AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.622

Varvräknare död, vad göra? Har bytt SI-batterier...

Sida 1 av 2
zansibal
Hej

Jag har en död varvräknare och en död bränsleförbrukningsmätare. Vad ska jag göra. Jag har bytt dessa batterier i min 520i e34 -88 (den har faktiskt det, men den har ingen serviceindikator-mätare). Har inte hjälpt. När jag mäter upp batterierna, så ligger dom på 0 V, även om de var fullladdade när de sattes i. Fast man tycker ju att de inte borde ha nån betydelse, när man ändå inte har någon service indikator.

Borde tilläggas att varvmätaren hoppade igång och funkade cirka två månader i vintras, men lade av igen sen. (Visaren till bränsleförbrukningsmätaren rörde sig också, men visade helt fel värden). Och då hade jag inte pillat på instrumenthuset på ett halvår.

Skulle uppskatta lite hjälp.

>> BMW = Beste Motoren im Welt <<
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Du kan plocka isär hela instrumentet och leta efter kalllödningar.

Min bil: Länk
/Daniel
zansibal
Jo, jag har gjort det. Men jag hittar inget som inte är som det ska förutom att batterierna är döda. Verkar som dom inte laddas upp när man kör, vilket de borde.

Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hej.

vill bara säga att jag har exakt samma problem. När jag köpte min 520 för snart 4 år sedan så funkade varvräknaren och ekonomi mätaren nästan hela tiden men vart eftersom tiden har gått så har mätarna glappat till och från, och nu så funkar dom nästan aldrig. Men ibland så ploppar dom igång.
Det låter som om vi har samma fel?

/Richard
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Löd om alla in samt utgångar på korten så borde det funka, hade liknande problem på min E28. Monterade ett helt nytt kort med batterier men blev ändå tvungen att löda om in samt utgångar på stora kretskortet.
Lycka till!

rodge dodge
BMWCS # 5251
Ai
24
Aimo
520i 89
Jag hade samma fel .varv ovh bränsleförbrukningsmätaren. jag hade kallödning på kodpluggen .när jag lödde om sen har det funkat .
zansibal
Richard-Lundqvist: vi har inte bara samma fel, utan också samma förnamn, med samma eleganta, lite ovanliga, stavning ;)

Rodge: Bra idé, ska testa det framöver, när bilen kommer hem. (är på verkstad för ett annat, lite värre, fel)

Aimo: Vad är kodpluggen? Har ingen aning vad som kan representera ett sånt namn...

Alla svar är mycket uppskattade, vad det än är för några.

/Richard

Batterierna på kretskortet är inte till för själva indikatorn utan för minnet, troligen kan servicedata även utläsas via diagnosuttag, ev. BC osv. Därför tror jag det finns batterier på modeller även utan serviceindikator. Dock skall ju batteriet mycket riktigt laddas annars är det nåt fel på kortet. Varvräknare/ekonomimätare har inget direkt samband med SI-batterierna, de har inget minne osv men en del andra funktioner i instrumentet brukar vakna till liv när man byter batterier OCH löder om dåliga lödningar osv.
Lödfel är vanliga fel, särskilt i bilar med dess stora tempväxlingar osv, kolla särskilt runt kontakter och anslutningar, tyngre/större komponenter, allt som blir varmt, effektmotstånd, spänningsstabbar osv.

FP
zansibal
k, ska göra detta snarast. Jag lämnade just in min bil för datordiagnos. Kommer dom inte att hitta nåt fel, om det finns nåt, eftersom dessa batterier inte laddas? Då känns det ju lite onödigt...

Fortfarande: Vad är kodpluggen?

