|
|
|
|---|---|
|
Tja! Jo! nu är det så här att jag har bytt ut 2.8:an mot en 3.3:a (har tagit runt 1 år) och nu så svartryker bilen som 17! den får aldeles för mycket soppa! Funderar lite på då vad som sköter kallstarten och så? nån givare? eller hur funkar det? sen har jag ett till problem....... 3.3:an knackar en del...... gott om komp finns på alla cylindrar, men det låter som om en cylinder skulle komma från en diesel, motorn går verkligen hårt. låter som om det kommer vid 2:ans in och ut ventiler, mest på in-sidan...... nån som har några idéer och tips? //Chrille | |
|
Tyvärr tippar jag på att du har en sliten kamaxel. Typfel på 12 ventils sexorna. Ta av kamkåpan och kolla knockarna på kamaxeln. Svartröken kan inte bero på slitna ventilstyrningar? Ryker den alltid eller vid gaspådrag/gasuppsläpp eller start? Kör du med 528:an elektronik på 3.3:an? |
|
|
Kammen är fin, inget större slitage på nockarna (inga skarpa kanter) den går verkligen surt, tändstiften är helt svarta, den svartryker inte så jättemycket på tomgång utan det blir när när man börjar röra gaspedalen, även fast man håller jämn gas på typ 1000 och 1500 varv........ Ja, det är 528:ans elgrejer (insug komplett med all el, det är bara block och topp från 3.3) //Chrille |
|
|
Kallstartsventilen på insuget har inte låst sig i öppet läge? Kolla tempgivarna vid vattenpumpen med. De kan vara kassa och ge fel svar vilket leder till för fet blandning. |
|
|
Här har du en bra handledning för att söka fel i ett L-jetronicsystem! Visserligen gäller det en gammal VW men den fungerar lika bra på våra gamla BMW:ar. Åtminstone till ett 528i -77 system som jag har på min 3.0S. Länk Per L |
|
|
Padde>> Jag har bara en tempgivare vid v-pump..... med bara en sladd inkopplad, har sedan 2 kontaktstycken lösa, finns ingenstans att sätta dom + två sladdar som är ihopkopplade... ska se om jag kan få en bild på det nästa gång andan faller på... Kallstartsventilen vet jag inte vart den sitter, om det nu finns nån? så inte det styrs elektroniskt med längre öppettider på spridarna? Per L>> Tackar! men hittade tyvärr inget som hjälpte mig... Mvh Chrille |
|
|
ChrilleJ: På en M30 sitter kallstartsventilen nedanför plenumet, mot toppen. Mitt i. Bra beskrivning, va? ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Ska sitta 3st tempgivare på en 528 E28, den ena är till tempmätaren, dom andra är till kallstartsventilen tillslag och till styrboxen. Den som sitter där är till mätaren om det bara är en lös sladd, du ska även ha en blå och en grå termotidskontakt också, borde sitta 2st plugga där iställer nu då eller......? Termotidskontakten behövs om motorn ska gå bra, så det låter som du saknar denna, kallstarten har inte så stor inverkan då den endast ligger ikopplad i någon sekund just vid startögonblicket för att underlätta för motorn att tända när motortempen är under 35grader! ///Magnus |
|
|
J. Lindgren>> Mja jag vet typ vart jag ska leta nu iallafall =) E21-racing>> jo jag tycker mig se att det är 2 kontakter till övers, som inte har nån plats att sitta på, och det minns jag inte att det var innan grejerna åkte ur........ ska se om huset mellan v-pump och topp är 3.3:ans eller hur det ligger till......... och om det finns plats för en termotid kontakt....... men jag har även 2 lösa sladdar som nu mer är ihopkopplade med varandra, samt två kontakter (en brun och en grå) Kan ev lyckas få med mig några bilder på det hem i eftermiddag grejar isåfall upp ett inlägg med länkar! Tack så länge! //Mvh Chrille |
|
|
E21-racing> Termotidskontakten styr just kallstartsventilen, antar att du menar att det är tempgivaren till insprutningen som behövs för att bilen ska gå bra. Motståndet i denna sjunker med ökad värme så avbrott borde medföra maximalt fet inställning som verkar vara ChilleJ:s problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.