AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
584

Kupéfläkt går bara på högsta läget? (635 -83)

Min kupéfläkt går bara på maxläget. Detta fel har vart på bilen sen jag köpte den. Skall den vara steglös? (inga "steg" när man vrider på vredet). Bilen har ej AC.
Japp, den är steglös!
Bytte enheten bakom vredet på en 85.a nyligen. Han hade AC och tyckte inte det var så skoj med full kyla när AC.n var på.
Enheten bakom vredet, en potentiometerhistoria, kan man köpa på BMW.
Vet du vad den kostar? Sitter den bakom fläktvredet? Bökig att komma åt?
Det brukar vara en transistor på kretskortet vid fläkten som har gett upp.
Hade samma fel själv. Tag bort det svarta plåtskyddet framför vindrutan
och lyft ut fläkten. Bilar med A/C har 2 fläktar. Borra bort nitarna, löd bort
den gamla och ersätt med en ny från ELFA eller annan firma. OBS köp
Motorola eller annan kvalitetskomponent.
Kompisen hade som sagt exakt samma fel!
Han lämnade enheten till en elektriker som snabbt fann felet, minns inte vad det var om det var själva potentiometern eller nå´t annat på det lilla tillhörande krestkorten.
Billigt blev det i varje fall. Köpa en ny enhet hos BMW kostar säkert ett par, 3, 4 hundra.

Det var lite trixigt och byta den, inte tidsödande men trixigt som sagt. Är man bara lite händig går det bra. Jag fixade det på ca. 1,5 timme. Hela mittdelen (ovanför stereouttaget) tas ner för den sitter som sagt bakom vredet.
Dra bort alla vred, sedan sitter det ett antal (tror det var 4 st) skruvar på olika ställen. Bänd och trixa vidare försiktigt så inte hårdplasten går sönder bara.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vanligtvis är det bara en dålig lödning. Antingen ser man på den att den är kass, annars kan man bara löda om allihop... Vanligtvis.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.