|
|
|
|---|---|
| Har haft bilen på märesverkstad för att åtgärda matarpumpen i tanken, enl. BMW så finns det inget tryck om dom monterar efter angivna pilar??? Mitt problem nu är att när det är ca 30l kvar i tanken så kommer det mer luft än diesel i den transparenta slangen mellan filtret och pumpen! På BMW säger dom att detta är inget konstigt...... Kan det verkligen vara så? Dessutom är bilen svårstartad pga luft när tanknivån är ca 30l går det att montera pumpen fel? Retur på trycksidan och vise versa | |
| Det ska inte komma nå luft alls genom den slangen! Det brukar bero på att förpumpen i tanken är kass så den suger luft, ett vanligt fel på TDS. Men om BMW redan bytt den så borde det antingen vara en läcka någonstans? Byt också diesel/bränsle filtret. | |
| Ja om dom sätter slangarna fel ovanpå locket under luckan i bak däremot så kan det finnas en läcka på slangen i tanken..men det förefaller märkligt för returen går ej ned i tanken den slutar under locket..gör som så ta bort inkommande slang på filtret vrid sen på nyckeln..börjar det spruta diesel då går pumpen..då får man istället leta läcka på ledningen i tanken ..det kan vara så att din pump inte går..eller går den åt fel håll ??..ta upp armaturen själv..det är mycket lätt att göra det..men som jag sa testa först med att ta bort inkommande... | |
| Per; Sen är det så att den suger inte luft om tankpumpen är trasig det gör den om det blivit någon läcka på slangen ovan bränslenivån.sugdelen inkl.pump ligger i botten däremot så orkar inte insprutningspumpen själv suga fram bränsle i tillräcklig mängd när nivån i tanken blir för låg detta märks vid parkering i uppförsbacke samt vid fullgas | |
| Kom inte riktigt ihåg hur det var på vår TDS. Men jag minns att en O-ring i pumparmaturen var dålig så den sög luft. Det sitter ju som en litten kopp längst ner i tanken. | |
| Den suger inte luft om den fungerar det som händer då är att hälften av bränslet sprutar ut ..då får du en svårstartad bil i uppförsbacke eftersom bränslet kan rinna tillbaka ur ledningen..då får du luftbubblor med vid start men det förutsätter att bränslenivån är under läckan..och det blir dessutom en slö motor vid fullgaskörning eftsom inte tillräcklig mängd levereras från pumpen..suger luft gör den om tankpumpen inte fungerar utan det är insprutspumpen som måste suga och läckaget är ovan bränslenivå..men då är det inte många liter kvar för pumpen ligger djupt..sen brukar inte tankpumparna ge upp helt och hållet utan oftast börjar dom att läcka och spruta åt alla håll vilket är något man kan prova med att ta upp den och köra den i en hink med vatten..en del säger ja men jag hör att den går..javisst men vad leverar den. | |
| Jag tror att dom kopplat slangarna fel på armaturen läs mitt förra inlägg här på forumet! Är det någon som vet hur det skall se ut, kanske finns bilder...... Tack på förhand | |
| Nä..den skulle inte suga dielsel då..som jag skrev tidigare returen går vanligtvis inte ned i tanken utan slutar bara under locket..från pumpen går endast en slang | |
|
när kommer de luft, när den står på tomgång eller just när du slagit av den? Har du någon backventil på returledningen, alltså direkt efter pumpen? |
|
| En backventil skall monteras så långt bak som möjligt helst i tanken | |
| Det kommer luft när tanknivån är under 30l och när motorn går på tomgång! Jag är fortfarande övertygad om att slangarna sitter fel. Det rör som har en pil ifrån tanken är på undersidan av locket anluten på en slangstump som hänger löst i tanken och de rör som har pilen markerad in i tanken borde ju logist vara returen eller? Den är ansluten på den gummislang som sitter fat i botten på tanken. | |
| Men varför skiftar du då inte slangarna kan man ju fråga sig ?????skulle det funka då så har du ju löst problemet ..vet inte om jag ska behöva skriva det en gång till..men ta bort inkommande vid filtret och vrid på nyckeln..skulle det vara kopplat som du tror då kommer ingen soppa där | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.