|
|
|
|---|---|
| Skall byta skivor och belägg fram på M3:an, vilka belägg rekomenderar ni om man inte gillar bromsdamm det minsta ?? | |
|
Byt ut bromsarna till trummor runt om så slipper du det problemet. Seriöst så, dammar alla klossar, det är ju nednötningen som blir till damm, om du skulle ha så hårda klossar så det inte dammade så skulle de inte ta ngt när du bromsar. Kolla in hjulbytena på ett pitstopp i F1 eller STCC, där yr dammet så det står härliga till. Där skulle man ju önska att det fanns dammfria för hjulbytarkillens hälsa, men de skulle som sagt ej funka. |
|
|
grenstyff bromsklossar som mh-styling säljer tycker jag gör så de blir mycket mindre bromsdamm.ofta så brukar hårda klossar göra att de blir mindre damm mak |
|
|
Håller med där...Greenstuff dammar inte alls så mycket som vanliga originalklossar... E-12 Billy B-10 +XM TD Länk |
|
|
Nackdelen med hårda bromsklossar, är att de brukar vara rätt tuffa mot skivorna (sliter ner dem snabbare). Dessutom kan de behöva lite värme för att ge rätt bett. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag börjar haja att det är EBC green stuff som gäller, men vart ska man handla dessa då ?? | |
|
Mekonomen kan ta hem dessa !!!! De gjorde det åt mej iaf.......... E-12 Billy B-10 +XM TD Länk |
|
|
jag har läst blandade åsikter om EBC Green Stuff, t ex på Länk . Konsensus är att org belägg nog gör sitt jobb som de skall, ska du åka seriöst med bana krävs det kanske helt andra grejor än bara belägg. Tråden ovan föreslår ex Textar som finns på Mekonomen. Performance Friction har ett par sportbelägg, kallas PF-Z , dessa hade jag på min z3c vilket funkade bra. Kolla på Länk . EBC finns med där, iofs är det kanske inte helt objektiva siffror, men ändå. Värre belägg typ PFC-97 kommer du att tröttna fort på, visserligen bettar de så att ev passagerar hänger o sprattlar i bältet men de käkar skivor till frukost, gnisslar så halva stan vänder sig om o lyckas samtidigt damma överallt. Men ack så bra på bana :) Som Johan B skriver ovan, vill du ha lite slitage på beläggen kommer skivorna att hyvlas ned fort. dessutom jobbigt att mer rejsiga belägg inte bettar innan de är ordentligt varma. Jag kör själv den lite halvjobbiga kompromissen vanliga belägg på gatan, samt PFC-97 när det skall åkas bana. YMMV. Lycka till! mvh Anders PCS #8050 BMWCS #4727 |
|
|
Hej! Gula Pagid (RS19) i klass med PFC bett men mindre damm. Mvh |
|
| Vart hittar jag då dessa Pagid belägg ?? | |
|
Gula Pagid dammar en hel del också, har själv PFC 97:or runt om på min bil o de dammar nog mer än Pagid, dock ska de vara bättre. |
|
| Tror det blir orginalbelägg och en ordentlig vaxning av fälgarna, så får man väl skölja av dem om man bromsat hårt !! | |
| Jag vet att det finns silver färgade belägg, vet bara att taxi brukar köra på dessa. Så ring din MB servare i närheten så kan dom säkert hjälpa dej. | |
|
Ferodo funkar bra... /Jimmy Länk |
|
|
De här EBC greenstuff beläggen, sliter de mycket på skivorna? //Simon |
|
|
Tarox slitsade skivor och belägg har jag kört med en längre tid nu och de fungerar skitbra, men de dammar faktiskt rätt mycket. Skivorna fram kostade 2700kt/st om jag inte kommer ihåg fel. Beläggen var väl ungefär dubbelt så dyra som org. tror jag. Så tyvärr så kunde jag inte hjälpa dig på dammfronten. |
|
|
Jag köprde förut med BMW'm original belägg (Textar) och dom dammade ordentligt. har nu bytt till Remsa och måste säga tt det är stor skillnad. Nästan ingen damm alls. Här en en länk till bromsbeläggen. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.