|
|
|
|---|---|
|
Har ett irriterande klonk ljud som kommer vänster bak i bilen men som inte hörs på utsidan, klonkandet kommer fram när man kör över små gupp osv rätt så irriterande.. nån som har en teori??? | |
|
Sök i forumet på: E36 AND klonk Sök-delen hittar du under "sök inlägg" högst upp under reklambannern... mvh Sahlin |
|
| Övre stötdämparfäste? | |
|
Precis som "w9816" säger = Det är säkerligen det övre stötdämparfästet som är kass. Nya kostar ca 300kr på BMW och bytet gör du lätt själv om du har lite mek vana. Man tar helt enkel ut stötdämpare. Hissa bilen, av med hjulet/hjulen, lossa på bultarna upptill innifrån bagaget vid tornen (bakom klädseln) och sedan lossar du fästet ner till i hjulhuset (på länkarmen). Efter detta ser du hur det ser ut. Bussningarna sitter längst upp på dämparen som du kan se och denna kan ha "begat" fast ordentligt. Montering sker i omvänd ordning naturligtvis. Sök för mer info om så behövs...finns massor. Lycka till Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
De skulle lika gärna kunna vara silentblocks bussningen på den sidan, som kostar ca 1500 kr per sida att byta. De klonkar väldigt tydligt när man kör över ojämnheter när dom är slut med. De enklaste är att tvinga ner en polare i bagagen så han får lyssna om de kommer uppe ifrån stötdämparfästet eller nere ifrån silentblocksbussningen. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Visst kan det vara det Wendtan, helt rätt. Bra tips ang. kompisen i bagaget. Jag bytte mina silentblock på verkstad ( Jarls i Hbg) för nån månad sen och det kostade endast 1500kr för båda sidorna, inkl. material. Inget man gör själv precis, då pressvertyg är ett måste, så till vida du inte är grymt stark. Fast jag skulle nog ändå råda "SoilMan" att kolla de övre först, byta och se om klonkandet försvinner då dessa är bra mycket billigare plus att det bytet kan man ganska lätt utföra göra själv, jämnfört med silentblocken. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Ok, mitt pris var hämtat från aukt Bmw verkstad. Intressant att Jarls är dubbelt så billiga, de brukar vara billiga, men inte så billiga. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Håller med dig Wendtan Jarls är grymt billiga, plus att du får en personligare service än hos tex. din aukt. BMW verkstad. Du vet vem som utför jobbet på din bil. Kolla deras hemsida www.jarlsbilservice.com , där har dom fasta priser på just bussnings byte av detta slag. Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Sidospår... Wendtan: Va det inte du och jag som skulle ta ett litet rattlåsrace för att se hur org. min 328:a va? :-) är som dock som jag sa innan väldigt säker på att du lämnar mig bakom i all rök. Mvh jimmy Min ögonsten: Länk |
|
|
Ja har anlitat Jarls flera gånger, så de är lugnt :) Jag har dock en minst lika personlig kontakt på Förande Bil. Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
Hehe, jo de stämmer nog, Nu har ja iof monterat 18" hjul men de skiljer inte så mycket som ja trodde viktmässigt mellan 17 och 18" Ungefär 1 kg per hjul. Ja hoppas inte min 330 ger ifrån sig någon rök dock :) Var God att söka innan du frågar! Länk |
|
|
18"... ja men då har vi ju lika fälgdim iaf. Däckrök menar jag naturligtvis :-) Mvh Jimmy Min ögonsten: Länk |
|
| Det är säkert silentblocken, eller bakvagnsbussningarna som det också heter...hade exakt samma problem som du. kostade 1500 på bmwverkstad att byta. Inga jobbiga klonkljud sen! | |
|
jag har samma klonk i bilen, men mina bakvagnsbussningar är bytta för 2000 mil sen, vad kan det då vara? stötdämparfästet? det klonkar när man kör på ojämnheter & så juckar bilen lite på låga varv? mvh milla "riktiga brudar kör BMW" |
|
tobbe0222 |
Har precis samma fel som yoodina. Är inte drivlinan det är glapp i vilket jag först trodde. Är det silentblocken då? Finns det nån schysst sida med mycket bilder osv? Är helt omekanisk av mej... |
|
Yoodina och tobbe har ni kommit på vad som var fel? Har också missjud när jag kör över gupp och småjuckar med gasen på ettans växel. Mitt missjud kommer från höger bak. Min verkstad har tittat på bilen och hittar inget fel. Alla stödbussningar är bra. Silentblocken är nyligen bytta Det finns inga sprickor i golvet vid infästningarna. Stötdämparinfästningarna glappade inte när dom lyfte bilen upp och ner med lyften. Snälla någon som har något förslag!!!!!!!! /Clas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.