AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.673

M30 & M50 Bra och dåliga erfarenheter!

Sida 1 av 2
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Ska köpa en e34 men vet inte om jag ska satsa på en 535i eller en 525i 24v så jag skulel vilja ha lite omdömmen om de olika motorerna! Tack på förhand!
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Jag älskar M30 motorn. Den är inte stark för sin storlek räknat i hk men den har ett härligt bottenvrid. Det är lite stridsvagnsmotor över den, outslitlig. Det enda är att kammen kan ge upp framåt 20-25000 mil om inte servicen varit 100. Jag har haft båda modellerna och tycker att bränsleförbrukningen är försumbart högre på 3,5:an. Min var unichippad (mappad) och det var väl spenderade pengar!

Dessutom är 535 ofta en mer välskött och utrustad bil. Men se upp för nerkörda lik.
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Har inte haft min så länge, men är mycket nöjd! Och den har ett härligt bottenvrid! För att inte tala om kicken som kommer vid 4000rpm och fortsätter tills varvstoppet slår till!
Helt underbar bil! Inte så go som grannens M3-96 men det skiljer ju lite pengar också...
M50 är det klart mindre problem med, M30 har en förmåga att konsumera kamaxel efter ca 10 år. Skillnad i soppaförbrukning nästan försumbar. Jag tycker i motsats till dem ovan att 535 inte har sådär otroligt bottenvrid, ska det hända något är det till att varva mycket.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Var i samma sits som du för några veckor sedan, testade en 525i -90 (m30) först. Den kändes slö och hade dåligt bottenvrid.

När jag sedan testade min nuvarande 24v så var jag såld! Tycker den har en mycket härligare motor och mer bottenvrid. Jag upplever inte samma "kick" på 4000rpm som M30 motorn och 535:an har...24v:n har ett jämnare register.

Den drar även mindre bensin än de andra...
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
jag har en 528i e28 nu och när du öppnar huven på den så är det en halv milion givare vaccum reglatorer slangar osv. "Så mycket som kan gå fel" tänker man så fort man öppnar huven. hmm ja det jag är ute efter är väl en motor som tål att varvas och som är pålitlig, det är det viktigaste för mig. Svårt är det....
E2
104
E28
M535iA -87
MB 300TE -88
Hej...
Enligt vissa här på forumet så ska M30:n vara den "bästa" motorn BMW byggt,den slitstarkaste alltså,att den har en förmåga att äta kammar är väl enda akilleshälen vad jag förstått.

MVH
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Om den enda nackdelen med M30 är att man får byta kam vid 25000 mil kan man väl leva med det....

Om M30 nu "äter" kammar, hur ska man då beskriva andra problem? Massavverkning eller..?
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Jo håller nog med där... det är en väldig betoning på kambyte... Är det så illa? Vad kostar ett kambyte? Hur pålitliga är dom annars då? Vilken är den pålitligaste?
Kambyte på verkstad kan kosta kanske 10'. Tråkigt om det är en bil värd kanske 40'...eftersom bilen efter kambyte inte är värd 50', utan fortfarande 40'... I övrigt: mkt trevlig bil resp motor, självklart.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Varför är kammen speciellt känslig på M30? Felkonstruktion av smörjning eller materialfel på originalkammarna?

---------------------------------------------
"Speed doesn't kill, it's the sudden stop..."
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Har hört att materialet var för klent i M30 vilket gör att kammarna går ner sig.
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Okey men om man köper en kam och sätter dit själv då?

Vad kostar trimkammar och hur förändrar de motorn och egenskaperna?

Så återigen så är jag ute efter en pålitlig motor vilken är pålitligast???
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Då borde en bytt kam hålla längre pga förbättrat material?
Någon här som slitit ner fler än originalkammen?

---------------------------------------------
"Speed doesn't kill, it's the sudden stop..."
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Observera att nersliten kam beror på dålig service eler billig motorolja. Attityd som " det är kanske tid för service.. det var ett tag sen den röda lampan tändes....Jag kör till biltema" är inget som BMWmotorer gillar.

M30 motorn är extremt pålitlig. Det finns M30 som rullat 45000 mil utan kambyte.

VÄLJ M30!
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Fick svaret att det var lite för klent material i kammarna verifierat av en BMW-mekaniker.

Naturligtvis så håller de olika länge beroende på vilken typ av olja man kör på, och hur ofta den byts.

Har hört att materialet i kammarna på M50 motorn är annorlunda och starkare. Tror aldrig jag har hört nån med nedgånga kammar på en M50??!
jo
73
joh
M535iA -87
Till M30-motorn...

Trimkam från ENEM (08 715 04 00) 280 grader 10,6 lyft eller 284 grader 11,2 lyft kostar 2771 + moms. Vippor kostar där 130/st + moms. Summa 5413:- inkl moms för kam & vippor.

MotorNord tar 5980:- för motsvarande paket med DrSchrick 284 grader och 12 vippor.

/joh
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Hur förändras motorns egenskaper vid byte till trimkam? Vilken ska man välja?? Vilken olja är bäst att köra med på en M30 då??
Visa användare
879
mageng
528iA -99
För att få mer effekt av en trimkam behövs en del åtgärder. Annars märks ingen större skillnad.

-Fullflödesluftfilter
-Sportauspuff
-mappning (optimering av styrdata motsv chippning)

Annars är det mest bränsleekonomiskt med original.

Orginal eller modifierad bmw motor mår bäst av helsyntet av bra märke, tex Mobil, Valvoline, Agip eller Micro... =)
BJ
56
BJ
M535i-87
535-88
Hej Lundin.
Vi byte till trimkam blir motorn "agresivare"
Du bör å byta till extractorgrenrör det kostar 3495.-
sätt dit ett simons sport system.
Köp Drschrik 284 grader kam och 12 vippor.
Vilken olja:Castrol GTX MAGNATEC.
/BJ.
Lu
273
Lundin
BMW M5 -99
Vad får jag betala för följande då?

Trimkam ca 4500 eller?
Sportfilter ca 800?
Sportsystem ????
Extractor ca 3500:-
Chip ????

Vad kostar mappning är inte det väldigt dyrt?? Hur mycket ger det EGENTLIGEN??? varför bör man göra det??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.