|
|
|
|---|---|
|
Jag har skrivit om det här förut, men fick ingen respons. Jag har ett underligt missljud i min gaspedal - eller någonstans mellan gaspedalen och motorn. I vissa hastigheter och vid motorbromsning uppstår ett ljud som påminner om en mygga (!) - zzzzzzzzzzz, liksom... Det slutar så snart man sätter foten mot gaspedalen minsta lilla. Jag hade först teorin att det var gaspedalen självt som lät, men så verkar det inte vara. Kan det vara så att vajern som går mellan pedalen och motorn ligger och vibrerar inne i sitt "rör"? Är det någon som har upplevt något liknande förut? Världens mest irriterande ljud, let me tell ya. __ BMW is not a car, it's a state of mind. | |
|
På min e46:a 99 hade jag samma problem som du beskriver, det har dock inget med gaspedalen att göra. Utan är ett ljudfel i klumpen bak som driver bakhjulen. "kommer inte ihåg vad klumpen heter". Om jag förstått det rätt så märker inte alla av detta ljudet pågrund av olik kännslig hörsel på olika frekvenser. Själv har jag tinitus och är hemkst besvärad av sådana ljud. Dock så fick aldrig BMW ordning på detta fel, det blev bra när dem bytte klumpen men efter tusen mil var ljudet tillbaka. Då BMW tyskland kände till problemet med att vissa hörde detta ljud mer än andra har dem tagit fram en annan "klump" som beställdes men jag köpte en ny bil före den hamnade på min bil. Så min fråga till dig, hör någon annan detta ljud? Ta med en passagerar och sedan före färd säg till personen att lyssna efter oljud. Säg inte till när ljudet kommer. Du ska se att personen inte hör ljudet. Eftersom din garantitid är slut kan det nog bli svårt att få en "klump" om det nu är det på din bil? Ljudet är grymt irriterande! mvh Kristian |
|
|
Tillägga: BMW tog verkligen detta problem på allvar. Efter jag berättat om felet. Slängde dem in en kille i bagaget, en kille i baksätet och jag i passagerar stolen. Och körde en bra bit! Killen som körde hörde inget, killen i baksätet hörde nått, killen i bagaget hörde heller inget. Jag kände mig som idiot när jag sa " HÖR HÖR Ni inte detta ljud. Alla såg ut som frågetecken. Jag hörde ju ljudet otroligt högt och väl. Tillbaka på verkstaden, satte dem på nytt avgasystem, ny baklump med drivlina, dem bytte även växelåda, ny luftburk med filter och drog och slet i allt under bilen. 1000 mil senare samma fel. Då bytte dem bara baklump det blev tyst i 1000 mil. Därefter kom ljudet tillbaka. Mvh Kristian |
|
|
Men om ljudet hör till "klumpen" bak, hur kan ljudet försvinna om jag bara sätter foten mot gaspedalen? Notera att jag inte trycker ned gaspedalen alls, bara lägger foten mot. __ BMW is not a car, it's a state of mind. |
|
|
Det är fler som hör ljudet, särskilt om man sitter i passagerarsätet. Ingen som har åkt i bilen har missat det. __ BMW is not a car, it's a state of mind. |
|
| Jag skulle gissa att ditt lilla tryck mot gaspedalen får klumpen i dragläget. Nu kan det ju vara nått annat med din bil. Men din beskrvning låter väldigt likt mitt problem jag hade. | |
|
Vilket dragläge är det vi pratar om här? *förvirrad* __ BMW is not a car, it's a state of mind. |
|
| Testa att spänna vajern en aning vetja, inte så att den blir spänd utan bara lite mindre slak i uppsläppt läge. | |
|
Adelson: Jo jag har varit inne på det lite grand. Men hur gör man det? __ BMW is not a car, it's a state of mind. |
|
| Jag vet inte exakt hur det ser ut på din, men det brukar alltid finnas en justering där vajerhöljet sitter på spjällhuset. Ta rätt bara så du inte justerar på någon farthållarvajer eller något som har med antispinn att göra. | |
|
Ok, jag ska kolla upp det, tack för tipset. __ BMW is not a car, it's a state of mind. |
|
|
Sådärja. Efter nästan 8 månader med det där förbannade ljudet skruvar jag tre varv på vajerspännaren och TADAAA ljudlöst. Jag åkte en mil extra igår på vägen hem bara för att njuta. __ BMW is not a car, it's a state of mind. |
|
|
Rammstein: Vad skönt att det fixade sig för dig. Ibland är felen enklare än vad man tror. Mvh Kristian |
|
|
Alf: Nästan läskigt. Jag har rullat med det så länge och lösningen är så otroligt simpel. Rätt typiskt, men eftersom är jag är lite amatör får jag ta sånt :-) Jag är glad att jag inte hade ditt problem hehe. __ BMW is not a car, it's a state of mind. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.