AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.410

Stora problem efter motortvätt.. Suck

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Är det någon som vart med om något liknande?

Jag tvättade motorn förra veckan, underredet, och bytte olja i motorn. Efter det har lådan inte velat läggai 5:an växel och så har sportlägtet inte fungerat korrekt. Den växlar vid 3500 rpm, max vid 3800 rpm. Alltid.

Om man trycker till väldigt hårt på gaspedalen så kommer man förbi någon sorts spärr och då kan man varva ur motorn, men fortfarnade går inte 5:an i.. Sedan dess har tomgången vart dåli (550 rpm), när man startar den så "hoppar" den upp på ca 2000 rpm och låser sig där en stund för att sedan falla ner till 550 rpm...

ic
237
icho
320i, -04
Kolla om du har itllräckligt med olja i lådan.. våran 525a vill fortfarande inte växla riktigt, och den ger felkod på lådan och klickar om man gör en kickdown.. jobbigt som fan, men så går de när oljeröret går av när man e i skoogen....
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ett oljebyte är att rekomendera då eller?

Om man kopplar upp bilens felminne mot en autodiagnos, ska automatlådan ge felmeddelnaden om något är fel då ?

Okey, jag ska byta oljan i lådan och filtret. Men jag tror att det måste vara något annat då sympomen kom i samband med motor/undereds tvätten förra veckan.... ?!
ic
237
icho
320i, -04
Jag kan inte säga att ett oljebyte hjälper då det inte gjorde saken bättre på våran. Nog för att pappa i princip körde lådan torr...
Hur en autodiagnos fungerar har jag inte en blankaste om heller. Vet bara att vi byter låda nu till sommaren.

Rimligtvis så borde det väl kanske vara nån kortis eller så om det kom hux flux medans du motortvättade den. Kan inte tänka mig annat om det fungerade innan men var såhär direkt efter...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Okey... Jag tror det måste ha blivit någon sorts kortis i motorn eller något sådant? För innan tvätten fungerade allting hur bra som helst, men efteråt så gick det ju inte att köra med sportlägetm, eller det gick ju men det gjorde ingen skillnad och lådan växlar bestämt vid 3500 rpm och 5:an växel går inte i... Samt dålig tomgång.. Så något är det ju som spökar.. Frågan är bara vad, tror inte det är själva lådan för den har väl inget med tomgången att göra? För den dåliga tomgången kom exakta i samma veva som de andra felen, så dem är relaterade till varandra på något sätt.... ??
ferraripeter
varför måste man tvätta motorn?? allt naturligt" rostskydd försvinner + alla skyddsvaxer från fabrik..

det är inte den höga farten som dödar,utan det plötsliga stoppet.
Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
det blir rent, ser fräschare ut

E32:(uoo=00=oou)
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Plus att smuts binder vatten så att det lättare blir krypströmmar, överslag mm.

Det är även lättare att felsöka olje- och kylvattenläckage med ren motor, och trevligare att mecka med den då.

Sen tycker jag nog att ett rent motorrum även tyder på att ägaren bryr sig om sin bil lite mer än vanligt då man lägger ner arbete på att hålla snyggt där det normalt inte syns.
Håller med Drutten, skulle inte sova bra om inte motorrummet är rent..)) Har alltid gällt på mina bilar. Några rost eller andra problem har jag faktiskt aldrig upplevt.
I MD:s fall verkar det nästan som motor/växellåda gått över i nåt nödprogram, då kan den uppföra sig och växla på liknande sätt. Detta plus dålig tomgång framför allt får mig att tänka på nåt med lambdan, det brukar finnas ett kopplingsstycke på kabeln till denna, här har det hänt att vatten tagit sig in pga defekt tätning. Blås med tryckluft på alla kopplingsstycken och eldetaljer för att skrämma ut ev. vatten så tror jag det löser sig. Den där spärren du nämner på gaspedalen...du känner väl till kick-downbrytaren?

FP
D-diddy
ta reda på vilka kontakter som hör till växellådan och dra isär dom och torka ur dom, sen sprayar du med kontaktspray och ber till din lyckliga stjärna om tur innan du trycker tillbaka dom. Jag motortvättade en SAAB en gång och fick byta ABS-styrenheten pga att vatten krupit ner i kontakterna och kortslutit styrboxen.
David

"The unattainable is invariably attractive"
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tjena mors.....

Har kollat upp vad felet är nu. Det konstiga är att jag får två felmeddelanden från auto diagnos. Lambda sensor (!) Vilken är bytt för cirka en vecka sedan och sen så ger gasspjällspotentiometern felsignaler. Antagligen har vatten kommit in där och kortslutit någonting.. 'Första gången något går sönder då jag tvättat en motor, men tur att det inte vara några allvarliga saker ändå! Lär ju inte vara allt för dyrt med en sån där potentiometer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.