AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
36.833

Kommer 1-serien att bli accpeterad som en riktig BMW i BMW kretsar?

Sida 1 av 2
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Själv tror jag att det kommer att ta tid och det kommer inte bli lätt...

När E39 kom var det många som rynkade på näsan.. när E65 kom så var det många som tyckte att värre än så här kommer det inte att bli men de hade fel... nu kommer 1-serie...

Själv tror jag att BMW bara äventyrar sin image som lyxbilsproducent genom att ge ut 1-serie...

Vad tror ni? Kommer "Wannabe-vagnen" (1-serien) att bli accepterad som en riktig BMW?

En rak 4:a är som en rak 6:a, fast inte tillräckligt!
li
1.959
liste
535i -89
Personligen har jag inga planer på att INTE acceptera den. Den byggs av samma fabriker och lanseras under samma märke, alltså är det en BMW. :)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Den är bakhjulsdriven, njurar i fronten och komemr att ha körglädje. Jag studerar just de första pappren och utrustningslistorna kring bilen det lär bli bra. Sen är det ju som alltid, ju mer långsiktigt ett konstverk är desto längre tid tar det innan det accepteras. BMW blir med, 1- senare även 2serien en komplettbilsproducent med en serie i varje storleksklass förutom minibussformatet och det krävs för att kunna leva lönsamt dvs att folk vääljer samma bil gång efter gång det är så man skapar lönsamma och förtroendefulla kundrelationer. Min erfarenhet är att folk i gemene man är väldigt snabba att döma men att bygga upp är det sällan folk som tar sig tid till. Att bygga tar längre tid äna tt rasera:) Nu visar det ju sig 9 år efter lanserandet hur poppis har inte tex E39 varit.....?
Asken
Jag kommer nog att välkomna en bil i de mindre segmentet! Om 1 serien släpps med en diesel panna så blir jag ännu gladare.

Kommer ganska snabbt att försöka att få en sådan som tjänstebil.

Mvh
Ola Thomasson
BMWCS 5502
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror 1 serien kommer vara mer BMW än tex compacten någonsin varit. Wannabe vagnar finns det gott om som det är, dvs alla 4 cylindriga bmws som någonsin producerats de senaste 10 åren.
Acey: Du menar som din egen :)

Var God att söka innan du frågar!
Länk
Di
147
Diesel Mose
320d Touring -00
525d -75
ola@thomasson.nu..
Säger som du. Blir ännu gladare om den släpps med diesel. Läste i Vi Bilägare att den skulle det.
ola@thomasson.nu:

Den kommer som diesel tror att den skulle hete 120D, och det är flera som fundera på en sådan som företagsbil....:))
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag håller med Asken. En bil som är bakhjulsdriven, körglad, har njurar i fronten och är född i München kan man bara älska. Har den dessutom en Hofmesiterknack i sidorutan bak är succén given.
Th
59
TheHenk
318i -04 (04.06.18)
Tycker det är lysande med en mindre modell...
Den verkar ju bli en modern BMW ut i fingerspetsarna med bakhjulsdrift, det nya BMW-formspråket och allt... att inte acceptera den vore ju löjeväckande!

För egen del passar jag på att beställa en e46 nu innan dom börjar producera en ny 3 serie som JAG kommer att få svårt att acceptera... eller... nja... kommer nog vilja ha en sån också! :)

Apropå wannabe-vagnar som har 4:a istället för 6:a: Ja, enligt mitt tycke så bygger BMW även lysande 4:or. Faktiskt så lysande att jag väljer bort 6:a och att köper en 4:a själv. Fördomar är till för att krossas!

/TheHenk

__
En gång BMW - Alltid BMW
Visst finns det risker med downward stretching, kanske inte för den nylanserade produkten, men snarare att den kan påverka brand recognition generellt. Om det kommer att göra det i 1-serien fall kan bara tiden utvisa, jag tänker iaf inte spekulera i det.

Mvh Elvis
Ja jag förstår då inte varför den inte skulle bli accepterad.
Som sagt det är ju en BMW och det räcker ju.:)
Jag tror att den kommer bli en succé.Min kusin i Augsburg har beställt sin och han säger att i Tyskland så är det i alla fall ett stort intresse över bilmodellen.Sedan tycker jag att det var modigt av BMW att behålla bakhjulsdriften på en småbil.Det vågade ju inte Mercedes med sin A-klass.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tycker den verkar lite som en fiesta med storhetsvansinne....
Iofs så har compaqten aldrig varit någon BMW i mina ögon så för min del kommer 1-serien inte heller att bli sedd som en BMW... men man får hoppas att den säljer dåligt så att man drar in modellen....

Ser absolut ingen risk med att 1-serien inte skulle bli accepterad som BMW. Tror att den kommer sälja som smör, och dessutom vara förbannat skojig - längtar verkligen efter första provkörningen!

Jag ser modellen som ett steg bakåt i tiden, en vink till de lite billigare och mer sparsmakade 02:orna, E21 och E30 - som ju faktiskt var grunden till att BMW är så stora som de är idag.

Mvh,
Kalle
_____
Länk
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Varför hackar så många på Compacten? Okej, jag är inte så förtjust i lysena på e46:varianten. Men, här i Staffanstorp där jag behagar infinna mig till början av Juni, brukar det stå en svart e36 Compact vid Konsum. Den har 18" BBS och dubbelt avgasutblås. Den är toksnygg!
Avsevärt bättre än motsvarande Golfar, Opel Astror osv.
Ville bara säga det...

