|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem med fönsterhiss på förardörren, när rutan är ungefär i mitten på väg ner eller upp så rycker det till och går väldigt tungt för att sedan fungera bra i neder eller överläge... Ser ut som om rutan flyttas i sidled och att det därför går trögt, framförallt uppåt och det nästan hugger i rutan... Jag har surfat runt lite här på forumet, och det finns en uppsjö av tips man kan kolla. Känner någon av er igen detta symptom på E46 -00 och vet om man kan åtgärda själv så vore jag tacksam för svar... Skall montera ned dörrsidan o titta närmare ikväll, behöver man oroa sig för att airbagen i dörrsidan löser ut när man gör det?!? Tacksam för svar... | |
| Vanligt på e46 är ju hissmekanismen. som brukar bråka... vet ej någon åtgärd. brukar bytas på garanti eller goodwill ibland | |
| Har själv detta problem, och det är en plastbit som har pajat som håller vajern på rätt plats. Man ser det om man tar bort dörrklädseln, och det är ingen fara att airbagen löser ut. Var hos BMW och talade om detta, och dom sa att det är bara att byta hela hissmekanismen!!! Det var inget dom tog på goodwill i Jönköping i alla fall! Finns det någon som fått detta på goodwill??? | |
|
Tack för svar, jag skall demontera ned dörrsidan ikväll och jag misstänker att man måste demontera airbag "lådan" oxå för att komma åt hela mekanismen... Återkommer med rapport om huruvida BMW tar detta på Goodwill, men jag har inga större förhoppningar att de gör detta på min närmsta ÅF, ingen nämnd, ingen glömd... ;) |
|
| Hör av dig om du får det på goodwill eller inte | |
|
Monterade loss dörrsidan under helgen och konstaterade att infästningen i nederkant på rutan hoppar ur det spår den skall löpa i två ggr när man hissar upp rutan samt ner... Man får intrycket av att själva konstruktionen på rutan som löper i metallskenorna gått sönder! Jag har nu bokat tid på BMW för åtgärd och de kännde inte igen min felbeskrivning och menade på att de eventuellt behövde byta hela mekaniken kring rutan. Jag återkommer med mer information i slutet av denna vecka då detta förhoppningsvis är åtgärdat och utrett... |
|
| Jag fick problem med fönsterhissen höger bak. Den kraschade dock riktigt ordentligt...Det positiva är dock att man byter komplett "vajerpaket" som BMW benämner det. Hissmekaniken består av en skena samt två rullar och en vajer plus infästning till själva rutan. Det är det du förmodligen måste byta och det är busenkelt att göra själv. Det är bara att skruva väck motor, lossa airbaglådan och sedan sitter själva skenan med tre skruvar om jag inte minns fel plus den där rutan är fäst. Dit med ny skiva och sen är det klart. Du ser lätt hur du ska göra när du har reservdelen i din hand. "Vajerpaketet" kostade omkring 750:- har jag för mig. Lättförtjänta pengar då jag tror BMW tar bra betalt för en så pass enkel operation det dock är. | |
|
Nu är problemet ovan åtgärdat med gott resultat, fönsterhissen fungerar utmärkt igen. Konstigt vore väl annars, då BMW bytte hela "hisspaketet"... Jag påtalade att jag nog tyckte att detta kunde tas på det sk. Goodwill kontot, då man kan förvänta sig att fönsterhissarna skall hålla betydligt längre... Detta ville BMW dock ej kännas vid så jag fick öppna plånboken och snällt betala 2080 SEK för hela kalaset... Nåja, nu är allt frid o fröjd igen... =) |
|
|
Så var det dags att byta högersidan... För en vecka sedan rasade fönsterhissen på högersidan, så nu är ny tid bokad på den lokala BMW verkstaden för samma operation som tidigare utfördes på vänster sida... Riktigt dåligt på en bil som annars går oförskämt bra! |
|
| Kan bekräfta att det är "busenkelt" att byta fönsterinsats. Jag är hobbymekare och hade inga som helst problem att fixa detta själv. Reservdelen kostar numera 1025:-. | |
| Vart köpte du delarna Judas? | |
| På BMW i Göteborg. | |
| Okej. Tack | |
|
Denna fönsterhiss finns komplett med motor hos Mister-Auto för 795 Kr. Länk hsjo |
|
| Själv har jag bytt 3 st på samma bil, men hade jag smörjt nån gång ibland hade jag nog inte behövt byta | |
|
Eftersom den här tråden är en av de som kommer högt vid sökning på elhissar / fönsterhissar så slänger jag in den info som hjälpte mig med mina. Länkarna finns på andra ställen på forumet också men jag tycker att de kan spridas mer. Förardörrens hiss gick trögt uppåt och rutan började "glappa" så att det till sist blev en öppen glipa i bakkant på min 320iT -02. Den här fixen löste biffen för mig: Länk Samma fix, annan beskrivning: Länk TIS-info var också användbart: Länk Eftersom glaset gick trögt även även för hand så smorde jag gummilisterna runt om och ner i dörren, även längst upp där rutan sluter tätt, med silikonspray. Gjorde stor skillnad. 2 buntband och silikonspray istället för ny mekanism var lönsamt. Läste också att löparna av plast som rutan fäster i går att köpa lösa på ebay om man är obekväm med buntband... Ett annat litet tips är att värma lite lugnt på butylen som fäster fuktspärren så att den klibbar ordentligt, åtminstone om dörren är kall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.