AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.068

Turbo på 3.5l m30.....

Tobben
Motorn är från m535i -87. Skall bli på ca 300-350HK.
Turbon är en t04e, ska ta wastegate från en audi s4, intercooler från en saab 9000.
Hur högt laddtryck behövs?
Hur länge hänger I/C:en med, alltså hur högt laddtryck klarar saab I/C:en av på en m30 motor?
Orginal insprut, hur högt laddtryck klarar det?
Om man ska använda progressiv bränsletrycks regulator, vilket för hållande ska den vara på, gikturbo har iaf. 3st olika: 1,2:1 1,4:1 och 2:1, vilken blir lämpligast?
Orginal tändning, hur högt laddtryck klarar den innan man måste sänka???
Är väldigt tacksam om någon kan svara på mina frågor...
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej

Jag skulle tro att du har dina 350hk vid 0,5 bars tryck eller liknande. IC räcker väl säkert en bit, frågan är om den behövs, hmm, med originalkomp så är det lämpligt att ha den iofs. Men den räcker troligen till.

Kör du med moderata tryck så kan du åka std tändkurva. Personligen skulle jag köpa ett lambda instrument samt ett eftermarknadstillskottssprut. Då behöver du enbart montera kanske två spridare extra samt köra med resten helt STD. Bara kolla upp så att soppapumpen är fräsch.

Sedan är det bara ut och tuna lite försiktigt med små steg itaget och noga läsa lambdan. Det blir relativt enkelt med ett eftermarknads tillskotts sprut att reglera.

//Jesper
Tobben
Jesper_w: vilket tillskottssprut är lämpligt? GIKturbo säljer af. två: PIK5 & MF2. MF2 kan man ju styra med map sensor, kanske inte är så aktuellt med map nä det inte är så högt laddtryck. Har du något bra tillskottssprut att rekomendera?
Je
722
Jesper_w
Hej.

Jag vet inte riktigt då jag inte har testat något själv. Jag tror att SL turbo har någon variant. Jag antar att man ska ha ett som man kan justera mängd efter varv iaf.

Ett mapsensostyrt är väl inte fel heller... Eller ett komplett eftermarknadssprut..

//Jesper
mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
vad använder ni för toppackningar till era turbomotorer,standard eller hokospokusdelux
Jo
744
Jonhny
745 -85
På 0,7kg laddtryck verkar original packning hålla. Synd att inte min turbo höll ;)
Je
722
Jesper_w
Jag har kört med en race packning... Den gick paj....... Efter det så har jag kört original och den har hållit. Däremot så skulle blocket ha behövts O-ringats. Samt att det skulle kanske hjälpt med kraftigare topplocksbult som inte flexar så mycket.

Den tryckte nämligen ur en del förbränningstryck mellan packning och block/topp. Vid drygt 1,3bars tryck. = ca 600HK.

//Jesper
mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
det lät ju bra ,org sotningsats till 745an var lite svettig och det är väl dax att byta kamkräket nu när det börjar funka med manuell låda
BMW-Yoda
Blev tipsad om alpinapackningar till toppen. Asdyrt men tydligen hållbart.

BMW-Yoda
jensws
Som tilllägssprut kan jag inte rekomendera PIK5.
För man har bara en skruv och ställa in hur mycket bränsle den ska ge. Detta med topplockspackning så kan jag rekomendera att göra i koppar. Få hjälp av någon vatern firma. Så blir det inga problem med det i alla fall.
BMW-Yoda
Funkar din kopparpackning bra? Har nämligen blivit både avrådd och rekommenderad. Skulle va kul att höra nån som provat. Hade du en sån som man ska värma?

BMW-Yoda
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Motornord säljer kopparpackningar.
Hej! Jag ser att ni pratar om att göra toppakningar i koppar, och då undrar jag om hur dessa görs?? Jag har nämligen provat detta, att köpa en mjuk kopparplåt och fräsa hålbilden varefter jag glödgat plåten så den tappar alla spänningar och blir riktigt mjuk och formlig, för att sedan montera detta med rolls royce hylomar tätning som dom använder till deras motorer.
Bevisligen höll inte detta för kompressionstrycket, eftersom detta trycktes ut i kylsystemet, vid ca1.4bar laddtryck. Men det var en ganska liten "läcka" för det rann inte in vatten i cylindrarna. Motorn jag provade detta på var en Volvo B20 med turbo. När jag monterade en original toppakning höll det tätt tills jag ökade trycket så packningen "fick en ny form".
Jag vore mycket tacksam om någon som har gjort en egen packning kunde maila mig om hur du gjort och hur det fungerar.
Tackar på förhand MvH/Peder
qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Koppar är ju ett ganska "poröst" material med hög förslitningsgrad. Jag har hört om mässingspackningar som fungerat jäkligt bra, men har aldrig provat någon själv (kommer dock snart behöva en hållbar packning, så diskussionen är högaktuell även för mig). Jag TROR att den hyggligt kände 745 trimmaren Juha Tuoma använder sig av en mässingspacking som dessutom är några millimeter högre än original och därmed sänker komp något. Vad tror ni om det?

Gillar du också 80-tals BMW och kanske särskilt E23? Då ska du höra av dig till mig, håller på och sätter ihop en maillista för dessa bilar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.