AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.523

E39 523i, värde?

Sida 2 av 2
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Sebbiis, BMW ger 170.000:- i inbyte

Mvh,
Robban
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3
Zxd.. Slå till med en gång innan dom ångrar sig!

Bmw om du älskar att höras..
ZxD

Både simon_en och Sebbiis är väl ganska kända här för att nedvärdera dom flesta bilar så du kan nog ta deras pessimistiska värdering med en nypa salt....= )
Håller nog med Nilez om att marknaden inte anpassar sig efter
en enstaka bil......

Sen handlar ju mycket om hur bråttom man har när man ska sälja bil. Visst , vill du sälja inom ett par dagar så kanske
140-145" är ett bra pris men väntar du ett par veckor eller vad det nu kan ta så kommer det säkert nån som värdesätter
en fin svensksåld, lågmilad vagn och lägger upp 15-20" mer.
Garanterat.

Som exempel fick jag ju veta av några förstå-sig-påare att min förra bil inte var värd mer än 120" och sålde den 2 veckor senare för 136" till en kille som kom fr Umeå och hämtade den utan att pruta en spänn.
ZxD

Låter ju som sjukt mycket i inbyte i och för sig.
Vad ska dom sälja den för sen i så fall.....? 210"....?
Man undrar ju vad det är för säljare som ger så mycket i
inbyte vid köp av en 1-serie......

Håller faktiskt med Sebbiis i det här fallet.... Byt in den snabbt!!

Mvh
Wadstedt79,

har i detta fallet inte uppgivt någon värdering endast åt vilket håll det lutar Sebbiis har dessutom relativt nyligen sålt en liknande bil. Marin vet jag också sålt en 528iM 00:a med 9100 mil för ca ett halvår sedan, slutpriset på denna indikerar inte en hög nivå för denna 523 00:a som är modell 00, men uttagen 01.

/Simon
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jag letade själv efter en 523IM -99 eller -00 för en vecka sedan.

Billigaste jag hittade efter att ha prutat var 130.000:- men då var det 523IM -00 import med ca 12.000 mil.

Men 5000 mil mindre bör betyda ca 15-20.000 extra och svensksåld +10.000?

Sebbiis, var din 528 svensksåld och hur långt hade den gått?
En 528 verkar vara obetydligt dyrare än 523.

Simon_en

Jag menade ju att era värderingar allmänt i olika trådar ofta ligger väldigt lågt. Sen att du nämner 3 st som sålt sina bilar för antagligen mindre än vad dom skulle kunna få ut tycker jag inte säger så mycket. Om jag sålde min 320d -99 för 100" och jag kände ett par till som var lika dumma så skulle ju inte det säga nåt om hur mycket man kan få för en sån bil. Det enda det skulle visa är ju att det är lätt att sälja bil för ingenting.......
Det är väl kanske mer intressant för trådstartaren att veta vad man kan få som mest för en sån bil.

Björn B

Håller med om att det inte är lätt att hitta en sån lågmilad
523 för så lite som 135"... Att jämföra med importer som gått 3-5000 mil längre tycker jag är löjligt. Tror din värdering av denna 523 säkert stämmer. Sen tycker jag också att 528 ofta ligger i samma prisklass som 523 och inte alls högre som en del verkar tycka.

Mvh
Wadstedt79,

tror att du får vara lite kritisk mot "högvärderarna" också....vet att det INTE var enkelt för Marin att blir av med sin 528iM 00. Vet många andra som helt enkelt struntat i att sälja pga av för låga bud på sina BMW och de som får hålla på väldigt länge, har fått hålla på 6 månader med mina två senaste TROTS lågt pris och vettigt skick....

/Simon
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Vad en bilfirma ger i inbyte är inget bra värderingsinstrument.

Dom brukar uppvärdera inbytesbilen och pruta lite/inget på det nya objektet.

Det bästa är isåfall att diskutera ett renköp först och inte nämna att man har ett inbyte.
Sedan talar man om att man har ett inbyte och får på så sett reda på vad man egentligen får för sin gamla bil.

