AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
707

Kopplings problem.

Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Har fått problem med kopplingen, när jag har ettan i och kopplingen helt ner tryckt så fastnar pedalen halv vägs upp när man släpper den. Men när man drar upp den och kopplar nästa gång så fungerar allt som det ska nästa gång. Kopplingen fastnar bara ibland. Jag har provat att lufta den men det har inte hjälpt, är det slav cylindern som är på väg att ge sig?

Mvh Abbe

Länk
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
abbe: jag hade samma problem med min M3a...
i mitt fall hade det kommit in vatten i både huvudbroms cylindern och slavcylindern och det hade bildats rost...
men det var relativt billit att åtgärda...
komme rinte ihåg priset exakt men cirkus 2000:- för arbete och delar (dock utan kvitto... stamkunder har fördelar:)

För mej hände det där några gånger innan jag fixade det,
men aldrig vid hårdkörning, bara när man tog de lungt...
berättar bara det så att du inte bangar på tullinge... :)

/Jonas
cane
Hände en liknande sak med min 325 -87, då var det slavcylindern som gett sig. Enkelt att byta, litet kinkigt att lufta.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jonas, jag bangar inte! Det är som du säger, om man kopplar snabbt så fungerar allt som det ska, men håller jag kopplingen ner tryckt länge så fastnar den nere ibland. Jag får nog lämna in bilen nästa vecka. Slav cylindern kostar 619:- och huvud cylindern runt 1300:- så det blir inte så jätte dyrt att fixa.

Mvh Abbe

Länk
Smiley©
Tja!
Kul hitta detta inlägg för det hände mig också, i fredags.
Blev skit sne först eftersom jag bara ägt bilen en vecka typ :-/
Men blev lite lugnare när jag märkte att det bara var att dra upp pedalen och koppla ur en gång till :-)
Frågan är ju bara vilka delar ska man byta? Funderar på att byta slavcylindern vid lådan, 1000:- var ju inte så farligt.
En sak jag undrar bara är om det kan vara nåt med lamellen som kan göra detta fel?
Nån som vet om kopplingen alltid tar långt ner? Den börjar ju driva så fort man släpper upp pedalen lite från mattan bara!
Jag är ju van med andra bilar och dom släpper man ju upp pedalen halvvägs innan kopplingen ens börjar fundera på att börja driva, så detta känns lite ovant.
Men är det så det ska vara är det ju lugnt :-)

/Smiley
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.