AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.230

Tjutande bromsar, vad kan vara orsaken?

ge
20
ge10
320i -93
Hej!

Är ny här på forumet och har precis skaffat mig min första BMW :)

Jag gjorde en sökning men hittade inget om detta tidigare.

Nu till min fråga då.
När jag gör försiktiga inbromsningar så "tjuter" det om bromsarna, det är där fram ljudet kommer ifrån. Klossarna fram är nya. Jag har haft oken borta och kikat lite men det ser bra ut. Vad kan det bero på och vad kan jag köra åt det?

En fråga till, när jag växlar från 1:an till 2:an så "dunkar" det till bak i bilen, låter som det kommer från bakaxeln eller liknande? Det låter bara om ag växlar snabbt, drar jag ut på växlingen så låter det knappt. Vad kan det vara?

Bilen det handlar om är en 320 -93 e36.

Ha i åtanke att jag är väldigt ny på området bilar över huvud taget så om jag ställer dumma frågor så beror det på att jag inte kan något ;)

Tacksam för hjälp!

Mvh // Johan
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

La du kopparpasta på "rätt" ställen?

Silentblocken kan ge dessa symptom.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Ta en stålborste och rengör så att inget kärvar, sen limmar du på skrik-dämpnings plattor på baksidan av beläggen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för belägg?

Originalbeläggen och "piratbelägg" av bättre kvalitet brukar ha skrikdämpningsplattor monterat från fabrik.
Billigare belägg och rena racingbelägg brukar inte ha sådant på baksidan.

Rengör som sagt så att beläggen kan röra sig fritt och sedan skall glidytor där bromsklossarnas metallöron möter metall från bromsoken smörjas med t ex kopparpasta. Det brukar inte skada att ta lite kopparpasta där kolven trycker mot baksidan av belägget heller.

Ibland kan det krävas lite inkörning av belägg och skivor innan de slutar skrika, men har det inte upphört efter 50 mil är det bara att demontera och rengöra/smörja upp och/eller komplettera med skrikdämpningsplattor (eller bättre belägg).

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ge
20
ge10
320i -93
Tack för svaren!

Det var den förra ägaren som bytte beläggen så om det gick rätt till vet jag inte.

Jag vet inte heller vad det är för belägg men jag ska kolla upp det, jag får ta och plocka ner det och rengöra/smörja och se om det glider som det ska. Över 50 mil har jag ju kört själv sen jag fick bilen och det verkar bara bli värre, så inkörning kan det inte vara som krävs tycker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.