|
|
|
|---|---|
|
Har nu lossat oljetrågen på min 750 E32 och såg att kedjan till oljepumpen är slapp, ca 20 mm går den att röra. Jag hittade ingen spännanordning vid första anblicken, men det kanske är som på M60? Dvs en insexnyckel 8 mm som sticks in i ena hålet för fästskruven. Den finns beskriven i mekartipset för lösa oljepumpumpsskruvar på M60: Länk (Bild nr 6) Mina skruvar till/i oljepumpen satt för övrigt fast rätt bra, men jag efterdrog dem något ändå. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! | |
Paap Reeder |
Hej Erik! Låt det vara ty jag satte nytt drev och ny kedja och det glappade precis lika mycket som med den gamla. Jag kan rör ena sidan ca 20 mm. Jag kunde inte heller förstå mig på ngn spännanordning av kedjan. Skippade det hela. MVH /// Paap R |
|
På m70 motorer i originalskick årsmodell -89 -90 och -92 VET jag att man kan spänna kedjan - för jag har gjort det på bilar tillverkade dessa år. Jag använde en sexkantsnyckel som jag tror var 6mm men den kan ochså varit 8mm , spännskruven sitter "underifrån och upp" så man måste se pumpen underifrån , det var så enkelt att jag inte reflekterade över hur jag gjorde - skruven sitter lixom där den skall sitta eller där man tror att den skall sitta. Farsan som tittade på sa att det var nästan samma som på m60 motorn men den motorn har jag mindre erfarenhet av så det låter jag vara osakt. Nästa gång jag gör det kan jag ta kort med kameran och märka ut med pilar exakt var man skruvar om någon nu vill spänna sin oljekedja. |
|
|
Det var på samma sätt som M60, dvs en 8mm insexnyckel som sticks in när högra skruven lossats. Jag har tagit foton på det, tänkte göra ett mektips. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.