|
|
|
|---|---|
gammal man |
Hej. Jag funderar på att köpa min fösta begagnade BMW ,årsmodell 97-98. Är tveksam om jag skall satsa på e36 eller e46 karossen. Har läst att e46 har haft vissa problem med framändan t.ex spindelleder. Är dessa problem fortfarande aktuella på begagnade bilar och finns det flera saker att se upp med ? Jag står i valet och kvalet mellan 318 och 320. Synpunkter på detta . Har 318 för klen motor eller ? Jag har också funderat på att köpa en importerad bil för att dom är ju trots allt något billigare. Är det någon som har haft kontakt med Danderyds Bil i Norrort ? Ni som är norrlänningar kanske känner till Autos&Import i Umeå ? Vore tacksam på synpunkter på dessa bilimportörer . Någon som vet någon annan seriös importör i norra Sverige ? |
|
Hej och välkommen! Det finns en länk på vänster spalt "Begagnatguiden" där står det viktigaste frågorna när man köper en bil. Annars har du en bra funktion "sök inlägg" att leta efter svar med. Hur mycket hade du tänkt lägga ut på bilen du letar efter? MVH Jimmy |
|
gammal man |
Jag hade tänkt mig mellan 80000- 90000. |
|
Hej! För de pengarna tror jag inte att du hittar någon E46 i bra skick, åtminstone inte i dagsläget. Däremot bör du hitta en E36 328i av sen årsmodell och i gott skick. Vad jag skulle satsa på för ungefär samma summa pengar är dock en E39 - mycket mer bil för pengarna! Lycka till! Mvh, Kalle _____ Länk |
|
gammal man |
Om man går upp till E39 blir väl driftkostnader betydligt högre ? Även skatt och försäkring blir väl betydligt högre . |
|
Lika bra att reda ut detta begrepp "skatt och försäkring", mår nästan illa av det själv. vägskatten är direkt proportionell mot tjänstevikten på en bil försäkringen ska INTE blandas ihop med väg skatten utan är sannolikt lägre på 528 än 328 exempelvis. Räkna gärna själv med försäkringsbolagens hemsidor t ex www.lansforsakringar.se Mitt tips är att satsa på en 528 e39! /Simon |
|
|
gammal man, Jag ser ingen direkt anledning till varför en E39 skulle vara dyrare att hålla/äga än en E46 eller E36. Skatten är en aning högre, försäkringen lär snarast bli billigare. Det som kan sota ned kalkylen är ifall du skulle ha otur och få elektronikproblem, som förefaller vara vanligare på E39 än exempelvis E36. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
gammal man |
Skall man köpa en E39 för ca.90000 får man ju ta en äldre årsmodell i så fall ,95-96 kanske . Så gamla bilar har ju gått minst 20000 mil. |
|
gammal man, Håller inte med dig om ditt sista uttalande. För 90 000:- får du en E39 520i, 523i eller 528i i gott skick och med cirka 15-17 000 mil på mätaren. Mvh, Kalle _____ Länk |
|
|
Skulle också satsa på en E39 för de pengarna. En modernare bil än E36. 520 eller 523 kanske? Ganska bränslesnåla. Mr C |
|
|
Han frågar vilken 3-serie han skall köpa och får till svar att han skall köpa en E39..hähä.... Om jag skulle va i valet och kvalet, mellan 318, och 320 så skulle jag välja 320. Men helst 328 såklart! ;)) kolla dessa bilar.... Länk ///FrIIk |
|
gammal man |
Tack för det inlägget FRIIK. Jag har också kollat på bilarna hos BMWFYND. Just nu lite dyra bara. Undrar hur seriöst företaget är ? |
|
Det jag läst om Bmw-fynd verkar va bra, samt att de har hållt på ett bra tag i branschen, verkar seriösa. Sök inlägg om Bmwfynd. ///FrIIk |
|
gammal man |
Jag var lite intresserad av bilar som Danderyds Bil i Norrort säljer. På deras hemsida finns ett antal bilar till ganska attraktiva priser ! Om man skickar "mail" till företaget och ställer lite frågor om bilarna dom säljer , får man alldrig ett svar ! (Jag har väntat i fyra dygn ! ) Varför är det så ?????? Antagligen har dom något att dölja ,eller så vill dom inte sälja några bilar ! Vad tror ni ? Är detta seriöst verksamhet ? Ni som bor i närheten (Stockholm ) borde åka ut till företaget i Danderyd och undersöka varför det är som det är . Vill dom inte sälja bilar borde dom också plocka bort sina annonser på olika "hemsidor"! |
|
Sent svar: många bilhandlare undviker mail av flera skäl. Dels kan det vara tidsödande att sitta och maila många kunder, dels finns det de som inte vill att deras påståenden om bilen ska finnas i skriftlig form. Lättare att vid en tvist hävda att "det där har jag aldrig sagt". |
|
|
Danderyds bil har jag varit inne på en gång. Kändes inte helt rätt. Detta är MIN uppfattning ! Sen skulle jag iof ringa om jag var intresserad av någon bil. Mail är till för att skicka dokument eller föra en redan befintlig diskussion, anser jag. Samma sak om jag ska köpa eller bil själv, mailar gör man efter att man pratat med varandra på telefon eller live. |
|
|
BMWFYND har man väl läst mkt skit om här på forumet...? /Jonas |
|
| Tycker han verkar seriös. Har mest nyare bilar nu så jag tror att det ska vara ok, dock har jag själv inte gjort några närmare efterforskningar så det är nog bäst att syna bilen i fråga själv ordentligt (gäller oavsett säljare). | |
Helga |
Hej "gamle man" Jag skulle satsat på en 323 -96/97, E-36. 4-dörrars. Stor skillnad mellan denna och en 320. Betydligt mera krut plus bensinsnålare. Min hustru har en 323 -96 som har rullat nu i många år utan några problem. Över 3.000 mil/år. 0.79 blandad körning. Hon hade tidigare en Merca C-200. Efter 2 dagar var hon trött på den och ville ha BMW igen. Försäkring/skatt ungefär densamma på 320/323. 3.900 kr. helförsäkring med full bonus. 328 är betydligt dyrare (minst 1.500 kr) att försäkra av någon anledning. I alla fall hos Länsförsäkringar. 323 finns i prisklassen 70-80` Helga |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.