|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
| Tankade idag och tänkte att besinen är rätt billig. Den kostar väl ca 1,50 per liter i råvara, tillverkning,distributon och försäljning. Sen kommer ju tull, skatt, moms, arbetsgivarafgiftre osv som betalas av rafinaderier, transportbolag och mackar, så då är väl bensinen uppe i 3 kronor. Sen tillkommer ju miljöavgift, koldioxidskatt, moms osv direkt vid pumpen och det slutar på ca 10 kr. Men själva bensinens 1.50 är ju billigt, sskatten något annat. | |
| Jo, men det hjälper inte oss som konsumenter direkt. Men själva bensinen i sig är billig, och mackarna gör knappt någon vinst på att sälja den heller. | |
Ante25 |
ja just det...ja.. |
|
Har lust att strypa miljöpartister! Även annat kraffs som tycker att man ska höjja skatten ännu mer på drivmedel. Känner att jag måste avsluta det här nu innan jag går igång riktigt. Vet med mig nämligen att jag ska få tanka ca 105liter 98 om några timmar. Mvh Ola Thomasson BMWCS 5502 |
|
| Otroligt billigt att förflytta bilen, drar den en liter per mil så kostar det bara 1,5 kronor att förflytta bilen och fyra passagerare en hel mil, 10 km... Ok med miljöavgift, moms, skatt, trängselavgift, bilskatt osv kostar det lätt 30 kr per mil, en nätt skatt på 2000% | |
|
Ja visst är det härligt... Nej, det är det fan inte. Det är totalt jävla otroligt ! /Anders Länk |
|
|
Som man röstar blir det....svårare är det inte.... /Simon |
|
|
->simon_en Bra svar, så är det nog, eftersom majoriteten alltid röstar på skattehöjapartier så måste det ju vara höga skatter vi vill ha. Annars får jag inte ihop det alls.... |
|
|
Simon, Som "man" röstar...? Jo så är det ju. Undrar varför det inte blev som JAG röstade då. ;) /Anders Länk |
|
|
10.22 helt sjuk har fortfarnade inte fattat att det kostar så mycket...... ok om dom använde skattepengarna till någon nytta ... tex bygga bättre vägar....... mer poliser osv..... |
|
|
Tankade en liten skvätt 98 på statoil igår... 10,50!! Det ni! - psst, lita inte på ovanstående... ;) |
|
|
Påverkar det någons körning? kör ni mindre om de blir dyrare respektive mer om de blir billigare? Mvh Mohsen |
|
|
Mina kilometer blir lika många oavsett pris. /Anders Länk |
|
|
Kollade på kul vad bensinen kostade i USA. Normalpris verkar ligga kring 4,10 per liter (2$ per gallon) med dagens kurs. Billigaste jag hittade var 3,20 per liter (1,56 per gallon). /Anders Länk |
|
|
Bensinen är tok dyr i USA just nu har jag hört |
|
|
Anders S.: Skall till USA nästa vecka...vet någon om det kan bli problem om man fyller resväskan med bensin ;-D Man kan väl glömma att fylla handbagaget - det räknas väl som ett potentiellt vapen..... Är det någon som vet hur bensinpriset är runt Ystad, håller de på med sitt priskrig och i s f vad ligger litern på? För övrigt så håller jag med om att priserna är löjligt höga, för övrigt såg jag att dieseln låg på 8.88 imorse. |
|
|
Ja, DOM tycker det när den är över 2$... /Anders Länk |
|
| Delerium*: shit pommes frites....där small den lösningen :-( | |
|
goobledigook, Om du tar med dig en sån "bomb" så hamnar nog på Cuba tillsammans med några riktigt trevliga killar... :)) /Anders Länk |
|
|
En liten fundering... När svenska politiker försvarar höga bensinskatter med miljöskäl. Vad skall då de ca. 80 miljarderna som vi bilister bidrar till skattekistan varje år inkasseras när de miljövänliga bilarna slår igenom om X-antal år och oljeberoendet minskar drastiskt. 80 miljarder är en enorm summa pengar... Detta faktum kan knappast glädja våra miljövänliga politiker. Skall det framtida drivmedlet (vätgas? vatten?) beskattas lika hårt av...tja av vilka skäl då egentligen? Det är egentligen ett på lång sikt ekonomiskt sett farligt beroende som svenska staten har av bilisterna. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Det jävliga är att alltid bensinskatten höjs är det p.g.a den "Stigande dollarkursen", men inte går den ner sedan som nu när dollarn är så låg. Jaja, man får vara glad att skotersäsongen är över iaf, den vill ju ha upp mot 3 liter/mil :/... Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.