Angående 1-serien... Håller den hyfsad kvalitet, bra kvalitetskänsla och är BMW:ig att köra är det klart att den blir accepterad. Och så håller jag med Kalle Hansen.

mvh Fredrik
Ma
302
Mats E
X1 Xdrive 23d -10
Kia EV6 + AWD -22
Mini Cooper SE -22 (leasad)
Givet att det är en äkta BMW. Skulle man inte acceptera den bara för att den är ett nummer mindre är väl inte 02:orna några riktiga BMW de heller? Det viktiga för mig när det gäller BMW är motorerna, bakhjulsdriften och, viktigast, körkänslan. Efter utflykter med andra märken känns det alltid som att komma hem att sätta sig i en BMW. Att sedan känslan är lite olika i de olika serierna spelar ingen roll. Folket i Munchen har en förmåga att få in en BMW-känsla som många andra försöker efterlikna men ingen ännu lyckats fånga.

Mats E
BMWCS 3050
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
635 CSi, du skriver:

"brukar det stå en svart e36 Compact vid Konsum. Den har 18" BBS och dubbelt avgasutblås. Den är toksnygg!
Avsevärt bättre än motsvarande Golfar, Opel Astror osv."

Jo jag kan mycket väl tänka mig att E36 compact är bättre en än Golf... det tvivlar jag inte på...

Jag vet inte varför andra inte tycker om compacten men för egen del så anser jag att BMW är ett lyxbilsmärke, (nu snackar vi inte om en risig E30 som är en fd lyxbil utan om nya bilar), golf är ingen lyxbil och därför ska inte BMW ens finnas i det segmentet och konkurrera... BMW ska bygga lyxbilar, inte budget vagnar...

Bygger man budget bil så varför måste man slänga på en BMW logga på den, släng på en Mini-logga eller liknande.... ha ett lyx märke och ett budgetmärke... som totyota och lexus...

Är någon med på vad jag menar? vill inte ha en massa skit för att folk tycker att jag är snobbig eller så... men det handlar om att bygga upp och vårda en image man har skapat kring ett varumärke...För mig känns det befängt... vad blir nästa steg? att på allvar ta upp konkurrensen med Hyundai?

Det kanske är min bild av BMW som är något snedvridet men det jag tycker om med BMW går förlorad i en compact eller 1-serie och det är bl a:

* EN relativt stor familjebil som har avancerad teknik som sitt adelsmärke
* En säker bil
* En Lyxig och komfortabel bil
* En bil med prestanda överlägsen sina konkurrenter (för samma motorvolym, storlek, vikt mm)
* En bil med mycket hög precision och kvalitet

Ta min sketna E32 som ett exempel den är 17 år gammal och den är fortfarande bättre än många nya bilar idag.... vad gäller prestanda, utrustning, kvalitet, komfort mm....

Jag tycker inte att jag får det i en ny 1-serie och därför är det inte en BMW i mina ögon... man hade kunnat limma på en BMW logga på en golf med men det gör den inte till en riktig BMW...

Varför skulle den inte bli accepterad? 1-serien är ju inte något nytt segment för BMW. Det är en bil i ungefär samma storlek som 3-serien för 20 år sedan (E30), men 1-serien är förmodligen rymligare invändigt.

Fast jag väntar på 1-serien (eller 2-serien) i M-utförande...
Mugge: Bara en fråga: anser du att 3-serien skulle kunna placeras under betäckningen "lyxbil", eller 5-serien för den sakens skull? En "lyxbil" i mina ögon är: dyr, stor och har en exklusiv "aura" (saknar bättre ord). Det finns inte, heller har det inte funnits någon BMW mer än 7-serien som kunnat fylla alla dessa kriterier vad jag känner till iaf.

BMW är väldigt trevliga, men knappast något som sticker ut från mängden numera såvida man inte köper sig någon av de dyraste modellerna (E63 el. E65 idag).

Mvh Elvis
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Boogie... jag skulle vilja säga ja!

3-serien 5-serien är lyxbilar... jämfört med snittbilen... men sen är begreppet lyx bil ganska relativt... vissa tycker att en C-klass bil är väldigt lyxig o dyr medan andra har lite av samma syn på den som jag har på compacten...

02-serien, E12, E21, E28, E30, E34, E36, E39, E46, E60 är alla exklusiva bilar... exklusiva för sin tid (!)

Ordet Exklusiv kommer från ordet Exkludera, vilket betyder stänga ute... och det är just därför som dessa bilar är exklusiva... erftersom de inte är tillför gemeneman...därav benämningen lyxbil.

En E30 idag är inte mycket att hurra för men 1988 kunde man köpa en stor familjebil med mycket utrustning för mindre pengar... Tex så betingade en 318iS(8ventiler) 140 000 kr medan en Toyota Corolla 1.6 kostade hälften så mkt!

Samma sak idag... man får inte mycket BMW för pengarna om man inte är villig att lägga ut en 300 tusen kr och det är inte pengar som gemeneman har att lägga på en bil... därav lyxbil..

Men visst en som kör en XJR till vardags ser nog inte en E46 som speciellt exklusiv...

Klart att den kommer att bli accepterad.
Mer accepterad än dom USA byggda BMWar som iallafall jag har svårt för.
Eftersom nya 3-serien kommer att växa med 4 cm, så kommer 1:an hamna rätt i storlek.
Jag fattar heller inte varför många har så svårt för compacten, 90 procent av dom som klagar har en äldre BMW från 80-talet eller tidigt 90-tal... Där har ju dom chansen att byta upp sig till en modern BMW för rimliga pengar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.