för en högpresterande 1,8l 4:a?
Je
722
Jesper_w
Min polare har en Audi S2.......... Monterade ett beggat kit från träskomannen samt slog i "värsta Mobilen".... Han var dit........ Dahlbäck provkörde bilen.... Stannade på parkeringen och sa "du kör med mobil va??".... Och mycket riktigt han hade druttlat i Mobil... Träskomannen hade helt slutat med mobil.... Han såg det på oljetrycksmätaren...

Detta är ingen skröna.... Hmm, tja, viss erfarenhet måste ju ändå han ha!!

Så kan man ju säga att Mobil spenderar åtskilligt med pengar att utveckal olja.... Och då borde det funka ju!! Eller??

Bosch spenderar också stora belopp på stiftutveckling.... Men hur många här är det inte som undviker bosch iaf??

//Jesper
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du får ett lägre oljetryck pga att du har bytt till en annan olja, är det sannolikt att oljeflödet har förbättrats och därmed smörjningen!

Ett högt oljetryck kan nämligen bero på att oljan har svårt att flöda...
Men det är svårare att mäta flöde så därför använder man oljetryck som mätstandard.

För övrigt håller jag med Tony, och skulle nog hellre använda Biltemas helsyntetiska 5W40-olja före en mineralolja oavsett vem som tillverkat den!

Motuls esterbaserade oljor är kända för god vidhäftning på metallen under lång tid.
(I de flesta oljorna använder man just estertillsatser för att förbättra oljans vidhäftning genom dess polära egenskaper på molekylnivå)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Hmm, blev inte klokare...

Jesper: Vart kan man köpa sådan olja som du använde då? Motul 300v competition?

Min kompis som åker hårt trimmade Volvo och audi motorer har förespråkat Mobil 1 för mig i flera år, företaget han jobbar åt är åf för dem och enligt honom så har han lyckats få bort tickande hydraul lyftare med ENDAST Mobil 1 och då ska han ha provat flera andra märken. Motorer som dricker mycket olja säger han att Mobil 1 är underverk för...

Vem ska man lyssna på? Anders S, var är du?? !!
B1
541
B1
520iT -91 E34(brukis)
323i -79 E21(bygge)
325i RB25GTS -90 E30(lekbil)
Motul kan du köpa hos vilken MC handlare som helst. Den används mest till MC.

www.reptil.nu
Je
722
Jesper_w
Jag säger varken bu eller bä vad gäller användadet av olika oljor.. Hmm, man jag konstaterar ändock mitt egna (fördomsfulla??) val.....

Jag kan hållla Johan B att har man en lite tjockare olja så kan det vara så att man får ett högre tryck närmare pumpen... Och eventuellt sämre smörjning längre bort... Hmm, fast sitter tryckmätaren långt iväg så är det ju iofs bra med ett stadigare tryck...

Motulen har jag kört med i 633:an.... Och den motorn är nu riven efter ett antal säsonger och alla invändiga delar ser mycket bra ut!! Trots allt är det ett stort effektuttag och den har gått rätt hårt och en del mil...

Motul kan du få köpa av mig.... Den kommer i två liters dunkar... Ca 120:- /l........ Tror ej du finner bättre pris på annat håll... Med lite tur får jag hem en laddning nästa vecka..

//Jesper
Tony-Avesta
Nåt att tänka på är ju att det inte är trycket i sig själv som smörjer motorn, då trycket inte har nåt med bärigheten mm på oljefilmen att göra. Bärigheten skapas av oljan själv i samverkan med lagerspelet och rotationen av delarna så de rör sig i motsatt riktning mot varandra.

Trycket är egentligen bara ett relativt primitivt mått på "transporten" av oljan i motorn.

Men höga tryck, som folk oftast anser vara ett bra tecken, är egentligen tvärt om. Höga tryck säger att oljan utsätts för högre mekanisk stress genom pumpen och oljesystemet, detta ökar temperaturen och sliter mer på oljan. Man förlorar dessutom effekt på detta.

Motorkonstruktörerna har under de senare åren börjat kika mer ingående på smörjsystemen för att försöka optimera den bättre. Tidigare så var det egentligen bara att se till att det inte sög luft och att det höll 3-5 bar på varv över tomgång så var det bra nog.

Idag så har man insett att detta kan vara att elda för kråkorna, så man försöker att sänka oljetrycket i motorerna samtidigt som man ändå skall ha rätt smörjning. Detta ger möjligheter till att gå ner i oljepumparnas kapacitet vilket ger lättare och mindre oljepumpar, som är lättare att driva för motorn.

På detta vis så kommer oljan att trivas bättre och hålla längre, man får möjligheter till lättare och kompaktare oljepump, och man spar bränsle och tjänar effekt, vilket kan ge positiva resultat på avgasvärden mm.

Med dessa nyare smörjsystem så blir det antagligen ännu viktigare att välja rätt oljetyp med rätt viskositet mm, för häller man i en olja som är för tjock vid låga temperaturer så kanske det blir svårt för den nyare mindre pumpen att få ut den på rätt sätt till smörjställena.

