|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
andersw |
Hej, har kollat lite på BMW 525 (E34) och 325 (E36) och funderar på vilken som är den roligaste/bästa bilen. Bilen skall kosta under 50.000 kr. Sen undrar jag vad för utrustning som är standard till respektive modell. Finns antispinn/halkvarnare på någon utav dessa modeller? Eller du kanske har tips på en annan bil som är lika rolig eller tom roligare i den här prisklassen??? MVH\ Anders |
@BeeMWe |
Hellre 325 som är sportigare Hellre 525 som är mer glidare Två helt olika bilar typ... Har aldrig kört en e36a men jämför jag en 525a med min 320 e30 så är min 320 mycket roligare att köra. Sen är det svårt att hitta en e36 325a utan deffekter för 50 papp, du hittar kanske en men då är det import utan s-bok eller en som är vit/röd. Skulle jag välja mellan en halvsunkig 325a och en finare 525a väljer jag 525 med tanke att jag får en nyare bil för pengarna. Samt att jag älskar den karossen, ett par rondell 58 och allt är helt perfekt. Smaken e som baken |
|
Rekomenderar en 525 alternativ 530 för de pengarna....den är dessutom krocksäkrare om man kollar EuroNcap....ej att förglömma... Simon |
|
| Håller med , för dom pengarna får du nog en fin välutrustad e34a, samt en mycket fin kaross som inte behöver en massa kjolar. på med 17" sen är det klart. | |
|
Är du ute efter en första bil....mitt tipps är glöm allt som kostar över 10papp...det är väldigt lätt att skicka bilen till skroten och kanske förlora mer än det smakar.Det har en viss tendens att gå ganska villt till med första bilen, med div haverier som följd Speciellt om du köper bilen med lånade pengar, så är det väldigt surt! |
|
|
Anders, är det du som ska ha den eller din son? Är det du som är 18 år rekommenderar vi förstås 325. Är det du som är pappa och din 18 årige son som ska ha bilen rekommenderas en något mer tam bil... |
|
|
Försäkringspremien är väl bra mycket lägre på 5-serien, dessutom så är 5:an en säkrare bil att "mogna" i. M-Maker |
|
|
Köp en gammal sunkig Volvo 240 och lek sönder de första 100 milen :-) Det blir dyrt att skrota en 525:a. Sen kan du föreställa dej känslan - att byta från Volvo 240 till BMW 5-serien .. ujuj! Mvh Pär |
|
|
Hej! Förstår inte riktigt vitsen med att köpa en skortbil som första bil, om man har råd med en E34. Har hört att många polare säger att de ska ha en första bil som de kan köra "sönder". Ex. Volvo 240 eller en Amazon etc. Om man har råd så ska man vara stolt över bilen och vårda den istället för att köra sönder den. Här kommer ett citat från en korkad kille som jag kännde förr: "Eftersom min pappa och min brorsa krockade ofta när de va unga, så kommer jag också göra det... Därför ska jag ha helförsäkring och en skort bil." Har ni hört något så korkat. Nä... Kör med förståndet i stället. Och Anders... Satsa på en E34 helst en sv-såld 525:a (eftersom den e billig att försäkra om du vill sätta den på din far eller mor). Du kan hitta en jätte fin under 50000:- med 17000mil på mätaren som e väl-utrustad. En 325:a ligger i en lite högre pris klass. Och en 530 är törstig.... Tack för mig! Mvh Tobbe |
|
PIST OFF |
En riktit rolig 18års bil är 318is 90:a.Det är en rolig bil.Billig att äga kostar ej mycke att köpa och rätt så snabb. 20tum SPLITT |
325ix |
Hej! Min förstabil var en skabbig Saab 99:a. Jag kan säga dig att det kändes mycket trevligare att vara uppe och skava med plåtfälgar på trottoarkanter än med 17" alufälgar... Som nybliven körkortsägare GÖR man misstag även om man kanske inte är inblandad i trafikolyckor och då känns det skönt att slippa gräma sig över repor i lacken etc. |
|
Jag klippte då i alla fall en stolpe med min förstabil (Volvo 360 GLT) och tog skydd i diket med min andra (Nissan Sunny). Men jag skyller båda incidenterna på andra förare och min egen orutin (alltså, jag tycker inte jag körde som en vildhjärna) vilket kanske bevisas lite av att jag sedan dess (5-6 år sedan) inte varit inblandad i vare sig olyckor eller ens fått några böter... mesig va?! ;) ;) Jag håller nog med de som förespråkar en lite softare bil, en E30 318is låter väl utomordentligt bra, eller en E34 520-525, en bil som tål att krocka i.... eller, varför inte en E23 745iA, ojojoj, då är ju grabben frälst och för evigt fast i BMW träsket! ;) ;) Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar! |
|
| ...tror nog inte att man ska börja med en bmw överhuvudtaget. Själv började jag med en rostig Saab 9000T16 (okej, ganska kass förstabil men dock säker)och därefter en Calibra och nu då min 328:a. Jag kommer att ha mycket svårt att släppa min nuvarande bil för något sämre, även om den kostar att äga och så. BMW är svåra bilar att släppa!! | |
| BMW är omöjliga att släppa , det är ju nästan ett kärleksförhållande, så vill du testa lite andra märken så gör det nu innan du köpt en BMW annars är det otrohet.... Nä allvarligt du får en fin e34 för dom pengarna eller en tokfin e30 till en ändå billigare slant som förmodligen är en ngt skojigare 18års bil. | |
@BeeMWe |
Ser inte problemet med att ha bmw som förstabil... D är lika billiga som andra bilar i samma ålder. |
@BeeMWe |
240 eller 80tals 3serie... |
|
Köp en 750. Både drag å tyngd, värsta stridsvagnen. Jag hade Alfa 33 som första bil, inte SÅ kul att köra. Definitivt inte bekväm. Skrek som en slaktad gris så fort man svängde åt höger. Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag. |
|
|
750'n kanske är lite dyr att äga.. För dom flesta 18-åringar iallafall. Mr C |
|
| Har en 318iS -90 som första bil...ganska rolig och inte allt för dyr för en student... | |
|
Håller med @BeeMWe... Det finns många fina BMWs till bra pris... ///Tobias |
|
|
Pist Off (sjysst nickname) har helt rätt. En 318is 90 eller 91 (e30 alltså) är den roligaste bilen du kan få för de pengarna. Bättre väghållning än i en e36:a. Inte lika snabb rakt fram som en e36 325:a dock. Och jämnföra fun factor med en femma? En 5:a eller 7:a är lika kul som att åka inlines i en sandlåda :) Dessutom kör du e30 en vinter så lär du dig köra bakhjulsdrivet. Jag hade en 320i från 87 som första bil, har inte tagit skada av det. Men jag åker fortfarande E30. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.