|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag tänkte skaffa en 525 som jag tänkte köra långkörning med, min fråga är vilka kända fel som finns på dessa modeller och är det från något år som dom blev bättre. Jag hade tänkt mig en runt 1993 årsmodell. | |
|
Ju nyare ju bättre (optimalt är ju en -96A..) Prisskillnaden är marginell ( om ens någon) på 95or så sök en 95-96A även om det kostar 1-10 000:- till Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tackar för svar! Jag har redan sökt forum och gjorde det en gång till. Innan min E46,a så hade jag en E39 528 som jag körde med till 23000 mil när jag började komma runt 20000 mil så började hjullagren att gå så jag till sist hade bytt alla runt om vid ca 21000 mil, sedan var det vatten pump (bmw klassiker) och även nån givare till kamaxeln. Det jag undrar som jag ej har hittat på forum finns det några sådana (rättare sagt vilka ÄR) svaghet på E34 när dom börjat gått runt 20k mil ? /Per |
|
|
Hehe TIll sist hittade jag på sökningen, verkar som framvagn elfel är vanligt på dessa maskiner |
|
| 525i från -93 och fram till -96 är en mycket driftsäker bil. Motorn går väldigt bra och billigt. Det enda som brukar slitas på denna motor är ventillyftarna i toppen (hydrauliska.) Annars går de hur långt som helst förutsatt att oljeservice sköts vid varje 1000 mil. (Använd helst en bra helsyntetisk olja.) För övrigt vad gäller E34 rent allmänt så är som du redan sett framvagnen en mycket vanlig felkälla. Det kan uppstå klonkningar och glapp från olika leder. Även styrväxeln (dyr att köpa) kan vara dålig på bilar som gått långt. Bromsar, stötdämpare och bussningar är ofta slitna på dessa bilar. De senare årsmodellerna av E34 klarar sig väldigt bra emot rost. Men se trots detta upp för rost runt skärmkanter, längst ner på dörrarna mot tröskeln, bakom tanklocket och bakluckan. | |
|
Jag köpte min 94:a för ett halvår sedan. Den var pedantskött av en äldre herre som ägt den sedan 1996. Utvändigt och invändigt finns inte mkt att anmärka på. Men som per_j82 skrev så finns det lite rosttendens bakom tanklocksluckan. För övrigt var bilen servad helt enligt serviceboken hela vägen. Trots detta är det en hel del jag fått byta. Kylaren byttes av ägaren, samt länkar/spindelled i samband med affären innan jag köpte den. Efter det har jag fått själv fått byta följade: -Tvärstag vä/hö fram. -Stötdämpare fram -Bromsskivor fram En del pengar mao. |
|
|
Klart att grejerna slits och behöver bytas ut när man börjar komma över 20k mil. Men några större fel finns det väl inte, vi har en E34-93 som har gått över 30000 mil och dom 12-13000 mil i våran ägo har det bara varit rena slitagedelar att byta, vattenpump, stötdämpare, remmar..Känns fortfarande tight och fin på vägen dessutom. Det finns två bilar, en ny BMW eller en begagnad BMW. |
|
|
Glapp i höger torkararm(armen brukar skava mot motorhuvet). Läckage i kylaren under expansionkärl. Kuppevärmereglage brukar paja. Glapp i snäckväxeln. |
|
|
Ja, glapp i torkararm verkar vara standard. Min ligger emot huven lite, men fungerar bra. Alldeles för dyrt att byta skiten...runt 4000:- sa BMW. Är lite sjukt... |
|
|
Tog fram Dremeln och slipa - putsa och sedan lacka lite. Blev kanon! Dock var det vänster torkararm som glappa för mig, skavde liksom på undersidan av huven så utan att öppna huven var det omöjligt att se min "lagning" /// Nicke Länk - Under utveckling, måste köras maximerat i 1024*768 |
|
|
Min meck tar 1800 inklusive ALLT för byte av torkarmekanismen. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
| Det var billigt Micke. Bara att slå till. Man får ju inte ens reservdelen för 1800:- Finns den att få tag i pirat? | |
|
Har ingen aning om var han tar just dessa prylarna ifrån men det mesta han monterar i övrigt är original. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.