Tiderna ändras alltså, från att förr ha varit "fan 6,5 bar i oljetryck på landsväg, fan va bra...."

Till " Hmmmm...... 6,5 bar i oljetryck på landsväg, det var inte bra det.... på tok för mycket...."

MVH Tony
no
245
nos
540iA Touring -99
Nogon som har en bra länk till de olika klasserna? Skulle vara kul att läsa om det.
DanneR
Hej jag kör ën Nissan 200sx s13... Kör på Castrol 10/w60 men om ja fyler på Mobil 1 ow-40 hel syntet spelar de någon roll?

Eller ska jag forsätta med samma olja?

Heter den så, Castrol 10/w60?

Daniel
Kul att se alla dessa "oljetankar".
Valet av olja ska naturligtvis anpassas efter VAD du kör den i och NÄR du kör bilen.
Anders S, Att den helsyntetiska oljan generellt sett tål 50% högre temp utan sotbildning är inte sant, det finns uppsjöer av både helsynt oljor och mineraloljor av varierande kvalitet.
Att den genererar 50% lägre friktionstal stämmer till viss del, en helsynt olja klarar av att hålla samma viskositet vid ett större temperaturspann än en mineralolja, MEN om du vet att du t.ex bara ska köra din bil på sommaren eller på strippen så att du inte behöver ta hänsyn till kallstartsegenskaper och dyligt så är det så att en mineral olja som du köper med spec för sommar och race är att föredra framför en "alltiallo" syntolja.
Kom ihåg att syntetiska oljor i början utvecklades för att man skulle slippa byta från "sommarolja" till "vinterolja" .

Inga riktiga racebilar körs på syntolja, typ projekt "muppen" i bilsport, läs artikeln om olja där lär du dig mkt!
Sen är det VÄLDIGT få, om någon, dragracebil som använder annat än mineral olja, vid allt för höga belstningar och tryck kan en syntet olja vilja på att separera eftersom den består av sammansatta produkter utvecklade för att passa alla behov. Mineral olja är homogen och klarar betydligt mer påfrestningar innan den "säger upp sig".

Ska du däremot ha oljan i en året runt bil med mkt köra i, är valet lätt, en riktigt bra syntetolja typ bmw:s castrol för m-bilarna... vad heter den nu typ RWS 10-60 eller nåt.

Tack för ordet.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nezen, tyvärr har du fel i det mesta du säger!

Syntetolja tål högre temperatur än mineralolja, utan att koksa.

Syntetolja tål högre tryck utan att ge vika i oljefilmen, än mineralolja (upp mot 50% högre trycktålighet än mineralolja med samma viskositet). Faktum är att en 0W30-syntetolja kan ha en starkare oljefilm när den är varm än vad en 15W50-mineralolja har vid samma temperatur. Detta trots att mineraloljans oljefilm då är mycket tjockare!

Syntetolja är inte automatiskt bredare viskositetsmässigt, än mineralolja. Däremot måste man tillsätta VI-förbättrare i mineralolja för att de skall få ett något sånär användbart viskositetsområde. Detta behövs inte i syntetoljor, då deras naturliga basoljeegenskaper har ett ganska brett viskositetsområde.
VI-förbättrare tuggas sönder med tiden och då tappar oljan viskositet = blir tunnare.

Nej, en syntetolja separerar inte i sina beståndsdelar bara för att de är syntetiskt framställda!
I de flesta syntetoljor (PAO-olja) har du likadana oljemolekyler som du finner i vanlig mineralolja! Skillnaden är att alla molekyler är lika långa i syntetoljan och att därmed slipper mängder av föroreningar och kortare kolvätekedjor som kan ställa till med problem, som återfinns i mineraloljor.
Är det någon olja som kan kallas homogen, är det syntetoljor! Mineralolja däremot är en faslig blandning mellan långa och korta kolvätekedjor. Vartefter oljan används, försvinner de kortare kolvätekedjorna och då förändras oljans egenskaper drastiskt...

Alla F1-bilar körs med helsyntetisk olja, om inte det är tävlingsbilar, vet jag inte vad du räknar till den kategorin...

Syntetolja utvecklades ursprungligen för att få fram alternativa smörjmedel som dels kunde framställas utan tillgång till råolja och samtidigt fungera bra i ryska vintermiljöer. (Tyskarna under WWII)

Att dragracing-bilar körs på mineralolja, ser jag mer som ett konservativt förhållande till olja!
Dessutom får man inte glömma att man oftast helrenoverar den typen av motorer flera gånger varje säsong, ibland efter varje tävling!

Tyvärr måste jag säga att du bör läsa på mer innan du uttalar dig så kategoriskt om olja!

Däremot har du rätt i att t ex TWS eller RS10W60 är en bra olja för hårt arbetande motorer.

Danne R, du kan toppa upp med Mobil. Alla oljor är blandningsbara, men du kan tappa lite av den bästa oljans egenskaper när du blandar de två.
Men bäst är givetvis att använda samma olja som du redan har i motorn!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.