AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.296

Ryckig 525:a, jag blir galen

Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hej alla glada

Har en 525 -88. I Fredags började den att rycka. Jag blir helt tokig, det kommer efter några mils körning vid jämn gas (ungefär 2000 rpm). Det spelar ingen roll vilke växel det är.

Varv räknaren verkar (dö) när ryckningarna kommer, den faller tvärt för hoppa igång igen. Ibland rycker det en gång och ibland en hel "serie" för att sedan gå som vanligt. Motorn misständer inte utan (dör tvärt under ryckningarna). Bilens övriga el fungerar oavsett ryckningarna

Kan det vara tändkablarna när det som i mitt fall verkar som om hela motorn "dör-till".

Är rädd för att det är något omöjligtatthittaelfel.

Just nu känns allt grått och trist. I helgen har jag även lyckats köra ner i ett stort hål i vägen och skrotat 2 LM-fälagr samt tillhörande punktering, körde i lagliga 70 och PANG, PANG så var det klart...jag undrar vart alla pengar för vägunderhåll går till?

Snälla finns det någon som kan komma med några bra tips?

Ha det bra / Wallace
börja med att byta tändkablar,hjälper inte det så lämna
in bilen på ett diagnostest på bmw,kostar inte så mycket. Roger.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Wallace!
Läs under råden jag gav under temat "ryckig gång " i forumet.
Kan vara en orsak.

No Fear
E-mark
Jag tror det är bränslepumpsreläet.
Reläet släpper ibland. Jag vet ej var reläet sitter på din bil, men känner igen symtomen från andra bilmodeller. Svårt att hitta sådana fel. Om du hittar reläet, prova att knacka på det när motorn går på tomgång. Rycker den då till, har du hittat problemet.

525-93 E-mark
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
tommysbmw

Kollade under temat "ryckig gång". Sitter denna multikontakt under grenröret på min 88:a? Hur ser kontakten ut, är det en stor rund? Tänkte kolla lite på denna som du tipsade om samt att ev. byta tändkablar...

Tack för hjälpen / Wallace
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Ja Du har rätt Wallace.
Stor svart vill jag minnas, jag hade samma problem och då var det oxid i denna kontakt.
Rengjorde den och sedan fungerade bilen fullt ut.
Glöm inte att fylla i med lågtempfett, det håller fukten borta.
Lycka till.

No Fear
MG
Angående fälgarna så kan du anmäla vägverket om hålen var för djupa det finns nämligen en lag på detta.och har du tur så måste vägverket ersätta fälgarna, och göra en framvagnsinställning.
Al
6
Alpine89
540ia -95
Jag har exakt samma fel på min 525 -88.
det känns helt omöjligt att hitta felet har bytt soppafilter, tändkablar, stift, rotot, fördelarlock, soppapumpsrelä. men de där med mulit kontakten lät intressant nån som vet va den har för funktion?
kan tilllägga att bränslepumpsrelät sitter under den svarta kopan på passagerar sidan den är de emitten av dom tre närmast styrboxarna (ett vitt)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.