AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.281

Importerad, dyrare försäkring?

Hej,

Tänkte höra med er. Är det stor skillnad på om bilen är importerad eller svensksåld när det gäller helförsäkring på en 728 iA -99? importerades -00. Tacksam för svar..
En importerad 328 med full M-paket skulle kostat mig 13500kr/helåret.
Min sv-sålda (utan M-paket dock) kostar mig drygt 8000/år.
Detta var TH, men vet att flera bolag inte har någon skillnad så länge bilen har kodade nycklar, larm och immobilizer.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är inte dyrare. Däremot gäller några förutsättningar så som omkodade nycklar, märkta rutor och godkänt larm.

Obs. Detta gäller dom flesta bolag, åtminstone alla jag kontaktat. Några (inskränkta) bolag har kanske kvar en högre premie på importerade bilar?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det är inte dyrare. Däremot gäller några förutsättningar så som omkodade nycklar, märkta rutor och godkänt larm.

Obs. Detta gäller dom flesta bolag, åtminstone alla jag kontaktat. Några (inskränkta) bolag har kanske kvar en högre premie på importerade bilar?

/Anders
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

/Anders
Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Oj, va fan hände !?

/Anders
Länk
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Japp
Vissa bolag försäkrar inte ens importerade bilar och gör dom det så smäller dom till med en årspremie som är lika dyr som bilen.

Jag har ringt runt till dom flesta bolag och det diffar ca 7000kr per år mellan det billigaste och det dyraste bolaget.

Polarbear
Hej!
När jag skulle helförsäkra min nyimporterade 523iA Touring skiljde det från 13420:- ner till 6841:-! Gissa vilket jag tog?
Ja, rätt gissat! Det blev OK försäkring för lite drygt 6800 helåret, de hade dessutom inga särskilda krav vad gäller märkning av rutor, omkodning av nycklar osv. Det gör man ju ändå, för sin egen skull, eller hur?!

Regn är ju inte så roligt, men då finns det en Touring!
Jo
488
JohnnyB
320d xdrive -08
Lite konstiget, men när jag kollade på 3-serien, så var en importbil billigare på IF.
Jo, IF är faktiskt billigare på 3-serien, så min cabbe är försäkrad där...

Regn är ju inte så roligt, men då finns det en Touring!
Skilljer mycket från bolag till bolag; vissa har +5% högre premie, många kräver startspärr + märkta rutor (vissa endast för Audi,BMW,MB), vissa bolag har annan premie första åren sen efter 3 år är det ingen skillnad....en djungel

Så som alltid: ring ring ring och pruta

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

740:n Import av mig juni 2003: 9200:-,36år, storstad, park på egen tomt inga skador , full "bonus"
328:an Import av mig i november 2003 samma förutsättningar som ovan 4800:-
Som kuriosa så betalar min svärfar (62år) för sin svensksålda 750iAL-96 12000:- hos If och 8400:- hos Trygghansa.
Kollade premien på 3-4 likvärdiga 328-T i hos If innan jag tog hem min, och vart glatt överaskad när min premie hamnade på ca 2-2500:- under de summor som jag tidigare blivit offererad.

Mvh. Patric

Min(fd.E32)/38:a
Länk
BMWCS #4598
Iz
50
Izar
528i Touring -98
För mig blev det billigare med svensksålt. Innan jag köpte bil så ringde jag runt bland försäkringsbolagen. De flesta ville har runt 10-11kkr för en importerad 528T 98.

Sprang på en svensksåld 528 som vi köpte och blev glatt överraskad att det dyraste försäkringsbolaget för en import var det billigaste för en svenssåld 6900kr helår inkl bilplus eller vad det nu heter. Försäkringsbolaget som var billigast var Tennant.

Vissa försäkringsbolag gör ingen skillnad mellan svensksåld och import men då dom var inte billigast i mitt fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.