AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.761

Bussningar i framvagn E34

jag undrar om man måste byta hela bärarmen (bakre) när man ska byta bussningar för det fick jag göra när jag byte den undre spindelkulleden (främre)???? om ni förstår vad jag menar.
För på den bakre sitter det också en kulled i spindeln som är dålig men går kullederna att byta samtidigt som bussningarna eller måsta hela armen bytas??????

BMW Extreme performance!
M-power!
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Bussningarna går att byta separat men är spindelleden glapp så är det hela länkarmen som byts, går ej att bara byta själva spindelleden separat.

///Magnus
det var det jag misstänkte.

BMW Extreme performance!
M-power!
OD
117
ODO
525i -89
ja, och dyrt som skräck är det också........

Ligger väl på ca 900:- styck....

Sedan är det ju att fundera på om man vill ha stabilare bussning

:)

kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:)
OD
117
ODO
525i -89
nu orkar jag inte hålla på längre med att ordna delar som blir felmonterade...*S*...ursäkta mitt gnäll men jag är lite trött....*S*
Ska ringa BMW imorgon och få pris för att fixa detta, de kan väl "släcka" tvåor också misstänker jag ????

Smiley©
bimmy535
Har du några bra förslag vad man ska ha för bussningar i framvagnen om man har en spårig E34 (M5)??
Bilen drar åt det håll vägen lutar, blir vinglig i höga hastigheter å känns ostabil när man bromsar in lite kraftigare.
Framvagnen är ställd så felet ligger inte i hjulvinklarna, undrar om det kan vara för mjuka bussningar i casterstagen?

/Thomas
Smiley...
Är inte säker på om M5 E34 är likadan som det jag fått tips till. men har fått tipset att E32 750i har stabilare/stummare bussningar. Har funderat ta dessa till min bil, som delar upphängning med E34. Men till min bil måste jag bearbeta bussningarna lite på längden. Dock är diametrarna likadana.

e28 bussningen. spindlenslängd är 50mm, ytterhöljet 37mm, diameter 58mm.
e32 750i spindel 56mm. ytterhöljet 47,5mm, diameter 58mm.

Sedan...har du sänkt bilen?? mycket?? Kan påverka..om inte kompensering sker..

Är dock inte så "proffsig" och inte på M5... Men kanske något att gå på ändå... :)

?? ingen förändrad spårvidd?? kan ge självstyrning...

kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:)
Smiley©
Bimmy535
Jag får väl köpa såna bussningar å testa.
Min bil är inte sänkt, men har BBS splitfälgar men jag vet inte om dom ändrar spårvidden nåt, annars är det original dimension på däcken iaf.
Har bara ägt bilen i 2 veckor så jag har inte lärt känna den riktigt än...
Casterstaget med monterad bussning kostar 839:- på Micro.
Prova att montera själv vet ja...
Smiley©
ikväll så kollade jag på en annan M5a som har originalfälgarna och jämförde offset på dom mot mina BBS fälgar, mina fälgar breddar ut 1-2cm på varje sida, kanske är det det som gör min bil spårig?
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Smiley©;
Förmodligen är det din hjälpstyrarm som glappar. Vanligt fel.
Ta tag i styrstaget på bilens högra sida vid den inre leden och dra uppåt och neråt , så upptäcker du förmodligen att den lilla stödarmen som kallas hjälpstyrarm glappar. Sen åker du till bmw och handlar en ny bussning till denna arm för cirka 140 kr.
Billigt! Här är ett mektips: Länk

Diesel innehåller mer energi än bensin!
Smiley©
fin bil
Tack för tipset, jag ska kolla upp det :-)
Ska även slänga på dom dubbfria vintersulorna för att se om det kan hjälpa mot spårningarna.
kolla in på www.vidik.se där finns billiga bilreservdelar

Smiley©
fin bil
Jag har kollat allt i framvagnen men kan inte se/känna nåt dåligt, det skulle vara casterstagsbussningarna som flexar en del, men alla leder känns bra när jag bryter med ett brytjärn, kände med en polygrip på alla leder som jag kom åt, inget glapp där heller.
I bakvagnen hittade jag en bussning som e dålig, den feta bussningen som sitter på varje sida framför bakhjulen, sitter i balken som går tvärsöver hela bilen.
Kan den bussningen påverka väghållningen nåt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.