|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har äntligen fått råd att köpa en splitterny BMW (tagit mig några år att spara) O blir så lack när försäkringen e så dyr :( Har bara halvförsäkring o undrar om det är värt att ta full försäkring på min nya bil? | |
|
För det första har du vagnskadegaranti på en ny bil. För det andra så tar jag inte din fråga riktigt på allvar. Menar du att du inte skulle välja att helförsäkra en bil för en halv miljon om du inte fått vagnskadegarantin på köpet ? /Anders Länk |
|
|
Fick nämligen höra från en manlig bekant som sa att det inte var värt att ta en full försäkring o då gjorde jag så...dumt säkerligen! Så låter det på dig iaf. Bäst att ringa o kolla med Försäkringsbolaget hur mycket mer jag måste betala för full försäkring :( Blir till att jobba lite till ( som vanligt) ;) Tack för att det finns ett sånt bra forum för oss BMW älskare!!! |
|
|
Jag tror inte du förstod vad jag menade. Du behöver ingen helförsäkring ! Du har vagnskadegaranti på den nya bilen, dvs du behöver enbart halvförsäkring. /Anders Länk |
|
|
Inte trodde du väl 545an skulle vara billigare att försäkra än M535an? Den är ju inte direkt billig att försäkra den heller. Min: Länk /Erik ///Tänk först, meka sen... |
|
|
Erik G M535an står helt avställd just nu o kommer att gå till försäljning inom en snar framtid o ja försäkringen på den var/är på tok för dyr den med... Tack Anders S....har inte ringt ännu om försäkring o eftersom jag redan har halvförs. så har jag rätt nu alltså! ;) Dyra bilar kostar men som Bosse Bildoktorn(dåren) säger: Man får vad man betalar! |
|
| Du måste vara ett troll, när jag kollar försäkringen på en ny 545:a får jag betala 10000kr, inte farligt när bilen kostar minst en halv miljon.... | |
|
Jasmin: Kanske hade varit smartare att finansiera bilen via ex BMW finans och betala en månadskostnad istället för att kapitalförstöra 700 lakan eller vad en 545-04 betingar, men det beror ju förstås lite på vilken månadsinkomst du har. Då hade du kunnat prova på BMW Originalföräkring där första året kostar 600kr, billigare än så går nog knappast att komma undan. Därefter har du full frihet att välja annat alt fortsätta med originalförsäkringen. Under alla omständigheter är det som Anders S säger, dvs vagnskadeförsäkringen ingår de första 3 åren, så du betalar alltså halvförsäkring men får helförsäkring på köpet! Märkligt att inte BMW försäljaren tipsade dig om detta när kontraktet väl skrevs... mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
| Ett troll med snygg bil ;) | |
|
Bilen är köpt i Tyskland då jag jobbar där ca. 4 månader/år. Kanske därför de inte tipsade mig eller inte orkade :( Tack för att alla är så trevliga här! Bra site det här! :) |
|
|
Jasmin: Då är det en annan femma ;) Vagnskadegarantin har man inte på importerade bilar, dock har du naturligtvis de vanliga garantierna (rostskydd, elektronikgaranti mm) Grattis till bilen förresten! mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Kristoffer_L Tack!!! är väldigt glad över bilen...!!! Tittar ut genom fönstret o ser min guldklimp! ;) Skall titta igenom alla papper jag fick med mig från Tyskland:) |
|
|
Att ha en 545i halvförsäkrad är INTE att rekommendera. Precis som Kristoffer skriver så finns inte vagnskadeförsäkringen på importbilar och du måste således tecka en helförsäkring från dag 1. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
| Ska kolla alla mina papper när jag kommer hem från jobbet o ringer försäkringsbolaget imorgon.... | |
|
Vänta inte till i morgon, fixa en helförsäkring omedelbart. Köpte du bilen splitt ny i Tyskland? |
|
|
Glömde säga grattis till en underbar och snygg bil!! Hur är skicket på M535an? Min: Länk /Erik ///Tänk först, meka sen... |
|
|
Grattis till klockren bil, mycket nöje. Beräkna risken kontra om du har krockat de senaste åren. HAr du tillräckligt med pengar är det alla gånger billigast att vara sitt eget försäkringsbolag. dock om det händer något kostar det en rejäl summa på en gång. En framgångsrik gambler kör trafikförsäkrat och med 100k på bankkontot kopplat till autogiro hos BMWs skadeverkstad:) Om man har hemförsäkring och lite annat hos samma bolag brukar det blir billigast pga merrabatter. Asken |
|
|
riktigt läcker bil 545:an, satsa på helförsäkring. Lycka till med bilen! |
|
|
Frågan är om du är riktigt klok eller driver med oss, en halvförsäkring på en bil för 600-800k är väl kanske inte så smart! Om du nu bor i Sverige vore det inte smartare att köpa bilen i Sverige? Om bilen ska brukas här är det rätt skönt med 3-års/8000 mil samt vagnskadeförsäkring. En vanlig dikeskörning kan med lite otur lätt hamna upp emot 100.000 och då gnäller du nog inte på att försäkringen skulle vara dyr längre! |
|
|
Min gamla pärla M535an är i helt orginalskick har bytt det viktigaste genom åren o e servad på BMW verkstad varje år. Färg Svartmetallic (Omlackad-99) Lite rost i takluckan annars helt perfekt. Köpte den av en gubbe -94 endast 2 ägare. |
|
|
acey...varför jag köpte bilen i Tyskland var för att jag hade goda kontakter där o fick bilen till ett väldigt BRA pris jämfört med Sverige...o jag hade verkligen 3-års/8000mil vagnskadeförsäkringen i åtanke när jag skulle betala bilen. Så jag vet att jag har gjort en bra affär. Det är mycket som är dyrt o självklart vill man gnälla lite ibland ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.