Jag brukar annars värdera lite lägre och jämföra med Tyskland men bara då det gäller jämförelse med andra direktimporterade bilar. Jag har inget emot import (åker själv privatimporterat) men att tro att dessa står lika högt som liknande svenksålda är en önskedröm.
Simon_en

Självklart har du rätt i att det finns många här som tror att dom har nåt ovärderligt och kanske försöker sälja gamla
e-36' or för 100k och ännu mer.... Lika tröttsamt att se såna annonser.

Ok, du har en poäng i att det kanske kan vara svårt att få ut mycket även om man har en fin sv-såld bil. Det kan säkert ta ett tag att få ut det man vill men som sagt, desperationen är ju ens värsta fiende när man säljer bil. Jag kanske har haft tur med de 2 Bmw som jag sålt eftersom det gått relativt smärtfritt.
Helt klart är ju i alla fall att det är köparens marknad.

Man kanske skulle slå till på en 5'a själv.....= )
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Vi (hela släkten) har handlat mycket av BMW i Borås, vi brukar minst få 10% på nya bilar. Men det vet ja inte om han kan ge i detta fallet, antagligen inte. Men han sa 170 med en gång utan att ha sett den på övr ett år. Hon köpte blen av han så han vet ju vilken utrustning den har.

Mvh,
Robban
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3
BjörnB: Min 528 va svensksåld, som hade 9300mil på nacken. Den va pedant och aldrig vinterkörd jag va 3:e ägaren. Sen köpte jag facelift strålkastare till den för ett sjukt högt pris...

Zxd: Glömde säga det, när jag va förra året på bmw och frågade om inbyte mot en 325 CI 01-års så fick jag inte en spänn mer än 145.000:- , därför tycker jag du ska slå till direkt om du får 170

Men somsagt, får du 170.000:- Då ska du inte vänta en sekund mer...

sebbiis: När ska du hitta en e46 Coupe till super pris då? Så du slipper vara bil lös.

"Luft ska man ha i däcken inte i hjulhuset"/Ryssen
Länk
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Sebbiis.

Ok, med risk för att verka tjatig men
om man utgår från din 528 för 160.000:-

*2000mil mindre ca +8-10.000:-
*1 årsmodell +10.000:-
*523 vs 528 -10.000:- ?

160+8+10-10=168 KSEK

168 är nog lite för mycket för den men hur du kommer fram till 135 förstår jag inte.

Däremot tycker jag du fick ganska bra för din 528.

Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3
Åkaj... D bra Björn du har super koll på priserna ser jag!

Patrik: Jag söker som fan efter en nu.. Är ute efter en som är med all utrustning och Automat/steptronic. Men det verkar inte finnas. Har blivit lite småkär i nya Audi A4 oxå hehe så får man tag i en sådan till ett reko pris så varför inte....

Och Zxd: Jag hoppas du inte får 170 utan 270 för din bil..

Ha d gött peepz.

J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
En svensksåld 523iM -00 med komfortpaket och stora M-sportpaketet (chassi, stolar etc) som hade 14000 mil på nacken för 152000:- tyckte jag verkade rimligt. Förhållandevis nya dubbdäck på BMW LM-fälg ingick. Sommardäcken på 17" M-fälgar var också oförskämt färska. Bilen hade en tidigare ägare och såldes av en BMW-handlare samt var kvalitetstestad. Sanslöst fint skick både in- och utvändigt.

Ärligt talat så skiter jag i om jag hade kunnat hitta en billigare någonstans. Jag hade inbytesbil och affären var smidig att genomföra. Bilen verkar vara en pärla och har i alla fall ärliga mil och är svensksåld. Det känns bra och kanske värt någon krona extra. Bara köparen själv kan avgöra om priset är rätt!
J Power,

vart vill du komma?

/Simon
J
193
J Power
Väntar på M5 F10!
simon_en:

Jag ville bara ge ett prisexempel så att ZxD har något att gå efter när hans mor annonserar ut sin bil till försäljning. Jag antar att han ville ha lite statistik för att räkna ut en rimlig prisnivå att lägga sig på, alternativt bestämma sig för ett absolut lägsta pris. :)

Sedan stämmer det ju att endast köparen kan avgöra om priset är bra eller ej. Om någon är villig att betala X antal kronor så anser ju han eller hon att priset är ok. Detta oavsett om det är ett klipp eller ett överpris.
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Tanken är fin, men tråden är ett drygt halvår gammal nu, så frågan är ju om ZxD eller hans mamma fortfarande funderar?:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.