AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.193

Någon som kör med X brace stag på sina M3?

M3busen
Jag har satt dit ett sådant samt fjäderbenstag och jag tycker att bilen blir spårkänslig(kan vara nojja efter som de Svenska vägarna inte är de bäst)

Får även ett vinande ljud när man kommer upp i farter kring 200, kan det bero på att staget går ner så att luften slår mot det??

Varför stanna när man kan fortsätta...
Co
210
Conan
//M3 e36
320 touring -89
520 touring -02
Vart får du upp den där i 200knyck?

Conan: Att få upp en sådan bil i 200 knyck tar inte så lång tid,
det krävs en raksträcka med god sikt, inte mycket mer.
Ett samvete som inte säger ifrån också kanske.
Men jag vet att när man själv har gasat på lite så är man ju helt plötsligt uppe i 160 utan problem så.. svaret borde väl vara: Han kan nog få upp den i 200 nästan vart som helst.

/Marcus
M3busen
Det är så sant. Bilen är ju inte direkt bygd för att åka om kring i bostadsområden med...

Hoppas någon har liknande problem, annars blir det att plocka bort stagen & ut på vägen igen.
Eeh, jag skäms lite för att erkänna det men jag var nog nästan uppe i de hastigheterna nu på lunchen senast. Både med M3:an och med en annan tysk sportbil som börjar på P...

Ang staget så kan jag tänka mig att det ger något mer spårkänslighet. Dessutom gör det ju bilen mer understyrd men det kanske du visste?

Jens
Jag uppfattade också då jag plockat på fjäderbensstag både på en E30 325 och E46 M3 att det blir ett "tightare" beteende i ingång till kurvorna. Nästan samma effekt som man borde få genom att öka toe-in.

Jag kan hålla med att det också kan kännas som om den är mer spårkänslig men det är mest beroende på vägarna. Jag kan säga att man inte få sitta och sova med P 996:an med 225 fram och 295 bak, det greppar verkligen tag ibland då man går in i högerfilen på motorvägen ....

X-braces finns ju på GT:an och även på M3 cab:en som standard och jag vet inte om plastbiten under framtill är olika på coupén och caben. Kanske något att kolla upp med BMW, är dom olika kan det ju vara ett tecken.
Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Kör du med en Porsche 996 nu?

Jag är själv sugen på en sån. Hur känns den jämfört med en BMW typ M3?
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Bukplasten är samma, det är gjutet plats för x-bracet på alla modeller.

_______
//Niklas
Sly: Jepp en 996 Turbo. Det är definitivt en helt annan bil både på gott och ont ;) Jämför med E46 M3.

Styrning och chassi är en helt annan klass. Styrkänsla och allmännt beteende då man pressar lite är ljusårs skillnad.

Gasrespons i M3:an är bättre med sport-knappen intryckt men när du passerat 60 km/h så kommer stressfläktarna att ge så mycket att du inte funderar på de första 2.5 sekudernas lilla tvekan. (Nu går ju 0-100 på dryga 4 så det är ju inte såååå dåligt)

Fyrhjulsdriften gör också sitt till att det drar rätt bra och vägegenskaperna känns mycket stabila.

Förarmiljön är bättre i 996:an medans navi och sånt är bättre i M3:an. Byggkvaliteten jämförbara Porschen vinner knappt men materialen är mer exklusiva.

Man kan vara 4 personer i BMW:n utan problem, till och med 5 pers. I 996:an gäller det 2 personer om du vill ha med dig mer än 2 st tandborstar.

Har du fler specifika frågor, ställ dom ;)
M3busen
Jag vet vem den där Conan är. Ny M3 ägare så han har väl inte klöst ut sin ordentligt... Men det kommer nog
Av egen erfarenhet så finns det betydligt mer att hämta...men det tar vi någon annan gång.

Tack för tippsen med stagen. Jag borde nog har tänkt på det och sen har jag ställt på den ganska nyligen så man minns inte riktigt hur bilen var förra sommaren.

Varför stanna när man kan fortsätta...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.