|
|
|
|---|---|
|
Varför brukar man lufta kopplingen, och hur gör man det. Min koppling tar lite högt upp och kan ibland när man ska dra på 1 eller 2 slira lite. Kan det bli bättre ifall jag luftar kopplingen eller måste den bytas. | |
| Enligt min erfarenhet så är det byte som gäller.. tyvärr! | |
|
Grattis! Byta lameller är ju inte det roligste som finns, bytte på min i helgen... Dom skulle ha 3000 spänn på en icke BMW auktoriserad verkstad, tyckte det lät lite mycket så jag gav mig f*n på att jag skulle klara det själv... Å det gjorde jag å några polare... Men utan specialverktyg är det tyvärr kört =( Hade tur som vick låna av en polare som jobbar på BMW verstad. Det var trång å jävligt, men nu i efterhand så känns det helt klart bra att man sparat in 3000 pistoler, även om det var lite bökigt.... ~ Over and out ~ |
|
|
Hur länge har ni kört med era 328:or, innan ni hamnat att att byta kopplingen?? (antal mil) Börjar bli lite orolig att den stunden börjar snart vara inne för mig..:( Losec Mupps (eller nån annan som vet): Hurudana specialverktyg är det som man behöver till när man skall byta kopplingen? Kan man inte tillverka dom själv eller på något sätt?? :) Om någon kan ge en lite utförlig beskriving av "knepiga moment" och specialverktyg, när man skall byta koppling, så skulle man slippa lämna den på märkesvekstaden när jag skall byta den... |
|
|
Min har rullat nu 14500mil med originalkopplingen. Min tar ganska högt upp och har också märkt att den slirar något, särskilt 2-3:an. Jag brukar få släppa gasen helt vid växlingen för att undvika slirandet på dessa växlar. Det är däremot inga problem med slirningar vid accelerering på femman från 45km/h, eller ex snabba växlingar 3-4-5 vid omkörningar. BMW-verkstan i stan konstaterade att min koppling tog högt upp men att den var OK och behövdes inte bytas så jag fortsätter med den ett tag till. Men jag vet inte om andra delar kan ta skade som svänghjul tex eller om det bara är farligt först när kopplingen tappar greppet totalt. Vet någon var det förresten kostar (ungefär) att byta koppling på BMW? mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 |
|
|
Jag bytte koppling på min 325:a förr två veckor sen.. jobbigt som faen men de gick... vi va två stycken, kunde blitt jobbigt annars... min fråga: lamellen va de mycket kvar på, men den va som kol, alltså typ förkolnad? e de normalt??? var även lite olja i kopplings utrymmet där kan de kommit olja på lammellen å sen pga den slirat så de typ har brunnit... ??? e rädd att ja ska behöva byta snart igen..... Min pärla :-) Länk |
|
| Fan va snygg inredning du har LeeRoy. Hur har du lyckats med det!? ;) Skitsnyggt! | |
| Losec Mupps-, Du nämner att "utan special verktyg är det tyvärr kört". Var isåfall behövde du det till? Jag har bytt ett "antal" kopplingar nu, och jag har hitills inte behövt specialverktyg till ett kopplingsbyte. | |
|
Det krävs väl inga direkta specialverktyg. Utvändiga torxhylsor E10, E12 och E14 samt en hylsnyckelsats. Sedan rekomenderas ett par långa förlängare till spärrskaft för att komma åt att jobba bakom lådan ända fram till sprängkåpan. Muttrarna på startmotorn sitter dock väldigt trångt åt. Har tagit ner lådan ett antal gånger helt själv så det är inte omöjligt. _______ //Niklas |
|
| Hur centrerar ni kopplingen utan speciallverktyg? | |
|
Jag centrerade utan specialverktyg på E39:an, ögonmått räckte fint.. =) Elias |
|
skogis79 |
Känner till detta problemet då kah råkade ut för det med min bil. Fick byta kopplingen vilket kostade nästan 6000.... Mycket sura pengar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.