Möjligt att vissa felminnen inte funkar utan fungerande batterier.
Om det är felkoder för varvräknaren som t.ex fel i diod xx eller motstånd yy som du söker så tänk om. Felminnet säger oftast bara "fel i instrumentets kort", "utebliven kommunikation mellan punkt si och så", ibland med tidsstämpel osv.
Kodpluggen är oftast en kontaktliknande plugg med litet elektronikkort inuti, sitter oftast på baksidan av instrumentets stora kort. Innehåller minneskrets med vissa grunddata för bilen, mätare osv, lite olika på olika bilar och modeller.

FP
zansibal
hittar tyvärr inget fel... blir så förbannat trött på detta nu. vad kostar bara ett kretskort nytt? (antar att det bara är det kortet, där batterierna sitter, som felen brukar uppstå)

zansibal
förresten, finns det något kretsschema för varvräknaren i instrumenthuset? då skulle man kunna följa upp varje lödning och komponent....

Schema ner i detalj på instrumentet går knappast att få tag på, omlödning gör du ju utan schema. Att mäta direkt på komponenterna går ju bra med en del men långt ifrån alla, och du hittar säkert en mängd IC osv som bara kan testas genom byte mot nya. Fel uppstår ju som bekant på komponenter, är väl inte så mycket att säga om, bilen är ju inte så ny precis. Kanske läge att hitta ett instrument på skroten?

FP
zansibal
Jo, jag tänkte det också, en gång... Men det tänkte jag inte för länge när min lokala skrot krävde 1500 spänn för lådan. Då tänkte jag att jag hellre kör utan varvmätare överhuvudtaget... Fast, det är klart, det kan ju finnas mycket billigare runt om i Sverige.

Nu har jag granskat varje lödning, och alla var reko. Jag undrar om det finns fler strulande delar i instrumenthuset, än bara det kortet som jag är och pillar på...

zansibal
Förresten, om kodpluggen=Codierstecker på tyska, så används inte denna på min bil...

Ai
24
Aimo
520i 89
jag kan skicka lite bilder om du vill så ser du om det ser lika ut.
så kan du se var jag hade kallödnungar. vet inte om du har lika instrument som jag .
zansibal
gärna; zansibal@hotmail.com

bzerk
Har samma skit med varvräknare och ekonomi mätare som kommer och går, men mina si batterier höll rätt volt och inte hitta jag några kallödningar heller. Däremot så verkar det som säkring 1, 17 och 20 går till instrument och dylikt, rengjorde där och det blev bättre men inte 100% så man får väll leta vidare efter ärjade kontakter och liknande........börjar oxå tröttna.
jag hade ett liknande problem på min 525i -89 hastighets mätaren funkade inte likaså bränsle förbruknings mätaren men varvräknaren funkade men felet var att kabel till givaren i diffklumpen var av. Men annars är det för modlingen kretskortet du måste byta kostar: 5000:- nytt när jag frågade men känner en kille som har såna för 2500:- fortfarande förjävligt dyrt...

BMW Extreme performance!
M-power!
Systematisk felsökning är nödvändigt, man måste veta vad man gör. Det är ingen grovel precis, utan elektronik på hyfsat hög nivå som i en videospelare eller liknande. Instrumenten drivs via signalomvandlare och drivkretsar, via u-processorer osv från motor och insprutningselektronik, det räcker att en avkopplingskondensator eller liknande har tröttnat för att en mätare skall få spelet. Tyvärr hjälper det inte att felsöka på "känn", säkringar osv gör oftast att hela instrumentgruppen lägger av.

FP
Be
2
Bench
518-90
Well, call me a plucked chicken!
Jag trodde att det var bara jag med en värv./bränsle/inspections fel som betyder att alla fungera bra en dag och sen av den nästa. Jag har också kollat om lödning då och då under sex månader. I går tvättad jag motorn med högtyck och då plötsligt ändrad sig fel mönstret. Typ, inspectionslampa visa mer ofta och värv/bränslemättaren fungera mindre. Kom igen då, vi kan lösa den här Tyskaförbannelse! vad är den där diffklumpen smurfsebbe pratad om?

Gazza

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.