|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har försökt använda sökfunktionen utan att hitta svar på mina funderingar. Jag har köpt en 740-96 och vill nu förbättra ljudupplevelsen i den. Stereon som sitter i bilen är en BMW Business med styrning från ratten, en Pioneer CD-växlare har eftermonterats. CD-växlaren ska bytas ut eftersom den inte kan integreras i MID:en mot en Alpine CHA-S634. Vad mer bör jag göra? Jag kan ingenting om bilstereo, men betydligt mer om ljudanläggningar i hemmet. | |
|
Tja allt är en prisfråga. Vad vill du ha och hur ska det låta? vad typ av musik spelar du mest? lyssnar du mest på radio? Allt går att göra bara man utgångs läget. Ska det vara baslåda? Byta element fram & bak till erkänt bra fabrikat brukar vara första steget,sen slutsteg. Hellre dö än fega! |
|
|
Tack Bepp! Har du några förslag på element? Om jag har förstått det hela rätt så innebär byte av element problem eftersom jag har telefon i bilen. Vet du om det stämmer? Idéer? Jag vill bara ha ett acceptabelt ljud. Ljudet från orginalanläggningarna i e38 är i mitt tycke bedrövligt. När jag lyssnar på musik blir det från CD och inte radio. |
|
|
Du kan lösa ljudet från telefonen genom en liten extra högtalare diskret placerad under instrumentpanelen, under ratten osv. Den behöver inte synas alls om man t.ex perforerar ett litet område i det löstagbara plastskyddet under panelen och sätter en högtalare på insidan. Vill man lägga ner lite extra jobb så drar man upp en kabel lite finurligt i stolen och sätter en liten högtalare inne i nackskyddet. Ger mycket bra uppfattbarhet på HF:en till telefonen, man kan ha låg volym och uppringaren slipper höra sitt eko i luren. FP |
|
| Jag satte en x-tra HF-högtalare i förardörrsidan.. Gömde den lite i bakre prylfacket.. visst syns den, men det var minimalt med jobb, om man säger.. =) | |
|
Jepp, ännu enklare, då tar man bara och skarvar samt drar ut befintlig kabel som gick till gamla musikhögtalarens HF-talspole. På den andra dörren bör man kanske isolera kablarna, de är parallella. FP |
|
|
Jag donade lite med det där innan jag kom på det.. och ett tag så trodde jag att telefonen var trasig.. Bmw sa att den förmodligen var det och ville sälja på mig en ny för 5000 spänn.. =) Sen så kom jag på det.. tänk om.. "bort med dörrsidan och testa" jovisst.. så var det! Lycka! Testade lite att koppla på båda samtidigt, tänkte i min enfaldighet att eftersom att stereon mutar när telefonen ringer så kanske.... =) det lät skitskumt.. Föresten.. jag mekade lite med stereon, ang det vi snacka om i den andra tråden.. nu funkar inte stereon alls.. måste ha missat något väsentligt.. Misstänker att det inte var så smart att skruva till bara och koppla in den samtidigt som jag körde hem från jobbet styrandes med vänster knä.. men jag ville så gärna ha lite musik.. =) Bmw ska 7000 plus lite adaptrar för en ny.. men då får man ju en CD.. Skulle så gärna vilja ha en CD därframme som även spela DVD.. men men... |
|
| Tack för tipsen! | |
| Tror ni att MB Quart PCE 216 är en vettig lösning? Någon som vet om man kan montera dem i orginaluttagen (separat mellanregister och diskant)? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.