AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.286

Ta bort rails på E39 Touring

li
1.959
liste
535i -89
Har sökt utan att finna något svar på denna fråga... Går det att ta bort railsen på E39 Touring utan att det ser för hemskt ut på taket? Finns det någon form av täckplattor eller liknande att sätta dit? Det kanske är för mycket begärt med bilder på bilar där detta är gjort, men jag är tacksam för alla svar. :)
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Sökte runt då jag letade efter touring och fann ut att det går att plocka bort dem. Först så måste innertaket av. Sen så finns det täckplattor att köpa eller hitta på skroten. Men det är tydligen en omständig procedur att få ner innertaket utan att behöva byta ut det. Men den händigt fixar det säkert galant.
li
1.959
liste
535i -89
Är det verkligen så hemskt så att innertaket måste ner?? Det låter inte särskilt kul... :( Jag gillar verkligen inte rails. :)
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Tror inte att innertaket är så flexibelt att man kan böja ner det för komma åt skruvarna från insidan, men jag vet inte eftersom jag inte öppnatdet själv. Kanske man kommmer åt ändå?
Wilmas pappa
Liste: En kompis till mig har nyligen lagt på rails. Han påstod att det inte alls var så knepigt...Innertaket ska ju släppas, men det sitter ju i nåra knäppspännen som inte ska vara så konstiga. Men har har ju DIS:en att titta i...Kanske hjälper en del. Han äger f ö en bilskadefirma så verktyg o sånt finns ju på plats.
Han köpte rails OCH speciella lister anpasade för railsen. Kan tänka mig att du behöver ha lister anpassade för att INTE ha rails... Men jobbet ska inte vara omöjligt.
Håller f ö med dig ang rails..inte snyggt. Jag har inga!!

Tack för engagemanget!
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Men jag har numera och ska forska vidare i hur man får bort dem.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har nu undersökt hur man får bort rails på en e39.

Själva takreelingen har tre fästen men det är bara det främsta som sitter fast med en mutter, så troligtvis skruvar man av muttern, drar upp reelingen igenom hålet och skjuter sedan av dem antingen bakåt eller framåt.

Är inte så säker på att hela taket måste bort utan bara att främre delen måste synliggöras för att få bort muttern. Men det är i princip att riva allt ändå. Taknhandtag, lampor, högtalare och annat (ev handsfreedosa mm) plockas bort. Alla lister på A, B, C och D stolparna plockas bort. Själva taket sitter fast med tre clips under gummilisten i bakskuffen. Man drar helt enkelt bak taket igenom bakluckan. Mycket jobb för att få bort ett par rails men är väl värt det om man som jag inte tycker om rails på en e39.
Om jag nu kör igång projektet så kan det ju kanske bli ett litet mekartips. Vi får se, det behövs två man när man börjar dra i taket (någon som känner sig manad att hjäpa till?) så vi får se... :-).

Kan maila bilder och utförlig instruktion om någon känner för att riva i railesen.
nsumar
maia bilder till mig om du har några, vore kul att se hur det blev

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Du jag skrev mailet k 02:18 om att jag eventuellt skulle ta bort dem. :-) Fixar det inte så snabbt och lätt i en mörk carport.
Nä det tar nog ett par dagar eller veckor innan jag får tummarna loss. Har dessutom en nerv som ligger fel i ryggen så vid felböj av rygg så skriker jag så att det hörs igenom skåneland. Men när jag tar itu med det ska jag dokumentera och exponera det alla intresserade.
PL
2
PLÅTIS.
528i Touring-97
316i Touring-92
Har nyligen gjort en större skada på en touring (528-98)
där jag fick byta tak plåten,tak balk och railsen mm mm.

Tipps: Railsen sitter bulltad på 3 ställen vid (ca) A,B och C-stolpen
Har du tak lucka? isåfall öppna den så ser du (från utsidan) små
skruvar som håller inner taket. Det var lite knöligt att sätta dit det
nya taket skälv, men det går. Eldade för övrigt upp golv mattan bak när
jag svettsade dit den nya B-stolpen på den bilen, ej poppis.

M,V,H.
To
27
Tofflan
530D Touring-02
Ingen som har bilder på hur man får ner innertaket och railsen??
Många diskutioner om täckbrickor för hålen, finns det eller finns det inte??
Jag undrar samma sak som Tofflan...

//*Hemlig*
Nu har ja precis demonterat mina rails och kan säga att det va en del svordomar o frågetecken men det gick bra till slut, Tog nog 5-6 timmar och då är jag van Bmw mekare =) Inget ja vill göra om direkt men bra mkt snyggare utan skiten!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.