AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.389

Billig bensin i Sverige

Sida 2 av 5
Eriksson: Tror du förväxlar råoljepriset och skatten. Skatten följer inte dolarpriset men det gör råoljepriset som styr priset på råolja som sedan raffineras til bensin osv..

Det märkliga är dock att pumparna på Shellmacken hemma verkar vara direkt länkade till Brentterminalen I London för de är jäkligt snabba på att höja pumppriset i Sverige så fort det stiger i London eller NYMEX i NY.
Som jämförlese var jag nyligen i USA där priset på Shell och Exxon macken jag tankade på var konstant under de 2 veckor jag var där, medan i Sverige gick priset upp vid två tillfällen under samma tid trots en relativt konstant dollarkurs...

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Kristoffer L: Du kan vara lugn, staten är beronde av den höga bensin skatten.

Låt oss säga att BMW tar fram en bil som går på vatten eller bara luft, Då kommer en ny skatt för den. Luften är helt plötsligt en grej som måste beskattas, och sedan har man en beskattning så måste man ha moms på beskttningen sedan en möjljöavgift eftersom du använder miljön som också måste skattas, och eftersom det är skatt på miljön är det ju helt naturligt att lägga på ytterligare en moms naturligtvis. Skatt är skönt! hör bara ordet! SKATT SKATT SKATT och sedan lite moms.

Oj nu blev jag själv så snurrig så jag förstår inte själv vad jag menar. Det är dags att deklarera!

Mvh
Moms skatten
Blev lite fel där, självklart följer inte skatten dollarkursen utan bensinen som slutprodukt. Men trist att den kostnaden inte följer med lika mycket nedåt.

Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW.
Ja
760
JanF
530i-93
Vi har hög skatt på bensin och bilar för att de är skadliga för miljön och skall begränsas i största möjliga mån.

Vi har hög skatt på alkohol för att den är skadlig och skall begränsas i största möjliga mån.

Vi har hög skatt på tobak för att den är skadlig och skall begränsas i största möjliga mån.

Vi har hög skatt på arbete för att det är skadlig och skall......
en gallon är väl 4 liter? syftar på tråden där nån var över till staterna och fick låna en M3 CAB osv.....

316i - När du inte har råd med annat ;)
Patrik: 1 gallon = 3,785 l

Mvh Elvis
E-28 Racer!
Tankade 98 för 7,95 för nån vecka sen!!
Det visade sig att det va fel på pumpen!!
helt otroligt........tänk att det är accepterat att staten lägger sådana enorma skatter på bensinen ( hög skatt på det mest iofs! ). Det är inte klokt!

Kristoffer: värt att tänka på....enorma summor staten drar in på oss bilister. Hur har de tänkt handskas med vätgasen som sagt??

Saxat ur gammal tråd. Undertecknat Bjoerck:

"Då har jag gjort en snabb kalkyl. För känsliga läsare vill jag uppmana om att texten nedan kan uppfattas som stötande!

Om vi utgår från att alla siffror är korrekta så måste 1380 kr jobbas ihop för att ha råd med 60 liter bensin. Vi antar att bensinpriset är 10 kr/l. Skatten på bensin inklusive moms är 70%. Detta betyder att de 600 kronorna som 60l bensin kostar beskattas med nätta 420 kr. Av de 1380 ihoptjänade kronorna återstår nu 180 kr som är ren bensin.

Verkningsgraden hos en bensinmotor är i runda slängar 20%. Detta kan dock inte Sveriges regering beskyllas för (men blir verkningsgraden högre kommer säkert en extraskatt...). Detta betyder att 144 kr försvinner i form av värme. Kvar till drivhjulen blir 36 spänn. Alltså en nätt differens på 1344 kr.
bjoerck: Får man be om en liten förklaring av ditt saxade inlägg? Vart kom dessa 1380:- från, om nu 60 liter ska inhandlas till 10:-/l så torde väl det vara rimligare med att ca 900:- i bruttoinkomst?

Mvh Elvis
BoogieElvis: Det var längesedan tråden var aktuell men jag skulle kunna tänka mig att det även är arbetsgivaravgiften som är inkluderad. Även den är en intäkt till staten.
Aha, då blir det genast rimligare. Tackar! :-)

Mvh Elvis
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Kristoffer L: O ja.. de är ute på hal is när det gäller bensinskattens beroende...

Sen ska man ju förstå att Bilarna står för en MKT stor del utav växthuseffekterna! Och detta SKA vi värna om, för det är ingen inbillad effekt, utan ett högst verkligt problem! Dock att bara tok beskatta är rätt väg utan att satsa lika mkt på forsking på området är väl inte enligt mig nån korrekt logik...

Fast nu när det klev över 10kr så känns det extra jobbigt att tank!!

__
Länk
/JB
Ja
760
JanF
530i-93
Om växthuseffekten verkligen är ett problem så behöver man inte forska en ens kvart....

Tillverka metanol av förnyelsebara energikällor och kör bilarna vi redan har idag på detta. Inget nettoutsläpp av koldioxid alls. All teknik för att tillverka metanol och konvertera dagens bilar är redan känd och klar.

Problemet är ju att samhället kräver att alla genererar maximala utsläpp så vi kan skatta maximalt, annars skulle hela samhället gå under i ett nafs....

Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
bah vad spelar det för roll om bensinpriset är grishögt och skatterna oskäliga? Vi har väl fått den regering som vi tydligen har röstat fram. Om man sedan inte är nöjd kommer en utmärkt chans nu på lördag; fram med röda flaggor, plakat och demonstrera mot våra egna val. Lysande!

ovanstående är skrivet med en smula ironi.

M's gamla reklam plakat med ett gråregnigt demonstrationståg o texten "när såg du senast en glad sosse?" är ju så bra att jag ställer mig upp och jublar :) Jag har varken röstat på yrkestjuvarna i regeringen eller skall demonstrera på lördag. Jag tänkte istället utnyttja de förhoppningsvis tomma vägarna till att köra runt o njuta av väder, svängiga vägar och min bil :)

mvh
Anders

PCS #8050
BMWCS #4727
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
janF: Den forskingen jag menade att man ska lägga pengarna på är att få hållbara alternativ.. det jag kritiserade!
Sen är Metanol inget alternativ alls! Metan gasen i sig är ett 10:tal ggr värre ämne för växthuseffekten än tex koldioxid!

Sen kommer väl skatten bara höjas då trenden att bygga mindre soppaslukande motorer vände här för nått år sedan... så det kommer nog bara bli roligare! =/

__
Länk
/JB
Länk
Är för tråkigt att tanka 98 så därför blir det en diesel härnäst. Får la se om det blir roligare :)

/Johan

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
En rolig sak är att bensinpriset har en tendens att höjjas inför sommaren.

Jag är dessutom för en höjjning av skatten på bensin så vi slipper vägskatten.

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!"

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Länk
Då var det dags igen...

/Anders
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.