AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.065

VARM e34!

Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Helt plötsligt stack tempen igår upp till nästan rött..
när jag sen ska lufta ur den upptäcker jag att den löilla plastskruven för ventileringen av kylarn har gått av..hmm.. OK! Tänker att då måste den gått och tryckt ur sig massa vatten för att sen gå varm.. fixar en ny skruv... fyller på med vatten.. (VÄLDIGT MASSA VATTEN)... luftar... (EN MASSA LUFT).. kör sen några hundra meter...sen sticker tempen igen... stannar...luftar igen.. fyller på mer vatten....luftar... MEN TEMPEN STICKER IGEN...
Vad är felet... kan det vara vattenpumpen som gått... jag kan ju ha kört etag utan tillräckligt med vatten.. :/=
Det finns heller inget vatten i oljan.. men nånstans verkar den ta in i luft..
HJÄLP !?
ts
107
tsotred
540iA-96
Du har nog bara blivit av med en förfärlig massa vatten.
Fortsätt som du börjat. Fyll vatten och lufta.
Om det har hänt något så borde det märkas på vattenläckage eller andra problem, men så länge du kan fylla vatten och det bara försvinner in där det ska så är det lugnt.
Låt bilen stå på tomgång, gärna i ett litet uppförslut, fyll på vatten (helst med glykol annars måste du byta allt vatten snarast - fast det ska man i alla fall göra vartannat år).
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Kan det inte vara termostaten? Kärvar den ihop vid 'stängt' läge så kan det väl en situation som din uppstå?

Eller tänker jag helt fel nu?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Din motor är väldigt trögluftad! Som sagt fortsätt lufta o fyll vatten enligt ovanstående förslag. Ha koll på tempmätaren, stäng av motorn direkt om den börjar röra sig över kl 12-13. Vattenpumpen kan vara kass, känn på den så den inte glappar. Du ser i expansionskärlet om du har cirkulation i systemet. Luftfickan brukar sätta sig i returslangarna från värmepaketet på 525 med motorn du har (M20.) Vet av egen erfarenhet.
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Jag ska prova efter jobbet med backe..
tack så länge :)=

"Vadå!? Har inte alla en tub i bagaget!?"
TobbeBMW
Hade EXAKT samma problem på min 325:a det var vattenpumpen som lagt av. Ett råd är, byte både pump o termostat så är du säker.
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Vad kan en pump + termostat kosta ?

vilket skick är kylaren i??
om den börjar bli riktigt dålig i kylflänsarna så kan han koka.

BMW Extreme performance!
M-power!
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
smurfsebbe_84:

Minns inte att den ska vara på nått sätt dålig... men det borde ju ha märkts sucsesivt..

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
BMW Original delar kostar: Vattenpump ca 650:- och termostat ca 300:-
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Jaha.. men man betalar ju för kvalit'e ;)=
Ska prova med backen först.. annars är det väl bara å börja slanta... :/=

Kolla på den här länken vad pump och termostat kostar

www.motornord.se
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Vart ju iofs lite billigare!
535:- för pumpen och 200:- för termostaten...
men å andra sidan var ju frakten på 160:- :/=

va
14
vaari
525 IA Touring -92
Kan vara slirkopplingen till kylfläkten,har faktiskt samma problem på min just nu

VIVA Bayern
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
SKa börja med å byta termostaten...om inte det hjälper så byter jag vattenpumpen...om inte det hjälper så får jag väl titta lite närmre på vaari's: variant.. slirkopplingen :/=
ja
294
ja73
530dA X-drive Touring -13
Ta lös och inspektera vattenpumpen när du ändå tappat ur kylvätskan mm för termostatbytet. Annars kanske du skuvat ihop och luftat i onödan.

/Jonas
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Sant! :)=
Visa användare
205
respirator
325i -91 -93 Motor,
525i -88 TiC bygges
Det verkar som att toppackningen har stuckit.. Bara inte toppen har skevat nu!!!
Nånstans drar den in tjuvluft iaf.. :/=

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hade samma problem förut med min 325:a. Vart tokig, bytte termostat, vattenpump, remmar och termostathuspackningar och en jävla massa grejer. Men jag kunde ha spart alla dessa pengar om jag hade gått och gjort ett CO test från början, det kostade bara 200 för att veta att toppen hade gått. Var "bara" packningen men ändå..

Jobbigt när det händer... Lycka till med din bil!
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
respirator//

DU kan ta ut termostaten och köra utan den så länge, då slipper du oroa dig för att tempen går upp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.