AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.421

Ställa av BMW

Ma
34
Mason
530i -93
Hej! Jag skall ställa av min bil över sommaren, en 530i-93. Åker utomlands ett halvår. Tänkte fråga om nån hade nått tips?!
Tänker köpa en presenning att täcka över men undrar lite över batteri och sådär - skall man koppla ur det? Känns ju dumt att larmet slutar funka då...Men det lär vi iaf laddas ur?

Mvh Mattias
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Köper en sådan här laddare: Länk , så klarar sig batteriet, kostar 495 kr på Clas Ohlson.

Ställer du bilen ute ska du absolut inte ha någon pressening över bilen, det blir repor av nötning.

Byt motorolja innan avställning och pumpa upp däcken till maxtryck (står på däcket).

Sök lite på forumet på vinterförvaring/avställning etc, så hittar du mer info.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Ma
34
Mason
530i -93
Okey...ingen presenning alltså... Vad gör jag eller vad händer om jag inte skaffar en batteriladdare?

Tackar för svaren.
Om du inte skaffar en underhållsladdare och bilen har ett larm kommer det med stor sannolikhet att dra ur batteriet på 2 månader utan start.

Har alltid haft laddare då jag ställt av över vintern medn det har varit i kall respektive semi-kall garage som gör att det går ännu fortare att dra ur batteriet, typ 4-5 veckor.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Batteriet kommer att vara urladdat och kommer inte gå att få igång igen - du måste köpa nytt. Dessutom får du roa dig med att ta dig in i en bil som är låst med dead-lock, det går men är lite bökigt.

Försök då och då få någon att köra bilen en sväng och bromsa samtidigt, annars riskerar du att få byta bromsskivor (och belägg) när du ska ha bilen igen. Och när de kör den, se till att motorn får bli genomvarm innan de stänger av, annars hinner inte kondensen komma ur motorn.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.