|
|
|
|---|---|
dave3333 |
Har ett problem med min diesel som jag inte kan hitta svaret på, ( har sökt länge ) Bilen är en 325a td från 1995, har gått 22000mil, är super nöjd med den. Kör helt original. Problem: När bilen är varm så är den lätt att starta, när bilen är kal är den lätt att starta, men när den är i mellan läget så att inte glöggnings lampan inte tänder men den ändå är halv kal så blir den lurig, men bara ibland måste gnugga på start motorn upp till 5-10sec, Jag har provat att sumra stiften och alla verkar vara hela, dör ett stift direkt eller kan dom blir dåliga också, Tänkte om dom fungerar lite som en glödlampa som brinner av? ( dvs fungerar bra tills dom inte fungera alls ) Funderat också på för pumpen i tanken men jag kan köra upp hela tanken, (läst att vissa som får problem med den inte kan använda upp hela tanken) dvs får problem vid halvtank. Även läst att problemet brukar uppstå när bilen står i lutning vilken jag inte märkt på min.. Provade att lossa på kabeln som sitter under insuget mellan 5 och 6ans cylinder (tror det är en givare som skall höja tomgången vid kal start) fick för mig att bilden blev slöare och det kändes som den blev fördröjning på turbo effekten, före kom turbon runt 1900varv utan kändes givaren kom den kanske vid 2500 varv innan den började på ladda, kan det stämma eller var det jag som drömde? Funderar på att prova att montera ett extra soppa filter med backventil mellan pumpen och original soppa filtret så man kan se om det finns soppa i ledningen, kanske bra med backventil också? Även funderat om det kan vara givaren som styr hur länge stiften skall glöda och när dom skall glöda, vet inte var den sitter och om det är enkelt att byta ut den, kostar ? I övrigt går bilen kanon fint, drar ingen olja allas, går mycket billigt ( 0.63 på lång väg ) Har inte haft ett ända problem med den så fick man bara ordning på detta skulle bilen vara helt perfekt. Har just bytt bränsle/olja och luft filter så det kan man utesluta. Har någon haft samma problem och hur löst ni det ? Bodde jag närmare dieselmeken så skulle åka till han men är lite långt från Umeå. / David Sänk skatten på diesel bilar |
|
har haft ett liknande problem på min oxå, bytte startmotor, och efter de startar den direkt. Ska du montera en backventil så gör de på returledningen direkt efter pumpen, något extra filter lär nog inte behövas, jag har tankat 25000L från farmare och aldrig haft några problem med skitigt bränsle, kom bara ihåg att byta filter var 4000mil. givaren du lossade var lufttempgivaren, genom att motorn har elektrisk styrning ska nog sladden sitta där ;) Lycka till! |
|
dave3333 |
tror inte det är startmotorn då den snurrar på en en jäkla fart,+ att denstarta enkelt när motorn är varm som kal. soppa filtrret var mest tänkte för att jag vill veta att soppan inte rinner tillbaka (backventilen)+ att man kan se soppan om man har genomskinligt filter. |
|
Kontrollera att förmatarpumpen fungerar, lossa utgående slang från filtret vrid på tändningen och be någon kolla att det rinner. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.