|
|
|
|---|---|
|
Skall vi ta och reda ut det här en gång för alla? :) I höstas pratade jag med en kille som hade en 635 csi som var importerad från Tyskland. Han påstod att den hade citat "en speciell databox från Bosch" som var ställbar i 18(!) olika lägen. Det var tydligen stor skillnad också - i det yttersta läget kändes bilen tydligen väldigt vass och drog väsentligt mycket mer bensin än i det snällaste läget. Efter det har jag upptäckt att man kan justera någonting på boxen i min bil också (M30B35 från en 635 CSi). Men exakt vad är det man kan justera? Och vad är det för skillnad mellan de olika stegen? Det ryktas om att man kan ha längre spridartider, men vad händer då med tändningen? Gäller detta bara M30B35? Det är fler än jag som undrar, så ni som vet - avslöja allt! ___ Gör det med stil eller gör ingenting. | |
|
På motronic boxen, sitter en plast plugg på kåpan, innan för finns en potensiometer där du kan öka spridar tiden ändra tändningen. Detta är 2st olika listor jag har fått tag i. Ännu så länge så har jag inte träffat på någon box med sista alt med 8 snäpp. Den vrides medsols. 1. Stock 2. 3% increase in injector open time, no timing change 3. 3% decrease in injector open time, no timing change 4. 6% increase in injector open time, no timing change 5. 3% increase in injector open time, 2.78deg retard 6. 3% decrease in injector open time, 2.78deg retard 7. 6% increase in injector open time, 2.78deg retard -------------------------------------------------------------------------------- 0 - 0 mixture 0 advance 1 - + 3 mixture 0 advance 2 - - 3 mixture 0 advance 3 - + 6 mixture 0 advance 4 - 0 mixture + 4 advance 5 - + 3 mixtrue + 4 advance 6 - - 3 mixture + 4 advance 7 - + 6 mixture + 4 advance Något sådant här tror jag, och Pelle P vet detta. ( "snodde") detta från honom i ett annat forum) :) kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:) |
|
|
Attans att listorna säger emot varandra. Men om man bara vill mata på med mer soppa borde ju potentiometerns faktiska läge nummer 4 enligt båda listorna ha goda chanser att vara rätt. Ingen som vet vad som gäller? Jag vill ha mer soppa! ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
Paap Reeder |
Hej! De listor jag har (kanske fått dem av Pelle?) så skiljer det mycket mellan boxnumren. Tror inte att det är samma nummer i E24 och E 28:an. Sedan finns det ju "svenska" och "tyska" boxar. Får du inte ordning på´t kan jag leta på mina listor och kolla om det är som ovan. MVH /// Paap R |
|
när kan det vara läge att ändra inställningen från "stock" ..när man trimmat motorn kanske? Jag har tex chippat min bil, skulle jag vinna nåt på att ge den lite mer soppa? Är det nån som testat ändra inställning och i så fall med vilket resultat? |
|
|
prova Länk sedan forum/mekhjälp/förlite sås? Kanske kan hjälpa mer med bilder? Finns där. Lycka till! kvinnor kan....efter att vi förklarat för dem...:) |
|
Paap Reeder |
Hej! Jag körde MotorNords trimchip och den är proggad att ge bäst i läge noll = stock. Innan jag kunde detta körde jag boxen i läge 7 varvid den gick tjockt. Ställde den till läge 0 och är jättenöjd med detta. MVH /// Paap R |
|
bimmy535 >> Tack för länken! Intressant läsning! Paap Reeder >> Vet du om tändningen ställdes fram eller backades i läge 7? ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
Paap Reeder |
Hej! För ... 060- boxen gäller: 0 - stock 1 - +3%soppa 0 grader i tändförställning 2 - -3%soppa 0 grader 3 - +6%soppa 0 grade 4 - 0%soppa +4 gradet förtändning 5 - +3%soppa +4 grader förtändning 6 - -3%soppa +4 grader förtändning 7 - +6%soppa + 4 grader förtändning Skall besikta min på måndag och skall då ställa boxen i läge 2 eller kanske läge 6 ... få se det läge som ger minst CO. MVH Paap R |
|
Det skiljer även hur många hack det är på potensiometern. Jag har 3st boxar liggande där samtliga har svart/brun potensiometer samt 7 st inställnings möjligheter och det är 060 boxar. På din box Paap där det är 8 läge..vilken färg har du på potensiometern? Det verkar helt klart finnas 2 st olika versioner och inställnings möjligheter till 060 boxen. |
|
Paap Reeder |
Hej! Den är blå och jag har 8- lägen. (Har den framför näsan just nu). Har två st med blå. MVH /// Paap R |
|
Då är det troligen på potensiometern man ser vilken typ av lista man ska gå efter? Kollade precis på min alpina b9 011 box och den har blå potensiometer (tyvärr har jag ingen mejsel hemma som passar för att se hur många läge den har) |
|
Paap Reeder |
Hej! "Förberedde" min besiktning av M30:ian i morgon. Började med 5,62 i CO. Tog bort luftskruven helt samt ställde boxen i läge 0 - gav 1,15 i CO. Tror att min box stod i läge 1 eller två fast jag själv trodde att jag ställt den i läge 0. (Kanske har råttor i vedboden??) Få se hur det nu går imorrn. MVH /// Paap R |
|
Nu skall jag avlägga en rapport: Min box har vit potentiometer och åtta lägen. Den var helt oskruvad och stod i läge noll. När jag ändrade den till läge tre gick den väldigt fett. Tomgången sjönk med ungefär 200 varv och det blev läskigt dålig respons på låga varv. Den avgassmällde och bluddrade. Den hade säkert gått bra på högre varv, men bilen måste ju vara körbar också. I läge tre gick den som den skulle med normalt tomgångsvarv och bra respons, men lite fett gick den i alla fall på tomgång. Uppe i varv gick den bättre än innan. Det är synd att motronicen inte har större kapacitet och möjligheter. 3% längre spridartid ger ju så mycket mer soppa oavsett varvtal. För övrigt vill jag tacka alla som engagerar sig! ___ Gör det med stil eller gör ingenting. |
|
|
Har nu varit ute och skruvat i min M535I -85.. Bilen är tysk importerad och på boxen sitter en RÖD lapp med nummer 0 261 200 061 och den har en BLÅ potentiometer, boxen är inte chippad. Resultat: Går bäst i läge 3, ojämn tomgång men bättre bottendrag, drar troligtsvis lite mer bränsle. |
|
Paap Reeder |
Hej! 060 och 061 skall ha lika värden för de olika stegen på poten. MVH /// Paap R |
|
Tack, perfekt :-) |
|
|
Hejsan! ja har en m535 87a med boxnr 0 261 200 061, men funkar boxar med nr 0 261 200 060 i min bil isf? boxen e antagligen sönder! Mvh Oliver |
|
|
Pimplaren: Min "svenska" 060 m535:a funkade perfekt med en "tysk" 061 box från en automat 635 csi -84! Bilen gick t.o.m. marginellt bättre med den tyska boxen. Mvh ///Jonas M535'an Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.